• Äldre 21 Mar 14:27
    1457699 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457699

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Sun 16 Jan 2022 18:02
    -2
    Digestive skrev 2022-01-16 16:41:46 följande:
    Någon borde verkligen ge dig betalt för att tro och påstå saker om andra, tänk vilket kapital du hade suttit på då.

    Jag röstar inte på KD sedan de tummade på familjeåterföreningen för flyktingar. Har påpekat det här sedan det begav sig, vilket i runda slängar är 5 år nu.

    Att folk som bryr sig allra minst om vad andra säger, tycker och tänker även är folket som oftast tror och påstår mest om andra, är ett intressant fenomen - speciellt när de inbillar sig stå för solidaritet och gemenskap. 

    Dina utsagor om andra är ungefär lika pålitliga som regeringens mediala hållning i kärnkraftsfrågor.


    ">

    Min prognos är att du hamnar hos KD på valdagen, och då menar jag prognos in bemärkelsen kvalificerad gissning om framtiden, inte som man tycks lära ut på danskurserna, ett inträffat faktum.

    Fick du förresten lära dig att dansa vals mellan partierna på den där kursen, först så tar jag C, och sen så tar jag PP, och sen så blir det KD och sen tillbaks till PP. Och sen så blir det ... Skrattande
  • Sun 16 Jan 2022 18:07
    KillBill skrev 2022-01-16 12:50:21 följande:
    Sedan 2008 så har, enligt samma SVD artikel  antalet sjuksköterskor minskat med 3% i region Stockholm.  Under samma tidsperiod har antalet innevånare i region Stockholm ökat med 24%!

    Det är dags att avsätta det M och KD ledda styret av region Stockholm!
    Ja, antingen så finns det ett outtalat syfte med byråkratiseringen, att se till att offentlig sjukvård blir så illa fungerande som möjligt eller också handlar det bara om ren inkompetens från  det moderata styret i Region Stockholm.
  • Sun 16 Jan 2022 18:10
    Padirac skrev 2022-01-16 17:43:06 följande:
    Vilket utgiftsområde vill du det ska dras ned på? 

    www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-utgifter/

    Folkstyret kommer i Sverige genom vilka representanter till riksdag, regioner och kommuner du röstar på. Sen kan inte kommuner, regioner eller riksdagen agera utanför lagar och förorningar även om en del representanter vill och har föreslagit liknande saker. Hur ställer du dig till det senare?
    Främst i statsapparaten per se. Bort med landstingen, ansa bland myndigheter och överlåt uppgifter som datorer kan utföra till datorer.

    Ett mer direkt folkstyre vore önskvärt. Varför betala ut höga löner till massa politiker när folket kan göra större delen av uppgifterna själva? - som exempelvis representera sig själva/folket.
  • Sun 16 Jan 2022 18:12
    FDFMGA skrev 2022-01-16 18:07:30 följande:
    Ja, antingen så finns det ett outtalat syfte med byråkratiseringen, att se till att offentlig sjukvård blir så illa fungerande som möjligt eller också handlar det bara om ren inkompetens från  det moderata styret i Region Stockholm.
    Jag gissar på det senare men då utifrån min egen erfarenhet från arbetsmarknaden, då visserligen inte inom offentlig sektor men  ändå...

    Min erfarenhet är att ju mindre än ledning förstår av den verksamhet den är satt att leda desto mer administration behöver ledningen skapa för att försöka förstå och kontrollera det de aldrig kommer att begripa.
  • Sun 16 Jan 2022 18:13
    -1
    Digestive skrev 2022-01-16 18:10:22 följande:
    Främst i statsapparaten per se. Bort med landstingen, ansa bland myndigheter och överlåt uppgifter som datorer kan utföra till datorer.

    Ett mer direkt folkstyre vore önskvärt. Varför betala ut höga löner till massa politiker när folket kan göra större delen av uppgifterna själva? - som exempelvis representera sig själva/folket.
    Bort med landstingen.

    Min prognos är att de redan är avskaffade och ersatta av regionerSkrattande
  • Sun 16 Jan 2022 19:03
    Digestive skrev 2022-01-16 18:10:22 följande:
    Främst i statsapparaten per se. Bort med landstingen, ansa bland myndigheter och överlåt uppgifter som datorer kan utföra till datorer.

    Ett mer direkt folkstyre vore önskvärt. Varför betala ut höga löner till massa politiker när folket kan göra större delen av uppgifterna själva? - som exempelvis representera sig själva/folket.
    Det där är ju lätt att säga eller skiva - men vilka myndigheter skall läggas ned och vilka uppgifter skall staten inte längre ha ansvar för enom dessa myndigheter.

    Vad menar du att datorer kan göra som människor inte behöver göra?

    Det politiska inflytandet i regioner, kommuner och riksdag  är det folkliga styret, ska det enligt dig ersättas av direktstyre eller direktdemokrati - eller landstingens representation ersättas av riksdagen eller andra myndigheter? 

    Har du någon idé om vad sn skall bort och hur detta skall ersättas eller helt enkelt strykas?
  • Sun 16 Jan 2022 19:06
    Digestive skrev 2022-01-16 18:10:22 följande:
    Främst i statsapparaten per se. Bort med landstingen, ansa bland myndigheter och överlåt uppgifter som datorer kan utföra till datorer.

    Ett mer direkt folkstyre vore önskvärt. Varför betala ut höga löner till massa politiker när folket kan göra större delen av uppgifterna själva? - som exempelvis representera sig själva/folket.
    Hur många av dessa folkvalda är avlönade och hur många är arvoderade för sitt uppdrag

    www.scb.se/contentassets/e866a18a58aa4d4aafbdf1fb3648df0e/me0001_2019a01_br_me09br2002.pdf

    "Undersökningen år 2019 visar att antalet förtroendevalda i kommunerna uppgår till knappt 35 900 personer. I förhållande till år 2015 har antalet förtroendevalda minskat med närmare 1 000 personer. Därmed har det genomsnittliga antalet förtroendevalda minskat till 124 per kommun 2019 från 127 per kommun 2015. Trenden med allt färre förtroendevalda i kommunerna håller alltså i sig. Under efterkrigstiden har antalet förtroendevalda i kommunerna, med något undantag, sjunkit. I början av 1950-talet fanns det i kommunerna omkring 200 000 förtroendevalda. Sedan dess har alltså antalet förtroendevalda minskat rejält. Det bör dock nämnas att antalet kommuner också har minskat under samma period. I början av 1950- talet fanns ungefär 2 500 kommuner i Sverige"
  • Sun 16 Jan 2022 19:13
    +1
    FDFMGA skrev 2022-01-16 18:02:50 följande:
    Min prognos är att du hamnar hos KD på valdagen, och då menar jag prognos in bemärkelsen kvalificerad gissning om framtiden, inte som man tycks lära ut på danskurserna, ett inträffat faktum.

    Fick du förresten lära dig att dansa vals mellan partierna på den där kursen, först så tar jag C, och sen så tar jag PP, och sen så blir det KD och sen tillbaks till PP. Och sen så blir det ... Skrattande
    Och cirkeln kan väl ses som sluten när du anser att det finns kvalificerade påhitt om andra. Är det en examen i fördomar som du har tagit eller kvalificerades du genom bedrift, FDFMGA?

    Det är möjligt att du själv sätter partiers ombytlighet i det ena och det andra framför dina egna åsikter, principer samt personliga utveckling, men jag gör det inte.
  • Sun 16 Jan 2022 19:13
    Digestive skrev 2022-01-16 18:10:22 följande:
    Främst i statsapparaten per se. Bort med landstingen, ansa bland myndigheter och överlåt uppgifter som datorer kan utföra till datorer.

    Ett mer direkt folkstyre vore önskvärt. Varför betala ut höga löner till massa politiker när folket kan göra större delen av uppgifterna själva? - som exempelvis representera sig själva/folket.
    Ja, nu kallas ju ersättningen inte lön utan för arvode . my bad
    Padirac skrev 2022-01-16 19:06:51 följande:
    Hur många av dessa folkvalda är avlönade och hur många är arvoderade för sitt uppdrag

    www.scb.se/contentassets/e866a18a58aa4d4aafbd...

    "Undersökningen år 2019 visar att antalet förtroendevalda i kommunerna uppgår till knappt 35 900 personer. I förhållande till år 2015 har antalet förtroendevalda minskat med närmare 1 000 personer. Därmed har det genomsnittliga antalet förtroendevalda minskat till 124 per kommun 2019 från 127 per kommun 2015. Trenden med allt färre förtroendevalda i kommunerna håller alltså i sig. Under efterkrigstiden har antalet förtroendevalda i kommunerna, med något undantag, sjunkit. I början av 1950-talet fanns det i kommunerna omkring 200 000 förtroendevalda. Sedan dess har alltså antalet förtroendevalda minskat rejält. Det bör dock nämnas att antalet kommuner också har minskat under samma period. I början av 1950- talet fanns ungefär 2 500 kommuner i Sverige"

  • Sun 16 Jan 2022 19:21
    FDFMGA skrev 2022-01-16 18:13:47 följande:
    Bort med landstingen.

    Min prognos är att de redan är avskaffade och ersatta av regionerSkrattande
    Precis, regionerna bör avskaffas.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?