• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    nattuv skrev 2016-05-05 21:47:04 följande:
    Det finns andra saker än löner som spelar roll i människor liv. En ordentlig löneförhöjning tillsammans med att släkt och vänner bor i Sverige torde innebära att lockelsen med att flytta till Norge kommer att minska betydligt.
    Flytta??? För alla som bor nära den jättelånga landsgränsen mellan Norge och Sverige går det alldeles utmärkt att pendla för att åtnjuta norsk lön och svenska priser Guld i mun
  • Digestive
    Världsmedborgare skrev 2016-05-05 12:46:16 följande:
    Det är inte bara skrikhögern som tappat stinget, Alliansen verkar även dom helt ha somnat in och har inte längre minsta idé hur dom ska driva opposition/oppinion.
    En gång i tiden hade dom faktiskt nya idéer, men nu är det helt tomt, och det är bara lite lamt tjafs om det gamla vanliga skattesänkandet och minskade bidrag.., och visst om en timmes mer undervisning för småungar.., hur fan kan dom ha blivit så trötta som Alliansen är nu?

    Och som ett brev på Posten så verkar dom även glida isär, troligen p.g.a av frustration och idétorka.
    Det ska bli intressant å se vilke fråga som kan tänkas bli deras gemensamma valstrategi.., just nu verkar det då inte finnas nåt alls, som dom kan bygga sin valrörelse på.
    Inför valet 2014 så stod besparingar i fokus för Alliansen politik - vilket vore, även om det är en något av de äldsta medlen inom politiken, helt i linje med vad som vore effektivt här och nu i tiden. Idag så är mycket utav Alliansens fokus lika tråkigt men det ser ut som det gör av en anledning.

    Låt mig gissa, du var en av dem som hörde att regeringen skulle ett etablera ett "innovationsråd" inför valet 2014 och tänkte "- Shit, varför har ingen tänkt på det tidigare?!?!"?

    En scen ur filmen Catch Me if You Can gör sig påmind;

    You know why the Yankees always win, Frank? 


    - 'Cause they have Mickey Mantle? 


    - No, it's 'cause the other teams can't stop staring at those damn pinstripes.

    Någonting nytt är inte alltid vad som behövs. Det råkar dock sälja bra.

  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-05-05 14:53:26 följande:
    Precis.

    Och det är därför det blir så komiskt när skrikhögern rantar runt och talar om försoning med SD när det bara handlar om att de övriga partierna anpassat sig till omständigheter som ingen hade kunnat förutse och som innebar att det kom fler flyktingar till Sverige än vi kunde hantera.

    Jag tror att det kommer att ställas högre krav i framtiden på de som kommer hit, alltså krav på anpassning och integration - men inte utifrån rasistiska motiv utan mot bakgrund av att flyktingar iofs primärt tas emot av asylskäl men när de väl är här så måste de i större utsträckning ses som en resurs, inte som en belastning.

    Människor som känner att de behövs brukar bli behövda. Det är därför det är så viktigt att de anständiga partierna fortsätter att markera mot skrikhögerns behov av att ständigt nedvärdera invandrare från vissa länder.
    Det här var väl ett bra sätt att markera även om SDs pressekreterare inte riktigt lyckades ta till sig det:

    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/akesson-talade-i-dorotea-ingen-kom
  • nattuv
    nihka skrev 2016-05-05 23:16:30 följande:
    Flytta??? För alla som bor nära den jättelånga landsgränsen mellan Norge och Sverige går det alldeles utmärkt att pendla för att åtnjuta norsk lön och svenska priser Guld i mun
    Med tanke på hur de större befolkningscentra på båda sidor gränsen är placerad torde det röra sig om ett i sammanhanget begränsat antal personer som kan komma i fråga när det gäller att dagspendla. Men även för dem så torde en löneökning tillsammans med en kortare restid vara tillräckligt för att högst väsentligt begränsa problemet med vårdpersonal som väljer att jobba i Norge.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-05 15:14:07 följande:
    Minskat krångel besvarar ju fortfarande inte frågan om vad vi skall prioritera med skattepengarna.
    Men vad är det för fråga, däer behovet finns såklart, och det väljer vi regeringar för att göra.
    ----------

    Apropå det jag skrivit om pengar som inte arbetar.
    Här får jag stöd från självaste ECB-chefen Mario Draghi.

    Citat:
    "Den ultralätta penningpolitiken är ”inte problemet utan ett symptom på ett underliggande problem” som orsakats av ”ett globalt sparöverskott” och bristande investeraraptit, sa Mario Draghi till journalister på måndagen
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-05-06 10:55:01 följande:
    Men vad är det för fråga, däer behovet finns såklart, och det väljer vi regeringar för att göra.
    Eftersom mängden resurser, om än större än någonsin, trots det är mindre än de påstådda behoven så måste det prioriteras bort vissa behov.

    På dig låter det som om att bara vi tar bort byråkratin/krångel så har vi resurser till allt, men så är det ju inte.

    Kvarstår alltså frågan om vad vi skall prioritera.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-05-05 21:37:23 följande:
    hmm, jag undrar om det inte är delar av Afrika som har den bästa tillväxten och välståndsökningen. 
    Jo det är helt rätt.
    Och dom kommer att behöva gå igenom samma sak som alla andra länder som börjar sin resa mot ett välstånd som innefattar alla.
    Vilket betyder att välfärden kommer att först nås hos de som redan lever hyggligt i städerna, alla andra kommer tyvärr inte att märka värst mycket av den förbättrade ekonomin i början. 
    Nåt som i sin tur betyder svårigheter för den sittande regeringen, att kunna få tid att regera tillräckligt länge för att välståndet ska kunna sprida sig ut till alla invånare.

    Men klarar dom det, vilket är långt besvärligare än att bygga upp ekonomin, ja då kommer man att kunna bygga upp ett land med demokrati och ett bra välfärdssamhälle.
    Men helt säkert kommer vi att få se ett antal statskupper och bakslag, som sätter stopp för utvecklingen, så där har vi alla ett stort ansvar att hjälpa till.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 08:22:24 följande:
    Eftersom mängden resurser, om än större än någonsin, trots det är mindre än de påstådda behoven så måste det prioriteras bort vissa behov.

    På dig låter det som om att bara vi tar bort byråkratin/krångel så har vi resurser till allt, men så är det ju inte.

    Kvarstår alltså frågan om vad vi skall prioritera.
    Där behovet finns, nåt mer behövs eg inte sägas om det.
    Det är upp till de folkvalda att prioritera rätt, från kommunernas folkvalda upp till den regering vi valt.

    Vad som ska prioriteras är säkert inte samma som du vill, så det finns ingen anledning för mig att ange något, så välj de makthavare som du tycker för din talan, det är på det viset vi kan förändra i en demokrati.

    Vad jag vill är en annan fråga, det här håller jag i allmängiltiga påståenden.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-05-08 09:50:27 följande:
    Där behovet finns, nåt mer behövs eg inte sägas om det.
    Eftersom behoven är större än resurserna kvartstår frågan om vad som skall prioriteras. Det dilemmat löser du inte genom att "minska krånglet".

    Min invändning handlar alltså inte om vad du vill prioritera bort från samhället utan om att "minskat krångel" inte ger tillräckligt med extra-resurser för att behovet av prioritering skulle upphöra.

    Jag läste ditt inlägg som att du försökte mena just någonting sådant.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 10:19:27 följande:
    Eftersom behoven är större än resurserna kvartstår frågan om vad som skall prioriteras. Det dilemmat löser du inte genom att "minska krånglet".

    Min invändning handlar alltså inte om vad du vill prioritera bort från samhället utan om att "minskat krångel" inte ger tillräckligt med extra-resurser för att behovet av prioritering skulle upphöra.

    Jag läste ditt inlägg som att du försökte mena just någonting sådant.
    Men det saknas ju inte resurser, fårstår du verkligen inte det?
    Eller menar du att vi/staten nu plötsligt ska stå för allt som i vanlig fall det private brukar ägna sig åt, och som gnäller när vi gör det i egen regi?

    Det globala, alltså långt ifrån enbart det svensk, att de som sitter på kapitalet inte vill investera, dom har blivit så kräsna och giriga att det inte längre räcker med normal avkastning, dom vill ha omedelbar avkastning och att vi ska stå för risktagandet.

    Det här måste vi på nåt sätt förändra, för nu går det rakt åt fel håll, vilket innebär att allt mer och mer kapital blir låst och är i praktiken helt värdelöst.
    Inte ens ägarna tjänar nåt på det, vilket dom är väl medvetna om, men deras girighet har målat in dom i ett hörn..
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?