• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Världsmedborgare
    SmalaSara skrev 2016-04-23 10:34:10 följande:
    Ja, så du menar att "vi har alltid haft det så och det kan vi inte ändra på"? Självklart uttrycker du också en personlig åsikt när du skriver så. Annars hade du propagerat för förändring, eller beklagat att förändring inte är möjlig. Om nu MP påstår sig stå för tolerans, och själva uppenbarligen tolererat detta beteende i flera år, borde de då inte försöka förklara och försvara beteendet? Jag tycker den överväldigande konsensus som uppenbarligen finns kring detta är väldigt intressant. Här går gränsen för toleransen tydligen. Ja, någonstans ska den ju gå.
    Som jag så tydligt skriver, "förändra får vi göra på annat sätt"...

    Väderkvarsfajter leder ingenstans, utan skapar bara problem och tar fokus från sakfrågorna, när det gäller MP så blev det deras politiska budskap som fick stryka på foten, alltså det värsta som kan hända ett politiskt parti.

    Ja jag uttrycker personliga åsikter, helt grundade på egna verkliga erfarenheter från Jordens alla världsdelar.
    Så jag är väl medveten om hur lätt det är att göra fel, och vikten av att tänka på hur man agerar och hur man formulerar sig.
    För min egen del har det bara kostat ett stukat ego och en del lärpengar, men för politiker och ett politisk parti kan det bli ödesdigert att inte följa dom oskrivna regler som finns där, vare sig vi gillar dom eller inte.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-04-23 13:08:31 följande:
    Medan de lärde tvistar har du helt klart för dig att den syn du ställer dig bakom gäller som "vedertagen anständig definition". smile2.gif

    "Uttrycket är kontroversiellt och ständigt omtvistat":

    ulfbjereld.blogspot.se/2015/05/finns-det-nago...
    Ja vissa tar sig då ren förvånande rättigheter, men hänvisar man samtidigt till Wiki som ett sanningsforum, ja då blir det inte mycket bättre än att hänvisa till Avpixlat.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-04-23 22:26:43 följande:
    I desperation skulle jag tro. När de kom in i riksdagen sa de sig vara beredda att samarbeta med alla partier, och var det säkert också. Under den första mandatperioden blev det konkreta resultatet av deras riksdagsinflytande att alliansen valde att samarbeta med MP i SD:s  enda viktiga fråga: alltså politiken blev mer invandringsliberal med SD i riksdagen än den blivit om alliansen själva fått utforma politiken utan att behöva förhandla med MP.

    Och så blev det val igen och SD gjorde ett strålande sådant och fick 13 procent av rösterna. De hotade att fälla varje regering som inte adopterade deras rasism. Konsekvensen blev Decemberöverenskommelsen. Och de stod helt utan inflytande igen och dessutom med huvudfienden MP i regeringen.

    Ett MP som på grund av flyktingkrisen sen tvingades stå bakom en hårdare asylpolitik än åtminstone jag trodde var möjlig med en S & MP-regering.

    Politikens paradoxer.

    Jag kan förstå att SD är desperata nu. Stödet börjar minska, andra partier har på ett helt annat sätt en tidigare börjat diskutera invandring och integration mer kritiskt men naturligtvis utan rasistiska förtecken.

    Tacka fan för att de är desperata, snart har de bara rasismen att locka med - och med den vinner man inte många röster. Det är ur detta perspektiv jag ser skrikhögerns vädjanden om att gå den opinion som lockats till SD tillmötes, fortsätter de anständiga partierna med att oberoende av SD utveckla skilda invandringspolitiska program kommer SD att fortsätta att minska och möjligheten att alliansen ska börja samarbeta med SD att minska ju mindre SD blir.
    Upp-upp-ner-ut. Nu desperation och sedan dödsryckningar

    Framtiden ser ljus ut Solig
  • nihka
    Världsmedborgare skrev 2016-04-24 07:58:56 följande:
    Ja vissa tar sig då ren förvånande rättigheter, men hänvisar man samtidigt till Wiki som ett sanningsforum, ja då blir det inte mycket bättre än att hänvisa till Avpixlat.
    Wiki är bra tycker jag men man behöver vara uppmärksam på att vem som helst kan ändra i texten så man kollar gentemot fler källor.
  • KillBill

    Lyssnade på medierna i P1 igår. Svenska Dagbladet hade redan vid valet 2014 tillgång till den video som resulterade i att Mehmet Kaplan tvingades avgå (där Kaplan drar paralleller mellan tyskarnas behandling av judar på 30-talet och israelernas behandling av muslimer idag). SVD bedömde då inte att videon hade tillräckligt nyhetsvärde.

    t.sr.se/1MOJYoA

  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-23 12:52:56 följande:
    Hur känns det då att ha huvudsakligen fel mitt på dagen?

    Nej, det finns det inte. "Åsiktskorridor" är ett nytt ord i svenskan och är inte listat i SAOL och det finns ingen "vedertagen anständig definition". Tvärtom lever begreppet högst påtagligt sitt eget liv så som nya ord gärna gör.

    Jag tror att det råder någon form av missuppfattning här;


    Om man själv påstår att ett ordet åsiktskorridor inte är listat i SAOL, och det sedan visar sig att det är det, så har man själv haft fel.


    Ordet är inte längre ?bara? ett ?nyord?, utan finns listat i SAOL:s senaste upplaga, den 14:e.


    Den finns inte i nätupplaga ännu, vilket kan vara orsaken till att du inte kände till det,  men språktidningen tar upp det som exempel på tillkomna ord i senaste upplagan:


    http://spraktidningen.se/artiklar/2015/03/stora-ord


    observera att detta inte är samma artikel som den om nyord

  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-23 13:51:40 följande:
     
    För den läsbegåvade redogörs här för Henrik Oscarssons definition av "åsiktskorridor" med kommentaren att det handlar om ett nytt ord och att det första belägget i pressen är från 2009 signerat Anders. Sedan är det min kommentar att belägget från 2009 inte ens användes i dess vanligaste betydelse idag.

    http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-asiktskorridor

    Anders är Anders Svensson - redaktör på Språktidningen. Språktidningen nominerades till årets tidskrift 2015 av branschorganisationen Sveriges tidskrifter.

    http://spraktidningen.se/blogg/spraktidningen-ar-arets-tidskrift



    Ja, om man läser ordentligt  så ser man också att artikeln är från 2014; ordet  listades i SAOL 2015, och har nu, med din egen tolkning av vad vedertaget begrepp är, inte längre ett nyord
  • SmalaSara
    Världsmedborgare skrev 2016-04-24 07:58:56 följande:
    Ja vissa tar sig då ren förvånande rättigheter, men hänvisar man samtidigt till Wiki som ett sanningsforum, ja då blir det inte mycket bättre än att hänvisa till Avpixlat.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    Om det känns bättre så är åsiktskorridor numer listat i SAOL uppl. 14
    spraktidningen.se/artiklar/2015/03/stora-ord

    Men även om begreppet numera är vedertaget så hindrar inte det Ulf Bjereld från att föra fram tesen att sen inte finns i meningen att begränsningar för det officiella samtalet inte finns.

    Jag tror faktiskt inte han menar att själva begreppet inte existerar.
  • SmalaSara
    Världsmedborgare skrev 2016-04-24 07:50:35 följande:
    Som jag så tydligt skriver, "förändra får vi göra på annat sätt"...

    Väderkvarsfajter leder ingenstans, utan skapar bara problem och tar fokus från sakfrågorna, när det gäller MP så blev det deras politiska budskap som fick stryka på foten, alltså det värsta som kan hända ett politiskt parti.

    Ja jag uttrycker personliga åsikter, helt grundade på egna verkliga erfarenheter från Jordens alla världsdelar.
    Så jag är väl medveten om hur lätt det är att göra fel, och vikten av att tänka på hur man agerar och hur man formulerar sig.
    För min egen del har det bara kostat ett stukat ego och en del lärpengar, men för politiker och ett politisk parti kan det bli ödesdigert att inte följa dom oskrivna regler som finns där, vare sig vi gillar dom eller inte.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    Tja, MP väljer själva vilka strider de vill ta och inte. någon väderkvarn är det dock inte. Men det är icke desto mindre intressant att gränsen var så tydlig i detta fallet, att symbolvärdet var så stort, och att Fridolin och en del andra inte förstått det. ibland hävdas att det inte finns någon svensk kultur. Nu gjorde det tydligen det. Frågan är om diskussionen är slut här.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?