• Äldre 21 Mar 14:27
    1457660 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457660

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Sat 22 Jan 2022 22:59
    Digestive skrev 2022-01-22 22:19:39 följande:

    Klädpolicy är nog ett bättre ord i det här fallet än uniformskrav. Just for for my own record.


    Vilka fler policys tycker du ska vara tillåtna på svenska friskolor? Köns-separerad undervisning? Krav på att kvinnor täcker sitt hår? Krav på att kvinnan underställer sig mannen? Som sagt var, att brunhögern anser att klädpoliser ska vara tillåten vid svenska skolor kommer bli dens fall.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sun 23 Jan 2022 00:55
    KillBill skrev 2022-01-22 22:59:10 följande:
    Vilka fler policys tycker du ska vara tillåtna på svenska friskolor? Köns-separerad undervisning? Krav på att kvinnor täcker sitt hår? Krav på att kvinnan underställer sig mannen? Som sagt var, att brunhögern anser att klädpoliser ska vara tillåten vid svenska skolor kommer bli dens fall.
    Aha, den klassiska allt som X inte vill förbjuda stödjs av X-retoriken.

    Jag stödjer ingenting annat än valfrihet i denna fråga och har inget behov av att förbjuda folk från att göra - vad som enligt mig är - dåliga val.

    Intressanta exempel du tar upp. Jag har aldrig bett om att ha någon kulturell mångfald i Sverige och jag undrar hur folk - som i praktiken har visat sig vara betydligt mindre toleranta för det samma - tänkte när de har bett om ett kulturellt mångfaldigt Sverige.

    Det är väl bara en tidsfråga innan samma folk ber om assimileringspolitik.

    - Vi må vara för kulturell mångfald men den ska vara svensk!

  • Sun 23 Jan 2022 09:10
    +2
    Digestive skrev 2022-01-22 22:19:39 följande:
    Klädpolicy är nog ett bättre ord i det här fallet än uniformskrav. Just for for my own record.
    Det har prövats många gånger om redan. Kläskod är OK. Skoluniform är det inte.

    Det pågår en koordinerad attack från Socialdemokraterna mot just Engelska Skolan eftersom denna är det mest lysande exemplet på en lyckad friskola som är omtyckt av de som har sina barn där. Det är Socialdemokraternas mål att "ondskefulla IES" ska bli en valfråga.

    Därav det vi ser i bland annat denna tråd.

    Och IES blev alltså populär på någonting så enkelt som ordning och reda.
    'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • Sun 23 Jan 2022 10:36

    Vad svamlar du om? Läs denna artikel så slipper du sprida falsk information på det här sättet.


    https://www.nj.se/nyheter/far-skolan-uppmana-elever-att-kla-sig-pa-ett-visst-satt


    "Skolan bör helt avstå från regler och krav avseende klädsel, däremot kan det kanske ibland vara på sin plats med konstruktiva uppmaningar, säger Mikael Hellstadius, skoljuridisk expert"


    "Rätten att ha på sig de kläder man vill omfattas även i viss utsträckning av den grundlagsskyddade yttrandefriheten"


    "Skolmyndigheterna menar att skolan inte ska lägga sig i vad elever har på sig. Det finns dock en gräns. Är det så att klädseln utgör en brottslig gärning, hets mot folkgrupp, är den inte tillåten"


    "Om en elev har uppenbart sexistiska budskap på sin tröja, eller kommer till skolan i enbart underkläder, är det svårt att hitta rättsligt stöd för att det skulle vara olagligt, men det är definitivt olämpligt"


    Vad jag förstår kommer Skolinspektionen granska Engelska skolan och om det visar sig att skolan har haft klädpoliser som tvingat unga flickor att byta kläder så kommer det troligen landa i att detta bryter mot lag. Här har du länk till en artikel om Jensens Skolor i Göteborg som hade en konsekvenstrappa kopplad till en klädpolicy. Den visade sig bryta mot skollagen.


    https://www.lararen.se/nyheter/skolinspektionen/kritiken-jensen-goteborg-bryter-mot-lagen


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sun 23 Jan 2022 10:52
    Digestive skrev 2022-01-23 00:55:22 följande:
    Aha, den klassiska allt som X inte vill förbjuda stödjs av X-retoriken.

    Jag stödjer ingenting annat än valfrihet i denna fråga och har inget behov av att förbjuda folk från att göra - vad som enligt mig är - dåliga val.

    Intressanta exempel du tar upp. Jag har aldrig bett om att ha någon kulturell mångfald i Sverige och jag undrar hur folk - som i praktiken har visat sig vara betydligt mindre toleranta för det samma - tänkte när de har bett om ett kulturellt mångfaldigt Sverige.

    Det är väl bara en tidsfråga innan samma folk ber om assimileringspolitik.

    - Vi må vara för kulturell mångfald men den ska vara svensk!

    Jag antar att du är orolig för det brunblå blockets politik? Det enda parti som förespråkar assimilering är ju Sverigedemokraterna d.v.s Moderaterna och Kristdemokraternas tänkta regeringsunderlag.

    D
    et är självklart samma drivkrafter som får vissa friskolor att ställa krav på unga flickors klädsel som de idéer om assimilering som Sverigedemokraterna har. Det handlar om intolerans.


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sun 23 Jan 2022 15:49
  • Sun 23 Jan 2022 16:10
    KillBill skrev 2022-01-22 21:19:59 följande:
    Elever får välja vilka skolor de vill men det innebär inte att det ska vara tillåtet med klädpoliser som mäter flickornas kjollängder. 

    Det kommer bli den blåbruna alliansen fall att man stödjer denna typ av hederskultur som tillämpas i vissa friskolor.
    Fast det gäller väl även pojkarna? T ex "sagging" trenden som nu tack o lov verkar vara på väg bort. Att se halva kalsongerna (eller mer) är ingen trevlig syn.
  • Sun 23 Jan 2022 17:11
    Tow2Mater skrev 2022-01-23 16:10:33 följande:
    Fast det gäller väl även pojkarna? 
    Självklart. Klädkoderna gäller alla på skolan. Personal och elever. Men att inte tillåta häng-brallor och kepsar på inomhus har inte samma politiska påverkan som spridandet av "kontroll av kjollängder!" som Socialdemokraterna nu ägnar sig åt, detta valår.
    'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • Sun 23 Jan 2022 17:31
    Flash Gordon skrev 2022-01-23 17:11:11 följande:
    Självklart. Klädkoderna gäller alla på skolan. Personal och elever. Men att inte tillåta häng-brallor och kepsar på inomhus har inte samma politiska påverkan som spridandet av "kontroll av kjollängder!" som Socialdemokraterna nu ägnar sig åt, detta valår.
    Jo, det kan jag förstå.
  • Sun 23 Jan 2022 17:38
    Tow2Mater skrev 2022-01-23 16:10:33 följande:
    Fast det gäller väl även pojkarna? T ex "sagging" trenden som nu tack o lov verkar vara på väg bort. Att se halva kalsongerna (eller mer) är ingen trevlig syn.
    Det är framförallt flickor som vittnar om att de tvingats byta kläder efter order från skolans klädpoliser men det kan självklart inte uteslutas att även pojkar kan ha drabbats. Oavsett kön är det förbjudet att hantera människor på det sättet och det är väl rätt typiskt att det just är sympatisörer till den brunblå alliansen försvarar det inträffade. Ibland är tydligen inte lag och ordning så viktig.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?