• Äldre 21 Mar 14:27
    1457109 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457109

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Thu 25 Nov 2021 17:22
    +2
    FDFMGA skrev 2021-11-25 16:54:26 följande:
    Ja, jag har en bekant med ett vuxet barn med funktionshinder. För honom blir skillnaden stor, cirka 1000 kr. i månaden mindre än om regeringens budgetförslag hade antagits.

    Arbetslinjen kräver sin offer - men för mig personligen blir det ekonomiskt lönsamt att regeringens förslag förkastades.

    Ebba har väl läst sin bibel - eller möjligen sin Lenin: Den som inte arbetar...
    Om du och jag har lika inkomst varje månad, låt oss bara som ett exempel säga att vi har 25 000 var varje månad.
    Vi är nog båda rätt så nöjda med det, vi skulle givetvis båda två vilja ha lite mera men vi klarar oss ändå rätt så hyggligt.

    Men så får du en höjning till 26 000
    medan jag behåller mina 25 000.

    Har jag rent ekonomiskt förlorat något då?
    Tidigare var jag rätt nöjd och klarade mig hyggligt. Har jag anledning inte vara lika nöjd och kommer jag ha svårare att klara mig än innan?
  • Thu 25 Nov 2021 17:28
    -2 +1
    RebeckaZ70 skrev 2021-11-25 08:31:15 följande:

    Och så säger man att det är rörigt i Knesset?


    Ja, ingen, verkligen ingen skulle komma på idén att samtliga partier skulle bilda en allians och att Lööf, Busch, Sabuni, Bolund, Stenevi, Kristersson, Andersson, Åkesson och Dadgostar skulle turas om att vara statsminister.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Thu 25 Nov 2021 19:09
    -5
    KN75 skrev 2021-11-25 17:22:15 följande:
    Om du och jag har lika inkomst varje månad, låt oss bara som ett exempel säga att vi har 25 000 var varje månad.
    Vi är nog båda rätt så nöjda med det, vi skulle givetvis båda två vilja ha lite mera men vi klarar oss ändå rätt så hyggligt.

    Men så får du en höjning till 26 000
    medan jag behåller mina 25 000.

    Har jag rent ekonomiskt förlorat något då?
    Tidigare var jag rätt nöjd och klarade mig hyggligt. Har jag anledning inte vara lika nöjd och kommer jag ha svårare att klara mig än innan?
    Ja, den som sett fram mot en extra tusenlapp i månaden kan nog känna att hen förlorat något.

    Själv känner jag inte att jag vunnit något bara för att Åkesson och hans nickedockor Ulf och Ebba omfördelat så att de som verkligen skulle behöva inte får  det de annars skulle ha fått medan vi som har så det räcker och blir över får ännu mer.
  • Thu 25 Nov 2021 22:07
    KN75 skrev 2021-11-25 16:17:56 följande:
    S är extremt skickliga på att sitta kvar vid makten,
    eller har extrem panik för att för sista gången i historien tappa sin makt?
    Som någon sosse sa i samband med detta: sitter man kvar på oppositionens budget nu så skiljer den sig 10% från ens egen budget. Det betyder att man får genom 90% av sin politik och det är bra.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Thu 25 Nov 2021 22:37
    Flash Gordon skrev 2021-11-25 22:07:49 följande:

    Som någon sosse sa i samband med detta: sitter man kvar på oppositionens budget nu så skiljer den sig 10% från ens egen budget. Det betyder att man får genom 90% av sin politik och det är bra.


    Ja det är bra. Genom att regera finns nu möjlighet att justera den mest skadliga SD/M/KD politiken i vårbudgetprocessen.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Fri 26 Nov 2021 08:41
    +2
    FDFMGA skrev 2021-11-25 19:09:56 följande:
    Ja, den som sett fram mot en extra tusenlapp i månaden kan nog känna att hen förlorat något.

    Själv känner jag inte att jag vunnit något bara för att Åkesson och hans nickedockor Ulf och Ebba omfördelat så att de som verkligen skulle behöva inte får  det de annars skulle ha fått medan vi som har så det räcker och blir över får ännu mer.
    Nä, nu valde du medvetet att låtsas missförstå en väldigt tydlig och enkel fråga igen.

    Du gjorde ett inlägg, Jag citerade dig och ställde en tydlig och enkel följdfråga på ditt inlägg.
    Jag frågade:
    Men så får du en höjning till 26 000
    medan jag behåller mina 25 000.

    Har jag rent ekonomiskt förlorat något då?

    (Förtydligande för dig: Jag frågade alltså inte hur någon person skulle känna sig.)

    Med bakgrund av ditt eget inlägg, svara gärna på min tydliga och enkla följdfråga, tack.

    Själv känner jag att jag skulle sträva efter att glädjas med dig om du fick en tusenlapp mer,
    jag skulle sträva efter att inte känna någon sådan där sosse-avundsjuka utan jag skulle gilla dig lika mycket som tidigare,
    och jag skulle gratulera dig för att du har lyckats bättre än jag denna gången när du har fått en tusenlapp mer.

    Själv skulle jag vara lika nöjd som tidigare, eftersom jag på inget sätt har fått det sämre bara för att du har fått det lite bättre.

    Jag skulle dessutom glädjas för landet Sveriges skull eftersom du nu skulle betala jättemycket skatt på din extra tusenlapp så skulle du på ett solidariskt och fint sätt bidra till allas vår gemensamma välfärd.

    Sedan skulle jag själv anstränga mig lite extra så kommer jag förhoppningsvis också att få en tusenlapp extra nästa gång och eftersom jag bemötte dig väl förra gången så skulle jag hoppas att du skulle klara av att tränga undan din sosse-avundsjuka och i stället gratulera mig den gången.

    Men i ditt fall skulle väl sådana saker gott bemötande mot sin vän, solidaritet, positivt för vår gemensamma välfärd, sådant skulle i ditt fall helt och hållet förblekna i skenet av din sosse-avundsjuka.
    Du skulle väl förmodligen känna sådan avundsjuka att du skulle börja hata din vän om han fick en tusenlapp mera än du, trots att du själv har det precis lika bra som innan?
  • Fri 26 Nov 2021 09:00
    Flash Gordon skrev 2021-11-25 22:07:49 följande:
    Som någon sosse sa i samband med detta: sitter man kvar på oppositionens budget nu så skiljer den sig 10% från ens egen budget. Det betyder att man får genom 90% av sin politik och det är bra.
    Ja, så har det ju alltid varit i alla budgetar.
    Varför ska man då ens rösta på olika partier i valet om alla har i princip samma budget?

    Innan allt det här marknadsförde ju S sin budget som att det vore alldeles otroligt viktigt för alla och för landet Sverige att just deras budget skulle gå igenom.
    Det handlade bl a om att katastrofal orättvisa skulle drabba medborgarna, att M/KD-budgeten var en ren katastrof för landets ekonomi och om allt möjligt som var jätteallvarligt.
    Innan argumenterade S ju nästan som att det skulle vara en fullständig katastrof om M/KD-budgeten skulle gå igenom.
    Men sedan när det faktiskt blir så att M/KD-budgeten går igenom så vänder sossarna i ett nafs kappan efter vinden, man ändrar blixtsnabbt riktningen till totalt motsatt håll mot allt man tidigare har sagt och det är plötsligt helt ok för sossarna. Helt plötsligt var den tidigare rent katastrofala budgeten till minst 90% jättebra och att M/KD-budgeten nu faktiskt var sossarnas egen budget. 
    ???

    Ja, det låter ju rimligt, eller..?

    Att du Flash så enkelt skulle låta dig gå på sådana floskler som upprepas i S-propagandan, och i pk-media, det trodde jag nog inte.

    Man måste vara extremt maktkåta eller extremt rädda och desperata för att göra sådana kappvändningar, att plötsligt helt öppet erkänna sina egna tidigare lögner.
    Det är nog en väldans tur för S att pk-media så tydligt går i deras ledband och hjälper dem att ständigt rapa fram deras floskler och därigenom lura väljarna så att S därigenom slipper undan med sådana totala kappvändningar.
  • Fri 26 Nov 2021 09:13
    KN75 skrev 2021-11-26 09:00:28 följande:
    Ja, så har det ju alltid varit i alla budgetar.
    Varför ska man då ens rösta på olika partier i valet om alla har i princip samma budget?

    Att du Flash så enkelt skulle låta dig gå på sådana floskler som upprepas i S-propagandan, och i pk-media, det trodde jag nog inte.
    Fast det blir ju "samma" budget för att den blå-gula oppositionen är just ... opposition och inte KAN skriva en helt egen budget, av tekniska och juridiska skäl. De saknar verktyg som en regering har.

    Ge oss en blå-gul regering så blir förstås budgeten väldigt mycket mer annorlunda.

    Jag refererade vad en sosse sa. Inte vad jag tror och tycker.

    Ja, S är så makt-kåta och principlösa att de gladeligen skulle gå med på att införa ras-lagar om det var det som behövdes för att få behålla makten.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Fri 26 Nov 2021 09:31
    Flash Gordon skrev 2021-11-26 09:13:47 följande:
    Fast det blir ju "samma" budget för att den blå-gula oppositionen är just ... opposition och inte KAN skriva en helt egen budget, av tekniska och juridiska skäl. De saknar verktyg som en regering har.

    Ge oss en blå-gul regering så blir förstås budgeten väldigt mycket mer annorlunda.

    Jag refererade vad en sosse sa. Inte vad jag tror och tycker.

    Ja, S är så makt-kåta och principlösa att de gladeligen skulle gå med på att införa ras-lagar om det var det som behövdes för att få behålla makten.
    Tack för förtydligande.
    Jag missförstod och jag vågar påstå att du var lite otydlig.
    Men nu håller jag med.

    Ge oss en blå-gul regering så blir förstås budgeten väldigt mycket mer annorlunda.
  • Fri 26 Nov 2021 09:55
    KN75 skrev 2021-11-26 09:31:05 följande:
    Tack för förtydligande.
    Jag missförstod och jag vågar påstå att du var lite otydlig.
    Men nu håller jag med.
    Jag är medvetet otydlig ibland för jag tycker folk kan få tänka till själva.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?