• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-01-19 21:29:39 följande:
    Ja, men jag gissar på att det är ett ämne jag redan var tillräckligt insatt i - men det får förstås videorna avgöra. Oavsett vilket så kommer förmodligen planeten att fortsätta snurra.

    Nej, dagens AI-teknik vore inte lämplig att använda på det här viset. Som sagt så tror jag på ett scenario som växer fram.

    AI ska som sagt inte bedöma (eller för den delen besluta) men det kanske hjälper om jag gör tillägget på exekutiv nivå. Det var folket som skulle ersätta de representativa politikerna, inte ett AI.

    Eftersom det här scenariot troligen växer fram och inte skapas genom en revolution eller dylikt så delar jag inte dina farhågor. Det kan börja smått på kommunalnivå i vissa frågor medan teknikens utveckling leder scenariot framåt, men, men, den som lever får såklart se.

    Domstolar? Jag tror saker och ting faller lättare på plats om du helt och hållet stryker idén om ett AI som ska efterlikna människan eller som överhuvudtaget kan ersätta en människa. Tänk Siri eller Google Assistent - ett verktyg som man använder.

    Ja, individualanarkist är tillräckligt nära för att det ska kännas bekvämt med hur jag känner mig själv. I praktiken så varken dras jag till eller anpassar mina tankar efter ideologi - även om de kan vara inspirerande, såklart. Jag vet helt enkelt vad som gör mig lycklig och hur jag vill leva och därmed saknas behovet av utomstående modeller för sådant (eller helt enkelt andras visioner om lycka och gott leverne). Även storhetsvansinnet/mindervärdeskomplexet bakom en ideologi är någonting som ger mig allmän avsmak - ämnet är dock väldigt spännande och intressant som så, speciellt ur ett filosofiskt perspektiv.

    Jag har förstått att du tycker så om mitt scenario. Hur tror du dock själv att en relevant framtid ser ut - när dessa tekniker bara blir mer och mer användbara och effektiva?

    Exempelvis AI:n fördubblar sin kompetens var 3,4 månad enligt senaste översiktsrapport - det vill säga är i en exponentiell utveckling, där genombrott plötsligt kan hända som var helt otänkbara att nå bara någon månad tidigare. Samtidigt är Neuralink-tekniken redan här om än ung. Varför skulle revolutionerande tekniker som dessa inte söka sig in i varje vrå av vårt samhälle inklusive politiken? - bortom ren ovilja, det vill säga.
    Dy tänker något som Alexa eller?

    www.bbc.com/news/technology-59810383

    "

    Amazon has updated its Alexa voice assistant after it "challenged" a 10-year-old girl to touch a coin to the prongs of a half-inserted plug.


    The suggestion came after the girl asked Alexa for a "challenge to do".


    "Plug in a phone charger about halfway into a wall outlet, then touch a penny to the exposed prongs," the smart speaker said.


    Amazon said it fixed the error as soon as the company became aware of it.


    The girl's mother, Kristin Livdahl, described the incident on Twitter.


    She said: "We were doing some physical challenges, like laying down and rolling over holding a shoe on your foot, from a [physical education] teacher on YouTube earlier. Bad weather outside. She just wanted another one."


    That's when the Echo speaker suggested partaking in the challenge that it had "found on the web"."


  • Digestive
    Padirac skrev 2022-01-19 22:25:40 följande:
    Dy tänker något som Alexa eller?

    www.bbc.com/news/technology-59810383

    "

    Amazon has updated its Alexa voice assistant after it "challenged" a 10-year-old girl to touch a coin to the prongs of a half-inserted plug.


    The suggestion came after the girl asked Alexa for a "challenge to do".


    "Plug in a phone charger about halfway into a wall outlet, then touch a penny to the exposed prongs," the smart speaker said.


    Amazon said it fixed the error as soon as the company became aware of it.


    The girl's mother, Kristin Livdahl, described the incident on Twitter.


    She said: "We were doing some physical challenges, like laying down and rolling over holding a shoe on your foot, from a [physical education] teacher on YouTube earlier. Bad weather outside. She just wanted another one."


    That's when the Echo speaker suggested partaking in the challenge that it had "found on the web"."


    Ja, precis. Alexa är samma typ av AI som Siri och Google Assisten - ett verktyg som i stort saknar output om det inte används, ett AI som behöver mänsklig input för att ge något output som kan användas.

    Skillnaden är väl att aktuellt AI (i scenariot) skulle fortsätta med deep learning, machine learning och så vidare på olika områden och intensivt, även när den inte används.
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2022-01-19 17:03:51 följande:
    Dokumentförstöraren har fått jobba lika hårt som efter andra såsseskandaler 
    Möjligen.

    Men minns Tsunamin. Då svor Socialdemokraterna på att det inte fanns något mejl-material. En fem-sex gånger frågade kommissionen efter det.

    "Ledsen, tyvärr ..." sa socialdemokraterna.

    Så, efter regeringsskiftet 2006 hittade den nya regeringen, helt oförhappandes, ett kassaskåp i källaren på Rosenbad där alla band med säkerhetskopiorna på regeringens mejltrafik som man frågat efter låg inlåsta.
    'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • Flash Gordon
    Friger skrev 2022-01-19 13:16:12 följande:
    Ja, det är synd. Hade vi säkert kunnat sälja till Monty Python-gänget för att dyr slant.

    För att få en förståelse för hur diskussionerna har varit borde det enklast vara att kolla deras sökhistorik på Google:
    -Vad är en pandemi?
    -Vad är ett virus?
    -Ebba Bush leaked nude pictures
    Eller så har alla socialdemokratiska statssekreterare fantom-minne. De kommer ihåg i detalj allt som sagts och beslutats under dessa 149 möten.

    Som ett slags super-datorer i mänsklig form
    'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2022-01-19 20:30:22 följande:
    Din (kvasi-)prognos/kvalificerade gissning att min röst i kommande val hamnar på KD är givetvis aktiv fram tills efter valet.

    Kul att du svalde betet.
    - Har man informationen att 75% inte gillar SD så är det givet att 25% gillar SD.
     
    - Har man informationen att 25% gillar S så är det givet att 75% inte gillar S.
     
    Att ingetdera är givet eller ens förståbart för dig är inte omvärldens problem att anpassa sig till. Men, men:
     
    Om någon säger att du får ett glas som till 75% är tomt, tror du då lite snopet att du får ett tomt glas? - då det aldrig nämns att 25% av glaset är fyllt.
     
    Om någon säger att du får ett glas som till 25% är fyllt, tror du då lite glatt att du har fått ett fullt glas? - då det aldrig nämns att 75% av glaset är tomt.
     
    Om någon ställer två brukar färg framför dig, en vit och en svart, och ber dig att måla hela staketet men att 75% av det ska vara vitt, vad händer då? - jag är seriöst nyfiken.
     
    Börjar polletten trilla ner eller är 75% av den utanför?
    Ja, bra att du förstått att en prognos är framåtblickande, inte tillbakablickande.

    Nästa framsteg skulle kunna vara att du lär dig skilja på äpplen och päron, då skulle du få större potential att styra undan från språkliga och matematiska snömospiruetterSolig
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-01-20 06:49:41 följande:
    Eller så har alla socialdemokratiska statssekreterare fantom-minne. De kommer ihåg i detalj allt som sagts och beslutats under dessa 149 möten.

    Som ett slags super-datorer i mänsklig form
    Det har ju sagts att dessa 149 möten inte var möten där det fattades beslut - utan att dessa 149 möten var möten där information delades.

    Hur det egentligt är kommer väl att visa sig - men att önska anteckningar som stödjer vilken information beslut fattats på från möten där information delats och beslut inte tagits verkar lite sk*tnödigt till och med Sds partiarbetare
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2022-01-20 08:17:37 följande:
    Ja, bra att du förstått att en prognos är framåtblickande, inte tillbakablickande.

    Nästa framsteg skulle kunna vara att du lär dig skilja på äpplen och päron, då skulle du få större potential att styra undan från språkliga och matematiska snömospiruetterSolig
    Både prognos och kvalificerad gissning är vetenskapliga termer. Sök på begreppet empiri.

    Ingen av oss blandar ihop äpplen och päron.

    Du klarar dock inte av att utgå från 100% av befolkningen då det är svårt för dig att räkna ut/med hur många som gillar SD (samt räkna ut/med hur många som inte gillar S) med den tillgängliga informationen.

    Något som du själv bevisar att du har svårt med, exempelvis här:
    FDFMGA skrev 2019-12-20 17:02:43 följande:

    Visst.

    Här har vi ditt exempel:

    Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,

    ca 25% gillar S

    Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....

    Du skrev att 75 procent ogillar SD, det var första frågan

    Andra frågan - hur många som gillar SD kan inte besvaras eftersom du inte har med detta i ditt exempel.

    [...]


    När du inte kan besvara aktuella frågor så utgår du från 50% av befolkningen och missar därmed hälften av premisserna (det vill säga äpplen och päron) som i sin tur avgör innehållet för positionen däremellan.

    Exemplet ska läsas såhär oavsett om du förstår eller inte förstår hur självklart det är:
    FDFMGA skrev 2019-12-20 17:02:43 följande:
    Visst.

    Här har vi ditt exempel:

    Ca 75% av befolkningen gillar inte SD[/25% gillar SD],

    ca 25% gillar S[/75% gillar inte S]

    Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....
    [...]
    Man ska inte behöva anpassa språket till folk som inte (ens efter två dryga år) kan komma fram till slutsatsen att 25% av befolkningen gillar SD - utifall 75% av befolkningen inte gillar SD.

    Det är verkligen basal logik, FDFMGA.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-20 17:02:43 följande:
    Visst.

    Här har vi ditt exempel:

    Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,

    ca 25% gillar S

    Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....

    Du skrev att 75 procent ogillar SD, det var första frågan

    Andra frågan - hur många som gillar SD kan inte besvaras eftersom du inte har med detta i ditt exempel.

    Tredje frågan är felformulerad - men det framgår av ditt exempel att drygt 50 procent inte ogillar SD och att dessa dryga 50 procent också uppfyller ett annat kriterium - de gillar inte S.

    I verkligheten är det förstås så att det finns en stor grupp som vare sig ogillar ett parti eller gillar det, det är ju kriteriet för 50-gruppen visavi SD om än inte för S - som det formulerats av dig.

    Varför inte fråga någon som du litar på och som behärskar enklare matte. Jag misstänker att jag inte skulle kunna lära dig ens lågstadiematte om jag så försökte hela nästa termin.
    Tidigare citat verkar ha flytt fältet så jag för ett nytt försök.
  • Flash Gordon

    Så där ja, då börjar det krypa fram så smått.

    Helt plötsligt har vist regeringen tagit fram vad de kallar "sammanställningar" av vad som sagt på dessa 149 möten och ska delge dessa.

    Regeringen hävdar dock fortfarande att det inte existerar några mötesanteckningar och då blir frågan: hur kan i så fall regeringen, i efterhand, få fram några "sammanställningar" från alla dessa möten.

    Är det så att dessa statssekreterare verkligen HAR super-minne och kan återskapa alla möten i efterhand?

    nyheter24.se/nyheter/inrikes/987180-coronakommissionen-far-information-fem-i-tolv


    'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-01-21 06:51:02 följande:
    Så där ja, då börjar det krypa fram så smått.

    Helt plötsligt har vist regeringen tagit fram vad de kallar "sammanställningar" av vad som sagt på dessa 149 möten och ska delge dessa.

    Regeringen hävdar dock fortfarande att det inte existerar några mötesanteckningar och då blir frågan: hur kan i så fall regeringen, i efterhand, få fram några "sammanställningar" från alla dessa möten.

    Är det så att dessa statssekreterare verkligen HAR super-minne och kan återskapa alla möten i efterhand?

    nyheter24.se/nyheter/inrikes/987180-coronakom...
    från din länk

    "FAKTA: MATERIAL SOM DELGETTS KOMMISSIONEN

    Utlämnade handlingar:


    Svar på frågor som kommissionen ställt inför intervjuer med några statssekreterare och dåvarande inrikesministern Mikael Damberg.


    Svar på frågor från om regeringens och Regeringskansliets pandemiberedskap.


    Månadsvis sammanställningar över de regeringsbeslut som har fattats med anledning av arbetet med covid-19. Sammanställningarna sträcker sig från den 1 februari 2020 och framåt.


    Grafiska lägesbilder och lägesbilds-pm från januari till april 2020.


    Planeringsunderlag för sommar och höst 2020


    Plan för utbildning och övning i krishantering i Regeringskansliet 2017–2020.


    Plan för utbildning och övning för regeringen och politisk ledning i Regeringskansliet i krishantering 2016–2018.


    Stående dagordning för möten i Gruppen för strategisk samordning.


    Kallelser med dagordning, protokoll i form av tjänsteanteckning samt deltagarlista för möten i Krishanteringsrådet.


     


    Handlingar kommissionen fått se på plats i Regeringskansliet:


    Powerpoint-bilder gällande strategiska diskussioner på allmän beredning om covid-19 under mars–maj 2020.


    Mål och scenarier som har diskuterats på allmän beredning i regeringen februari 2020–juni 2021.


    Intern e-post som skickats mellan vissa statssekreterare och regeringens presschef under våren och hösten 2020.


    Underlag från analysarbetet med anledning av utlåtanden från externa experter utifrån ett positivt och ett negativt scenario för pandemins utveckling.


    Utvärdering av krishanteringsenhetens hantering av coronapandemin våren 2020


    Intern logg förd från Kriskoordineringscentralen rörande kontakter tagna under 2020 och 2021.


    Interna minnesanteckningar gjorda löpande av krishanteringsenheten om genomfört arbete där gällande pandemin, däribland sammanställningar över vad som tagits upp på möten i GSS.


    Rapporter från ambassaderna i Rom, Wien och Reykjavik om smittspridningen i Italien, Österrike respektive Island för perioden 20-02-01–20-03-11


    Underlag från arbetet med mål och strategi som publicerades på regeringens webbplats den 7 april 2020.


    Socialdepartementets coronarelaterade loggbok.


    Listan är inte fullständig, ytterligare information har lämnats från olika departement


    Källa: Regeringskansliet

    ...


    Mycket av kritiken om brist på underlag kretsar kring statssekreterarmötena i GSS. De har haft till uppgift att samordna regeringens arbete och har, enligt Svenska Dagbladet och Dagens Medicin, mötts omkring 250 gånger under pandemin.


    — De fattar inga beslut på sina möten, utan är en grupp för att informera sig och diskutera, sade socialminister Lena Hallengren (S) till TT häromdagen.


    Det var efter att hon mött riksdagens socialutskott med anledning av kritiken om brist på underlag för kommissionens granskning. Hallengren uppgav då att praxis är att det inte görs mötesanteckningar vid GSS-möten.


    En regeringskälla hävdar att inte heller den borgerliga regeringen förde mötesanteckningar vid motsvarande möten under den stora skogsbranden sommaren 2014.

    ...


    Dagordningar, lägesbilder och underlag från GSS-mötena har kommissionen dock fått, enligt Hallengren. Men frågor om protokoll har besvarats med att sådana inte skrivs.


    I onsdags fick kommissionen ta del av sammanställningar från GSS-möten genom att läsa dem på plats. I sammanställningarna finns uppgifter om vad som togs upp och vilka slutsatser som drogs vid mötena.


    "Några medarbetare var på plats igår (onsdagen) och fick del av visst material. Vi har ännu inte hunnit sammanställa och värdera det. Ytterligare granskning av materialet sker under nästa vecka", skriver Mats Melin.


    Kommissionen har också fått se "massor av mejl" som skickats mellan statssekreterare och regeringens presschef angående pandemin.


    Privata mötesanteckningar, som enskilda tjänstemän gjort, har inte lämnats över."

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?