• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-05-08 18:09:28 följande:
    Men nu är du och talar om våra/statens kapital igen, trots att jag säger gång på gång, att det är det privata som inte investerar..

    Å andra sida ser jag inget fel med att låna, lån är i sig inga problem, utan det som vi alla använder oss av vid större investeringer, även om vi har ett kapital att använda oss av.
    Däremot är det riktigt idiotiskt att ställa sig utan eget kapital, gör man det då kan det väldigt fort bli farligt att tillgripa lån som en utväg.

    För det 1:a brukar det bli dyrt med höga räntor och korta amorteringstider, för det 2:a så kan man tvingas ta nya ännu sämre lån för att täcka löpande utgifter.., och sen är vägen utför igång, och blir snabbt bara brantare och brantare.
    Visst lånar vi, men samtidigt kan man ju konstatera att Sveriges ekonomi tuffar på. Till exempel minskade statsskulden med 16 miljarder kronor i april Solig

    www.di.se/artiklar/2016/5/9/riksgalden-overskott-for-staten-i-april/

    www.di.se/artiklar/2016/3/21/sverige-bast-i-eu-klassen/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-05-09 23:55:13 följande:
    Visst lånar vi, men samtidigt kan man ju konstatera att Sveriges ekonomi tuffar på. Till exempel minskade statsskulden med 16 miljarder kronor i april Soligwww.di.se/artiklar/2016/5/9/riksgalden-oversk.../

    www.di.se/artiklar/2016/3/21/sverige-bast-i-e.../
    Ja jag är inte minsta oroad för de statliga lån Sverige har, det kan t.o.m bli så att dom blir en inkomst om inflationen kommer igång och lånen löper med låg ränta.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-05-10 08:19:57 följande:
    Ja jag är inte minsta oroad för de statliga lån Sverige har, det kan t.o.m bli så att dom blir en inkomst om inflationen kommer igång och lånen löper med låg ränta. smile1.gif
    Inte jag heller, inte oroad alltså.

    Sverige har ju en jämförelsevis mycket liten statsskuld - även om summan i sig kan verka skrämmande utifrån ett privatekonomiskt perspektiv. 
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive
    Världsmedborgare skrev 2016-05-10 08:19:57 följande:
    Ja jag är inte minsta oroad för de statliga lån Sverige har, det kan t.o.m bli så att dom blir en inkomst om inflationen kommer igång och lånen löper med låg ränta.
    FDFMGA skrev 2016-05-10 22:31:39 följande:
    Inte jag heller, inte oroad alltså.

    Sverige har ju en jämförelsevis mycket liten statsskuld - även om summan i sig kan verka skrämmande utifrån ett privatekonomiskt perspektiv. 
    Håller med om att det stämmer men landets ekonomier befinner sig i ett rätt känsligt läge varav besparingar borde ha staplats upp tidigare än som det har sett ut. Det hade gjort så att staten kunnat säkerställa större och längre projekt, vid och av behov, oavsett marknadens nycker inom de närmsta åren. Det är ju sådant som har tjänat Sverige så väl förr och som är/har varit en blocköverskridande modell.

    Men visst är det fint just nu! Solig - hoppas bara att fler i Sverige får känna av det.
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2016-05-11 01:32:54 följande:
    Håller med om att det stämmer men landets ekonomier befinner sig i ett rätt känsligt läge varav besparingar borde ha staplats upp tidigare än som det har sett ut. Det hade gjort så att staten kunnat säkerställa större och längre projekt, vid och av behov, oavsett marknadens nycker inom de närmsta åren. Det är ju sådant som har tjänat Sverige så väl förr och som är/har varit en blocköverskridande modell.

    Men visst är det fint just nu! Solig - hoppas bara att fler i Sverige får känna av det.
    Som det utvecklas nu, med allt snabbare och tvärare kast i världsekonomin, så tycker jag man med fog kan påstå, att ekonomin alltid numera befinner sig i ett känsligt läge.
    Det duger inte längre med långsiktiga prognoser, bevisligen fungerar dom väldigt dåligt, om ens alls längre.
    Man skulle kunna säga, att beredskapsläget måste höjas, för att vara berdd på att agera snabbt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Vad gör regeringen? Finns ens några förslag?

    Bostadsbristen är värre än du hittills har trott. Här är vad det innebär.

    I våras höjdes varningsflaggorna för Sveriges alarmerande bostadsbrist. Sedan dess har allt blivit värre.


    17 december 2015. Uppdaterad för 5 månader sedan.

    I mars kom bomben: bostadsbristen är värre än befarat. Beräkningarna visade att det skulle behövas 595 000 bostäder de kommande elva åren. ?Det handlar om byggvolymer som inte varit aktuella sedan miljonprogrammets dagar?, sa Boverket.

    kit.se/2015/12/17/27817/bostadsbristen-ar-varre-an-du-hittills-har-trott-har-ar-vad-det-innebar/


  • Tom Araya

    Hur bemöter regeringen detta?


    "Har blivit överraskad över hur illa det är"
    Publicerad 10 feb 2016 kl 21.37

    Rikspolischefen Dan Eliasson kan inte garantera säkerheten i utsatta förorter runtom i landet.


    ? Jag har blivit överraskad sen jag blev rikspolischef över hur illa det är i vissa områden på kvällarna, säger han och varnar:


    ? Om vi inte bromsar den utvecklingen så är jag helt övertygad att inte bara traditionell brottslighet utan också radikalisering och terror kommer att öka i vårt samhälle.

    www.expressen.se/nyheter/har-blivit-overraskad-over-hur-illa-det-ar/


  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-05-11 21:43:26 följande:
    Vad gör regeringen? Finns ens några förslag?

    Bostadsbristen är värre än du hittills har trott. Här är vad det innebär.

    I våras höjdes varningsflaggorna för Sveriges alarmerande bostadsbrist. Sedan dess har allt blivit värre.


    17 december 2015. Uppdaterad för 5 månader sedan.

    I mars kom bomben: bostadsbristen är värre än befarat. Beräkningarna visade att det skulle behövas 595 000 bostäder de kommande elva åren. ?Det handlar om byggvolymer som inte varit aktuella sedan miljonprogrammets dagar?, sa Boverket.

    kit.se/2015/12/17/27817/bostadsbristen-ar-varre-an-du-hittills-har-trott-har-ar-vad-det-innebar/


    Självklart behöver det byggas mer men det tål att nämnas att byggandet faktiskt är rekordstort just nu. En fråga som man borde ställa sig är varför den Alliansregeringen inte såg till att bygga mer. hade de skött bostadspolitiken bättre hade inte bostadsutmaningen varit så stor nu.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-05-11 21:43:26 följande:
    Vad gör regeringen? Finns ens några förslag?

    Bostadsbristen är värre än du hittills har trott. Här är vad det innebär.

    I våras höjdes varningsflaggorna för Sveriges alarmerande bostadsbrist. Sedan dess har allt blivit värre.


    17 december 2015. Uppdaterad för 5 månader sedan.

    I mars kom bomben: bostadsbristen är värre än befarat. Beräkningarna visade att det skulle behövas 595 000 bostäder de kommande elva åren. ?Det handlar om byggvolymer som inte varit aktuella sedan miljonprogrammets dagar?, sa Boverket.

    kit.se/2015/12/17/27817/bostadsbristen-ar-var.../


    Frågan är väl istället varför inte Alliansen gjorde något under sina åtta år, utan bara ältade att det privata skulle ta hand om problemet, vilket dom inte hade nån lust med...

    För just nu byggs det mer än på många många år, och det har den sittande regeringen fått igång på bara dryga ett år.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-05-11 23:21:24 följande:

    Självklart behöver det byggas mer men det tål att nämnas att byggandet faktiskt är rekordstort just nu. En fråga som man borde ställa sig är varför den Alliansregeringen inte såg till att bygga mer. hade de skött bostadspolitiken bättre hade inte bostadsutmaningen varit så stor nu.


    Sedan -75 har vänster och höger bildat 7 regeringar vardera, sedan -82 har högern haft tre regeringsperioder och vänstern 6 (nuvarande inräknad), så detta kan svårligen skyllas över på högern även om de såklart har en del av skulden.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?