• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    nihka skrev 2016-06-19 18:52:09 följande:
    Att det ska vara så svårt att fatta att i en demokrati får man lov att stödja och inte stödja som man vill!
    Absolut. Problemet ligger dock i bluffen som görs i riksdagsvoteringen. Voteringen är demokratin i praktik och vad får man då om man bluffar i voteringen? Jo. Man får en bluffdemokrati.

    En del vill inte ha en bluffdemokrati.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-06-19 19:37:33 följande:
    Gissar att det är en variant på det där fenomenet som är så vanligt bland gnälldelen av SD och hos skrikhögern.

    De anser att de utsätts för en oförrätt bortom det begripliga när dels alla inte instämmer med dem och dels somliga dristar sig att argumentera emot.

    Det är då skrikhögern larmar om att åsiktskorridoren är trång som ett synålshål och att man därmed inte får säga vad man tycker i såsse-Sverige 
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Ingen vidare gissning det där. Det kan bli så om man kategoriserar allt man inte håller med om som "skrikhöger".

    Självklart "får" man rösta som man vill. Ingen har hävdat något annat. Men man måste väl självklart kunna diskutera huruvida "hålla rent" inställningen är bra/rimlig/fruktsam?
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-19 21:29:50 följande:
    Ingen vidare gissning det där. Det kan bli så om man kategoriserar allt man inte håller med om som "skrikhöger".

    Självklart "får" man rösta som man vill. Ingen har hävdat något annat. Men man måste väl självklart kunna diskutera huruvida "hålla rent" inställningen är bra/rimlig/fruktsam?
    Nej, det ska gudarna veta att det vore infantilt att kalla allt man inte håller med om för skrikhöger.

    Det skulle se ut det. Då skulle ju varje tillstymmelse till debatt dö ut om vanligt folk tog efter skrikhögerns evinnerliga gnäll och konstanta behov att utifrån enskilda exempel deklarera hur det förhåller sig. Inte sällan exempel som fullständigt saknar relevans.

    Titta gärna på exemplen i tråden om public service smile2.gif

    Apropå Hitler. Så finns det ju en lustig parallell till diskussionen här i hur kommunisterna i Sverige försökte förklara att Molotov-Ribbentrop-pakten inte innebar ett stöd till Hitler utan snarare tvärtom - ett försvar mot Hitlersmile2.gif
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-06-19 19:37:33 följande:
    Gissar att det är en variant på det där fenomenet som är så vanligt bland gnälldelen av SD och hos skrikhögern.

    De anser att de utsätts för en oförrätt bortom det begripliga när dels alla inte instämmer med dem och dels somliga dristar sig att argumentera emot.

    Det är då skrikhögern larmar om att åsiktskorridoren är trång som ett synålshål och att man därmed inte får säga vad man tycker i såsse-Sverige smile2.gif
    Ja jösses, och att det dessutom inte är "demokratiskt" när de inte får bestämma Tomte
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-06-19 16:10:59 följande:
    Väntar med spänning på att Konstatera ska berätta vilka åsikter mer generellt som han anser vara osunda. Att du inte under några som helst omständigheter skulle ge ditt stöd till Hitler - om man leker med tanken att det vore möjligt trots avståndet i tid och rum - är tydligen enligt honom osunt.

    Överhuvudtaget var det väl vanligare att klassa människor och åsikter som sunda respektive osunda på den tiden. Somliga bedömdes vara så osunda att de stängdes in i slutna utrymmen och så släpptes det ner lite Zyklon B innan kropparna fördes till ugnarna för att kremeras.

    "De bränner sopor", förklarar kommendanten för sin son som undrar varför den svarta röken luktar så illa i boken Pojken i randig pyjamas".
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Vilka åsikter som är sunda är totalt subjektivt och bör avgöras på demokratisk väg genom votering.

    Ni förespråkar ett politiskt spel som jag personligen vill få bort för att istället premiera demokratin. Dvs rösta på förslag som du anser är sunda, och låt majoritetsrösten avgöra resultatet.

    Att rösta emot förslag du anser är sunda pga avsändare är inte sunt. Just på grund av att även den osunda spelar efter samma princip.

    De osunda avsändarna kan för övrigt enbart föddas i en svag demokrati
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-06-19 18:52:09 följande:
    Att det ska vara så svårt att fatta att i en demokrati får man lov att stödja och inte stödja som man vill!
    Visst får du det och det gör vi också. Problemet uppstår när politiker börjar spela med folks förtroende. Naturligtvis behöver inte moderaterna eller socialdemokraterna bilda regering med SD så länge det inte ter sug tydligt att det är vad partiets väljare vill.

    Men bägge partier ska naturligtvis inte rösta emot vettiga motioner som partiet presenterar av ren princip. Det är att urholka demokratin. Som effekt, blir missnöjet större och tonläget blir farligare.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-06-21 18:39:32 följande:
    Vilka åsikter som är sunda är totalt subjektivt och bör avgöras på demokratisk väg genom votering. Ni förespråkar ett politiskt spel som jag personligen vill få bort för att istället premiera demokratin. Dvs rösta på förslag som du anser är sunda, och låt majoritetsrösten avgöra resultatet. Att rösta emot förslag du anser är sunda pga avsändare är inte sunt. Just på grund av att även den osunda spelar efter samma princip. De osunda avsändarna kan för övrigt enbart föddas i en svag demokrati
    Jag har såvitt mig bekant inte uttryckt någon bestämd åsikt i frågan, inte avseende riksdagen.

    Däremot har jag ställt frågan hur det förhåller sig - "hur har SD-motioner i den mån det finns "opolitiska" sådana utöver hunddagis bemötts?" - men inte fått något svar.

    Jag kan ju iofs själv kolla men det är ingen stor fråga för mig och tänkte att ni som anser det här vara fundamentalt för demokratin borde veta hur det förhåller sig.

    I övrigt så ogillar jag benämningen sund-osund eftersom den för mig klingar väldigt mycket 30-tal. Tycker du förresten att det var osunt av SD att hota med att fälla varje budgetförslag som inte gick dem till mötes - eller anser du att de är förlåtna för att de bortsåg från sakpolitiken.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-06-21 18:59:39 följande:
    Jag har såvitt mig bekant inte uttryckt någon bestämd åsikt i frågan, inte avseende riksdagen.

    Däremot har jag ställt frågan hur det förhåller sig - "hur har SD-motioner i den mån det finns "opolitiska" sådana utöver hunddagis bemötts?" - men inte fått något svar.

    Jag kan ju iofs själv kolla men det är ingen stor fråga för mig och tänkte att ni som anser det här vara fundamentalt för demokratin borde veta hur det förhåller sig.

    I övrigt så ogillar jag benämningen sund-osund eftersom den för mig klingar väldigt mycket 30-tal. Tycker du förresten att det var osunt av SD att hota med att fälla varje budgetförslag som inte gick dem till mötes - eller anser du att de är förlåtna för att de bortsåg från sakpolitiken.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Nej, jag anser att SD betedde sig bedrövlig åt! De hade lekstuga. Samtidigt är detta precis vad som sker med den inställning som jag ser att många här förespråkar. Då tycker jag inte heller att en ska gnälla på SD då det precis är vad en efterfrågar.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-06-21 19:18:53 följande:
    Nej, jag anser att SD betedde sig bedrövlig åt! De hade lekstuga. Samtidigt är detta precis vad som sker med den inställning som jag ser att många här förespråkar. Då tycker jag inte heller att en ska gnälla på SD då det precis är vad en efterfrågar.
    Ok. Om vi tar det största regeringspartiet. Vilka motioner från SD under den här riksdagsperioden anser du att S borde ha röstat för i stället för mot ur ett socialdemokratiskt perspektiv?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-06-21 18:46:30 följande:
    Visst får du det och det gör vi också. Problemet uppstår när politiker börjar spela med folks förtroende. Naturligtvis behöver inte moderaterna eller socialdemokraterna bilda regering med SD så länge det inte ter sug tydligt att det är vad partiets väljare vill.

    Men bägge partier ska naturligtvis inte rösta emot vettiga motioner som partiet presenterar av ren princip. Det är att urholka demokratin. Som effekt, blir missnöjet större och tonläget blir farligare.
    HAR DU PROBLEM MED HÖRSELN???

    Naturligtvis stödjer jag inte NÅGOT ett ruttet parti står för. INGET. Annars stödjer man det ruttna partiet.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?