• Äldre 21 Mar 14:27
    1457302 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457302

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Mon 17 Jan 2022 16:59
    Digestive skrev 2022-01-17 15:56:38 följande:
    Jodå, visst är det politikerna jag pratar om, iallafall de representativa.

    Precis.
    Så politikerna ska ersättas av digitaliserade tjänster?

    De representativa... vilka ska inte ersättas .. vilka är inte representativa...
  • Mon 17 Jan 2022 17:01
    Digestive skrev 2022-01-17 00:39:18 följande:
    I avseendet representation behövs ingen utomstående.

    Kvalifikationerna är parametrarna som behövs. Söker du exempelvis bidrag så behövs inga fler parametrar än vad som kvalificerar dig till att få aktuellt bidrag.

    Nu är det inte nödvändigtvis direktdemokrati jag talar om men jag tror att exempelvis Schweiz har en del att säga om din beskrivning och farhågor vilket som. Folket har givetvis ansvaret när folket avgör den politiska helheten.

    Teknokrati? Vad människan kan bidra med i framtiden är inte direkt expertis utan kreativitet. Det enda som står emellan dig, kunskap och optimal process - det vill säga expertis - är trög kommunikation med redan existerande teknik.

    Det var konstiga slutord om teknik som du själv beskriver bara något stycke upp. Det jag föreslår behöver inte mycket mer teknik än den som du och jag använder här och lämpliga tillägg (exempelvis blockkedjeteknik) existerar redan.
    Det är en mindre del av de politiska besluten i Schweiz som hanteras genom allmänna omröstningar...
  • Mon 17 Jan 2022 19:08
    Padirac skrev 2022-01-17 16:59:58 följande:
    Så politikerna ska ersättas av digitaliserade tjänster?

    De representativa... vilka ska inte ersättas .. vilka är inte representativa...
    Jag menar att teknik kan göra våra representativa politiker obsoleta då folket kan representera sig själva genom denna teknik.

    Och du undrar om politikerna ska ersättas av digitaliserade tjänster?

    När politikerna. Redan har ersatts. Av folket.
    Padirac skrev 2022-01-17 17:01:37 följande:
    Det är en mindre del av de politiska besluten i Schweiz som hanteras genom allmänna omröstningar...
    Ja, du menade att det politiska havet skulle storma i en direktdemokrati - kännbart både inhemskt och utomlands. Och Schweiz. Har. Direktdemokrati.

    Varför jag frågade. Om. Du. Upplever en sådan storm. I/Av. Schweiz.

    Gör du det?
  • Mon 17 Jan 2022 19:39
    Digestive skrev 2022-01-17 15:50:06 följande:
    Jag älskar sådan här Jag har minsann ingenting kvar att lära mig och kan härmed bara mästra!-pondus. Du bara måste ha haft en sådan uppenbarelse tidigare i livet.

    En kvalificerad gissning komponerar en hypotes (eller för all del en prognos) med tidigare kunskap. Det vill säga att enbart med relevant bildning kan någon göra en kvalificerad gissning.

    Du kan inte mena allvar med sista meningen. Kom igen nu. 25% av polletten borde ha trillat ner vid det här laget och om skämtets essens flyger långt, långt över huvudet på dig - chilla istället, i all välmening.

    But will he go for it anyway?! - the intense is unbearable.
    Språkförståelse igen.

    Visst lär jag av andra - men även om jag aldrig skrivit att jag inte lär av dig så är ju det åtminstone delvis korrekt.

    Men jag tycker att jag lärt mig förstå hur en viss kategori högersympatisörer fungerar, av dig, av hen som klockade hur lång tid det tog innan partihögkvarteret på Sveavägen larmade sina partiarbetarna här på FL för att de så snabbt som möjligt skulle försöka minska skadeverkningarna av hens sylvassa kritik mot S, av hen som tror att den tillfälliga pandemilagens syfte var att ta steget mot en S-diktatur, av hen med sidfotsbudskapet att hen alltid köper blandfärs för att kunna vara säker på att minst två djur slaktats, av hen...

    Jag inbillar mig däremot inte att ni är särskilt representativa för folk med blåbruna sympatier, tack och lov. En pojkrumsradikal skrev för cirka en vecka sen här i tråden att folk är dummare än man tror, som förklaring till att de blåbruna inte vinner i opinion.

    Det tror inte jag, de flesta är rätt förnuftiga även om somliga brister i vissa avseenden.

    Hursomhelst, så rekommenderar jag dig en resa genom Norrlands inland.
  • Mon 17 Jan 2022 20:45
    FDFMGA skrev 2022-01-17 19:39:05 följande:
    Språkförståelse igen.

    Visst lär jag av andra - men även om jag aldrig skrivit att jag inte lär av dig så är ju det åtminstone delvis korrekt.

    Men jag tycker att jag lärt mig förstå hur en viss kategori högersympatisörer fungerar, av dig, av hen som klockade hur lång tid det tog innan partihögkvarteret på Sveavägen larmade sina partiarbetarna här på FL för att de så snabbt som möjligt skulle försöka minska skadeverkningarna av hens sylvassa kritik mot S, av hen som tror att den tillfälliga pandemilagens syfte var att ta steget mot en S-diktatur, av hen med sidfotsbudskapet att hen alltid köper blandfärs för att kunna vara säker på att minst två djur slaktats, av hen...

    Jag inbillar mig däremot inte att ni är särskilt representativa för folk med blåbruna sympatier, tack och lov. En pojkrumsradikal skrev för cirka en vecka sen här i tråden att folk är dummare än man tror, som förklaring till att de blåbruna inte vinner i opinion.

    Det tror inte jag, de flesta är rätt förnuftiga även om somliga brister i vissa avseenden.

    Hursomhelst, så rekommenderar jag dig en resa genom Norrlands inland.
    Bröderna bor i Umeå för en längre period och mellanbrodern har hittat en tös som bor längre in i landet, en bit in i skogarna.

    Norrskenet ska tydligen vara något i särklass där ute i de mörka skogarna.

    Aja, det är en roande tanke att man skulle lära sig att förstå hur olika kategorier av människor fungerar genom sådana här miljöer. Förmodligen inget mer än impulser mellan våra öron som letar mönster mot belöning och i en miljö som vi (evolutionspsykologiskt) har haft någon hundradels nanosekund på oss att lära känna.

    Men visst är det en bättre metod än ingen alls! - för att förstå sådant det vill säga. Solig
  • Mon 17 Jan 2022 22:09
    Digestive skrev 2022-01-17 19:08:57 följande:
    Jag menar att teknik kan göra våra representativa politiker obsoleta då folket kan representera sig själva genom denna teknik.

    Och du undrar om politikerna ska ersättas av digitaliserade tjänster?

    När politikerna. Redan har ersatts. Av folket.

    Ja, du menade att det politiska havet skulle storma i en direktdemokrati - kännbart både inhemskt och utomlands. Och Schweiz. Har. Direktdemokrati.

    Varför jag frågade. Om. Du. Upplever en sådan storm. I/Av. Schweiz.

    Gör du det?
    Det är ju inte ett tekniskt problem utan en fråga om att de beslutande ska ha underlag och bedömningar av från utredningar och sakkunniga.

    Jag tror inte själv att alla röstberättigade kan fatta bra beslut utan att ha underlag och bedömningar från utredningar och sakkunniga att luta sig.

    Direktdemokrati och folkomröstningar kan användas för vissa yper av frågor, men tänk dig hur myndigheter och förvaltningar eller sjukvård ska hantera sin planering  och sin bemanning och budget när _allt_ kanske är enskilda frågor utan sammanhang och kontinuitet, där den som skriker högst i social medier med halvsanningar och lögner får med sig stora delar av de enskilda rösterna i olika enskilda frågor  

    Titta på Trumps framfart i politiken och i GOP - folk tror på allvar att Venezuela mixtrade med rösträkningsmaskinerna och en massa andra galenskaper.. Någon sa starx efter att Trump valts att Trump var vald på mandat att demontera staten och samhället - det  är inte att värna om demokratin.
  • Mon 17 Jan 2022 22:14
    Digestive skrev 2022-01-17 16:08:01 följande:
    Ja. Vore det problematiskt i din mening?
    Det finns skäl till varför den är utformad som den är idag.
  • Mon 17 Jan 2022 23:50
    Tom Araya skrev 2022-01-17 22:14:11 följande:
    Det finns skäl till varför den är utformad som den är idag.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar.

    Det skulle inte finnas någon gräns för hur många eller vilka underlagspunkter utslaget baseras på. Allt ifrån kortare ögonfransar än genomsnittet till hur mycket markunderlaget lutar kan vara underlagspunkter - de med samma längd på ögonfransar och lika slutande markunderlag kommer dock få samma storlek på bidraget (för dessa två punkter).

    Jag är verkligen inte säker på att jag hänger med i det du anmärker på men vad motiverar en annan ordning än den ovan?
  • Tue 18 Jan 2022 08:37
    -1
    Digestive skrev 2022-01-17 20:45:39 följande:
    Bröderna bor i Umeå för en längre period och mellanbrodern har hittat en tös som bor längre in i landet, en bit in i skogarna.

    Norrskenet ska tydligen vara något i särklass där ute i de mörka skogarna.

    Aja, det är en roande tanke att man skulle lära sig att förstå hur olika kategorier av människor fungerar genom sådana här miljöer. Förmodligen inget mer än impulser mellan våra öron som letar mönster mot belöning och i en miljö som vi (evolutionspsykologiskt) har haft någon hundradels nanosekund på oss att lära känna.

    Men visst är det en bättre metod än ingen alls! - för att förstå sådant det vill säga. Solig
    Inte förstå - men kanske det skulle kunna innebära att din cementerade uppfattning om Västerbotten som en homogen enhet fick några sprickor i kanten, åtminstone för stunden.
  • Tue 18 Jan 2022 13:29
    +1
    FDFMGA skrev 2022-01-18 08:37:11 följande:
    Inte förstå - men kanske det skulle kunna innebära att din cementerade uppfattning om Västerbotten som en homogen enhet fick några sprickor i kanten, åtminstone för stunden.
    Lite extra obstinat idag?

    Du får gärna förklara hur jag har uttalat mig annorlunda om Region Västerbotten jämfört med hur du har uttalat dig om Region Stockholm.

    Att du anser att omvärlden ska prestera bättre än dig - för att duga, vara acceptabel eller vad det nu kan handla om - kanske kan förklara lite av ditt missnöje med det samma?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?