• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-04-24 11:45:47 följande:
    Det man rimligen syftar på i dessa sammanhang är inte att någon visste exakt vad som skulle ske ht 2015, utan att antalet asylsökande började öka kraftigt efter alliansens uppgörelse med MP 2011; det ökade varje år. Från i snitt 25000 per år innan uppgörelsen till 80 000 2014. Denna utveckling uppfattades som oroande och moderaterna tillsatte 2013 en utredning om hur man skulle kunna minska på pull-effekterna. Billström ledde utredningen, och vi vet alla hur det gick; han blev utskälld, och fick pudla. Utredningen stoppades undan, noövertogs sedermera av S/MP- regeringen och här hår åsikterna isär om vad som hände.

    En plausibel tolkning är att S bedömde att inget av förslagen i utredningen var genomförbara; både pga opinionsläget och pga MP. Ja, du kan säkert själv tänka dig vilket ramaskri det blivit om regeringen föreslagit åtstramningar i flyktingpolitiken redan i början av mandatperioden.

    Som du vet gjorde S en motanmälan till KU efter att ha blivit anmälda av M för att inte ha hanterat krisen.

    Det är svårt att hitta bra källor till detta men här talar Expressen om moderaternas utredning 2013 www.expressen.se/nyheter/billstrom-vi-maste-diskutera-volymerna/

    Vill du ha källor på något annat av detta så säg till ska jag se vad jag kan hitta.
    Du får det nästan att låta som att ökningen av antalet asylansökande till Sverige efter 2011 berodde på Alliansens samarbete med MP. I själva verket är ju ökningen kopplad till Kriget i Syrien som startade 2011 och ett allmänt oroligt läge i Mellanöstern/Nordafrika.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-24 11:58:28 följande:
    Jag har ingen egen tolkning av vad ett vedertaget begrepp är. Det är du som fantiserar ihop att "vedertagna anständiga definitioner" finns på ställen du inte ens läst på.
    Jag beklagar att jag glömde mitt "bara" i just detta inlägg.

    Vedertagen betyder "gängse"

    Anständig betyder "någorlunda acceptabel"

    Om både Språkrådet och Wikipedia definierar Åsiktskorridor som "metafor för gränserna för vad dom är allmänt accepterat i samhällsdebatten"

    Uppfattar jag det som en gängse, någorlunda acceptabel definition.

    Jag har förstått att en del FL-debattörer föredrar en hemsnickrad tolkning av typen "samma som PK", eller "strunt", men jag föredrar att förlita mig på Språkrådet och Wikipedia och föreslår att du också gör det.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-04-24 12:16:13 följande:
    Du får det nästan att låta som att ökningen av antalet asylansökande till Sverige efter 2011 berodde på Alliansens samarbete med MP. I själva verket är ju ökningen kopplad till Kriget i Syrien som startade 2011 och ett allmänt oroligt läge i Mellanöstern/Nordafrika.
    Ja, jag förstår att man kan tolka inlägget så om man gärna vill.

    Jag kunde varit tydligare med att det var just pull-effekterna av den svenska asylpolitiken i relation till övriga Europa, när flyktingströmmarna ökade, som var problemet. Inte den generösa politiken i sig.
  • Tom Araya
    Khans organisation får miljoner i bidrag
    Publicerad 20 apr 2016 kl 14.30

    Organisationen som leds av MP-politikern Yasri Khan ? som vägrar ta kvinnor i handen ? har de senaste åren fått närmare 7,4 miljoner kronor i statligt stöd, kan Expressen nu avslöja.


    Pengarna har betalats ut av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF.


    ? Det är grundläggande att man respekterar de mänskliga rättigheterna, säger kommunikationschefen Anders Hagquist.

    www.expressen.se/nyheter/khans-organisation-far-miljoner-i-bidrag/


  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-04-24 12:16:13 följande:
    Du får det nästan att låta som att ökningen av antalet asylansökande till Sverige efter 2011 berodde på Alliansens samarbete med MP. I själva verket är ju ökningen kopplad till Kriget i Syrien som startade 2011 och ett allmänt oroligt läge i Mellanöstern/Nordafrika.
    Svensk politik påverkar såklart antalet som söker sig just till Sverige även om flyktingströmmen från vissa länder/områden har andra orsaker som ligger utanför Sveriges kontroll.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-04-24 11:19:39 följande:
    En efterkonstruktion.

    Man kan kanske tycka att regeringen reagerade för långsamt, men då handlar det om någon månad bara och utifrån den givna ordningen att de myndigheter som hade till uppgift att definiera situationen som hanterbar eller inte skulle rapportera fortlöpande.

    Däremot så fanns det en opinion som ansåg att Sverige tog emot för många flyktingar långt tidigare, men för den opinionen var väl varje flykting en för mycket.
    Att regeringen reagerade långsamt är en underdrift, de tänkte helt enkelt för kortsiktigt. Man måste alltid ha en plan för vad som kan ligga längre fram än nuet. Men jag är inte direkt förvånad, politiker har en tendens att se allt med allt kortare framförsikt, det har vi inte minst sett inom säkerhets- och försvarspolitik, bostadspolitik m.fl. områden under flera decennier.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-04-24 12:04:34 följande:
    Jag gillar den ursprungliga betydelsen bättre, det vill säga en korridor för möjliggör utbyte av åsikter. Den tillför ju språket något.

    Däremot anser jag att det är onödigt med en synonym till PK. Den kommer bara att orsaka en massa tautologier - som "Du är så PK att du tycker åsiktskorridoren är för bred"Solig
    Ja, som en luftkorridor för åsikter! Glad
  • KillBill

    Är det inte märkligt att det finns debattörer som kritiserar Mehmet Kaplan för att ha avstått från att rösta när riksdagen år 2010 röstade för att erkänna Turkiets folkmord av Armenier år 1915. Samma debattörer pratar tyst om att samtliga moderata ledamöter och nästan alla folkpartister, samt kristdemokrater röstade mot att Riksdagen skulle erkänna erkännandet av detta folkmord. Är inte det att sila mygg och svälja kameler? 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-04-24 11:56:08 följande:
    Vilket i så fall är en indirekt konsekvens av att SD blev riksdagsparti - annars hade aldrig alliansen behövt söka samarbete med MP.

    Tillvaron bjuder på vissa spratt stundtals - det är inte fel att påstå att konsekvensen av att SD kom in i riksdagen blev att vi fick en period med mycket liberal asylpolitik. Men det är klart, mycket kan man anklaga SD för men inte dettaSkrattande

    Medan däremot konsekvensen av att MP blev ett regeringsparti blev den omvända, de blev tvungna att anpassa sig till S-politik.

    Politik är det omöjligas konstSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag tycker att det här inlägget är något märkligt med tanke på att du tidigare hävdat att det inte fanns någon som helst anledning att tala om volymer innan 2015.

    Samt, hävdat att de som talade om volymer innan hösten 2015, egentligen inte ville ha någon invandring alls; alltså misstänkliggjort deras avsikter. Plus; hävdat att det fanns ingen åsiktskorridor vad gäller att tala om volymer. ( Här finns en uppenbar motsägelse).

    Har du alltså ändrat dig angående vad du tidigare hävdat?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?