• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-05-04 13:39:12 följande:
    Ja varenda statlig myndighet borde flyttas från Stockholm, idag finns inte längre någon som helst fördel eller anledning att ha dessa myndigheter i storstäderna.
    Troligen skulle det bli långt billigare att ha dom ute i landet, än där kostnadsläget är högst i landet.
    Bra för muiljön skulle det åxå vara, då långpendlarna skulle minska i antal.
    Är det dåligt för miljön att pendling mellan arbete och hem sker där kollektivtrafiken är väl utbyggd? Mp har ju jobbat i motsatt riktning just med miljön som argument.

  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-05-04 14:28:36 följande:
    Jasså, är du medveten om att företag (hantverk, anläggning, fordon) och vården skriker efter folk, och som ett ex så betalar ett sjukhus (minns inte vilket) nu ut 5-8000 sek extra för att personal ska jobba ett extra arbetspass i sommar.
    Fast det är problem som skulle vara relativt enkla att lösa. Högre löner och företag som istället för att sitta på baken och vänta på rätt arbetskraft plockade in och utbildade de personer som de behöver.
  • K Markatta
    Världsmedborgare skrev 2016-05-04 14:28:36 följande:
    Jasså, är du medveten om att företag (hantverk, anläggning, fordon) och vården skriker efter folk, och som ett ex så betalar ett sjukhus (minns inte vilket) nu ut 5-8000 sek extra för att personal ska jobba ett extra arbetspass i sommar.
    Att man har lite problem med bemanningen på sjukhusen på sommaren när alla vill ha semester samtidigt är ingenting nytt.

    När det gäller att "skrika" efter folk så är det inte vilka som helst som det skriks efter utan personer med rätt utbildning och erfarenhet.
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2016-05-04 17:06:18 följande:
    Att man har lite problem med bemanningen på sjukhusen på sommaren när alla vill ha semester samtidigt är ingenting nytt.

    När det gäller att "skrika" efter folk så är det inte vilka som helst som det skriks efter utan personer med rätt utbildning och erfarenhet.
    Kallar du avsaknaden av 90.000 inom vård, skola och omsorg för lite?
    För att inte tala om prognosen på flera hundra tusen  som kommer att saknas de närmaste åren, som ingen idag vet var vi ska hitta.
    Nä, det är i det närmaste panik efter personal året runt, bara för att enbart klara det svensk lag föreskriver, så att det inte blir samhällsfarligt.

    Ja det är väl klart att det skriks efter rätt personal, och tyvärr så sitter massor av dom fast i asylboenden, det vet man, och dom vill företag och myndigheter komma åt, men det går för långsamt, trots ett ökat tempo för att göra dom tillgängliga, men det räcker ändå inte.
    Och det är inte fråga om speciellt högutbildat folk, utan t.ex folk med kompetens inom hantverk och anläggning.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-05-04 13:44:22 följande:
    Men det är ett bra bevis på vad som händer när man gör % skattesänkningar, det blir höjda avgifter och minskade möjligheter till avdrag, vilket drabbar de som har det sämst, och som snabbt äter upp en skattesänkning.
    De rika drabbas inte alls, för avgifterna är lika för alla och det gör att deras skattesänkningar bara minskar lite, men fortfarande får dom största delen kvar.
    Skattesänkningar har väl inte haft någon påverkan om ekonomin nu är bra och pengar finns....eller hur var det nu...?
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2016-05-04 13:44:22 följande:
    Vad har det där med att det finns/inte finns pengar att göra?
    Det är fördelningsfråga, inte en fråga om avsaknanden av pengar.

    Men det är ett bra bevis på vad som händer när man gör % skattesänkningar, det blir höjda avgifter och minskade möjligheter till avdrag, vilket drabbar de som har det sämst, och som snabbt äter upp en skattesänkning.
    De rika drabbas inte alls, för avgifterna är lika för alla och det gör att deras skattesänkningar bara minskar lite, men fortfarande får dom största delen kvar.
    ?Låt mig berätta om min definition av social rättvisa: Jag behåller det jag arbetat ihop och du behåller det du arbetat ihop. Håller du inte med? Berätta i så fall hur mycket av det jag arbetar ihop som tillhör dig ? och varför?? - Walter E. Williams
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • K Markatta
    Världsmedborgare skrev 2016-05-04 19:13:56 följande:
    Kallar du avsaknaden av 90.000 inom vård, skola och omsorg för lite?
    För att inte tala om prognosen på flera hundra tusen  som kommer att saknas de närmaste åren, som ingen idag vet var vi ska hitta.
    Nä, det är i det närmaste panik efter personal året runt, bara för att enbart klara det svensk lag föreskriver, så att det inte blir samhällsfarligt.

    Ja det är väl klart att det skriks efter rätt personal, och tyvärr så sitter massor av dom fast i asylboenden, det vet man, och dom vill företag och myndigheter komma åt, men det går för långsamt, trots ett ökat tempo för att göra dom tillgängliga, men det räcker ändå inte.
    Och det är inte fråga om speciellt högutbildat folk, utan t.ex folk med kompetens inom hantverk och anläggning.
    En bra lön verkar råda bot på den upplevda bristen, vilket följande exempel visar:

    www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/juni/rekordlon-loste-akut-vikariebrist/

    Årjängs kommun i Värmland hade slut på alternativ. Trots att man hade tillfrågat sju bemanningsbolag fanns inte en enda sjuksköterska som kunde ta ett sommarvikariat inom hemsjukvården.

    Kommunen såg ingen annan utväg än att försöka hävda sig i konkurrensen - med fördubblad ersättning. Det innebär löner upp emot 50 000 kronor i månaden. Draget fick önskad effekt, efter en vecka var alla turer bemannade.
  • Rataxes
    Kung Markatta skrev 2016-05-04 19:42:42 följande:
    En bra lön verkar råda bot på den upplevda bristen, vilket följande exempel visar:

    www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/juni/rekordlon-loste-akut-vikariebrist/

    Årjängs kommun i Värmland hade slut på alternativ. Trots att man hade tillfrågat sju bemanningsbolag fanns inte en enda sjuksköterska som kunde ta ett sommarvikariat inom hemsjukvården.

    Kommunen såg ingen annan utväg än att försöka hävda sig i konkurrensen - med fördubblad ersättning. Det innebär löner upp emot 50 000 kronor i månaden. Draget fick önskad effekt, efter en vecka var alla turer bemannade.
    Se där! Den ondskefulla marknaden har talat.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Tom Araya

    Inrikesministern Anders Ygeman har ljugit skytterörelsen rätt upp i ansiktet under hela den här processen...


    Ygeman bommar i vapenfrågan

    DebattPublicerad: 2016-04-29 10:27


    Inrikesminister Anders Ygemans pressmeddelande om regeringens insatser för påverka EU:s vapendirektiv är uppseendeväckande, tycker Sten Bergheden, moderaternas landsbygdspolitiska talesperson, i ett debattinlägg. Ygeman (S) bommar fortfarande det faktum att de legala vapenägarna inte är ett samhällsproblem. Regeringens agerande innebär fortfarande att vissa legala vapen kan förbjudas i EU, konstaterar Sten Bergheden.

    www.jaktojagare.se/kategorier/debatt/ygeman-bommar-i-vapenfragan-20160429/


    Avväpna inte genom att ljuga

    eposten.se/asikter/ledare/2016/04/30/avvapna-inte-genom-att-ljuga


    Anders Ygeman, varför vill du förbjuda sporten jag älskar?

    Debattören: När jag är på skjutbanan, för träning eller tävling,så kan jag släppa alla vardagsbekymmer och stress och vara närvarande i nuet.

    nyheter24.se/debatt/842372-anders-ygeman-varfor-vill-du-forbjuda-den-sport-som-jag-alskar


     

     

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?