• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2022-03-11 23:53:04 följande:
    Hmm, jag tor bestämt att du fokuserar på person när du inte förstår att betydelsen är densamma.

    Sen kan man jiu iofs tycka att motiveringen från såväl Magdalena Andersson som försvarsministern i Finland tassar på tårna för Putin.

    Visst, de har säkert gjort en korrekt analys av Ryssland reaktion på svensk och/eller finländsk ansökan om Nato-medlemskap - men man kan nog tycka att de borde skita i Rysslands reaktion.
    Du svarar på ett föråldrat inlägg. Som jag skrev till KillBill så kan jag ha tolkat den här delen av Europa fel/förhastat.

    Mitt fokus finner du i tidigare inlägg till klyban precis ovan.

    Ja, vad Putin tycker och tänker bör man enbart analysera medan vi primärt bör förbereda oss på de roller vi kan tvingas spela i situationen, hur vår egen linje/mål ser ut och hur vi med bästa möjliga förmåga håller oss på den. Finland och Sverige är i en gemensamt särskild situation här i Norden, med NATO-länder som grannar både mot Atlanten och kontinenten samt med Ryssland direkt till öst.

    Vad vi gör åt/med detta återstår att se.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2022-03-12 04:03:34 följande:
    Du svarar på ett föråldrat inlägg. Som jag skrev till KillBill så kan jag ha tolkat den här delen av Europa fel/förhastat.

    Mitt fokus finner du i tidigare inlägg till klyban precis ovan.

    Ja, vad Putin tycker och tänker bör man enbart analysera medan vi primärt bör förbereda oss på de roller vi kan tvingas spela i situationen, hur vår egen linje/mål ser ut och hur vi med bästa möjliga förmåga håller oss på den. Finland och Sverige är i en gemensamt särskild situation här i Norden, med NATO-länder som grannar både mot Atlanten och kontinenten samt med Ryssland direkt till öst.

    Vad vi gör åt/med detta återstår att se.
    Okej.

    Ja, det finns ju dessutom en annan tråd där frågan ställs om vi bör gå med i Nato eller inte.

    Det är inte uteslutet att vi om några år har Trump tillbaka som president i USA - precis lika demokratiföraktande och lögnaktig som Putin - så eftersom världen ser ut som den gör skulle jag föredra ett militärt starkare Europa, det vill säga ett militärt samarbete mellan pålitliga demokratier inom EU.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2022-03-12 08:49:27 följande:
    Okej.

    Ja, det finns ju dessutom en annan tråd där frågan ställs om vi bör gå med i Nato eller inte.

    Det är inte uteslutet att vi om några år har Trump tillbaka som president i USA - precis lika demokratiföraktande och lögnaktig som Putin - så eftersom världen ser ut som den gör skulle jag föredra ett militärt starkare Europa, det vill säga ett militärt samarbete mellan pålitliga demokratier inom EU.
    Tidigare Trump var inte intresserad av krig - America First and so on - det går dock inte att anta att samma kort skulle ligga kvar om han skulle få ämbetet igen. Sedan har jag ingen aning om det vore bättre eller sämre om USA skulle lägga sig i mindre.

    Ja, EU borde satsa på att bli starkare i allmänhet. Skifta fokuset från styrande och ställande till fokus på att bli mer självförsörjande gällande råvaror, teknik, medicin med mera. Lite som tanken var från början, kan man ändå säga.
  • Flash Gordon

    Den socialdemokratiska regeringen gör som vanligt: pratar varmluft

    "Satsar på försvaret" men ger knappt hälften av de summor som försvaret säger sig behöva som minimum.

    www.expressen.se/premium/politik/ministern-erbjuder--tva-miljarder-till-ob/

    Exakt hur mycket pengar Försvarsmakten har äskat är hemligt men enligt flera personer med insyn behövs åtminstone omkring fyra extra miljarder under 2022 bara till det militära försvaret. Expressen erfar att det belopp som försvarsminister Peter Hultqvist fört fram snarare handlar om mindre än två miljarder.

    * snart låst artikel, antar jag *.

    .

    Dessutom vill regeringen inte säga NÄR man ska uppnå 2% av BNP i försvarssatsning. Inga faktiska löften givna alltså.

    Inte ens när Ryssland invaderar Ukraina kan regeringen ta nödvändiga beslut.

    .

  • FDFMGA
    Digestive skrev 2022-03-12 09:46:36 följande:
    Tidigare Trump var inte intresserad av krig - America First and so on - det går dock inte att anta att samma kort skulle ligga kvar om han skulle få ämbetet igen. Sedan har jag ingen aning om det vore bättre eller sämre om USA skulle lägga sig i mindre.

    Ja, EU borde satsa på att bli starkare i allmänhet. Skifta fokuset från styrande och ställande till fokus på att bli mer självförsörjande gällande råvaror, teknik, medicin med mera. Lite som tanken var från början, kan man ändå säga.
    Ja, europeiska demokratier borde tillsammans se till att de har ett tillräckligt starkt försvar för att kunna stå emot orcherna, som de ryska terroristerna kallas i Ukraina

    Här på FL brukar ju Bill o Bull-högern använda Tolkiens vokabulär, Stockholm som Mordor, till exempel. Jag skulle nog hellre se Kreml som Mordor och Putin som Sauron

    Hursomhelst så har ju regeringen beslutat att försvaret ska få enorma tillskott och detta i en takt som man förmår omsätta dessa i militär effektivitet

    Lika nödvändigt som tragiskt - det finns så mycket annat pengarna skulle ha kunnat användas till än effektiva vapen och fler militärer.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2022-03-12 09:59:46 följande:
    Den socialdemokratiska regeringen gör som vanligt: pratar varmluft

    "Satsar på försvaret" men ger knappt hälften av de summor som försvaret säger sig behöva som minimum.

    www.expressen.se/premium/politik/ministern-er.../

    Exakt hur mycket pengar Försvarsmakten har äskat är hemligt men enligt flera personer med insyn behövs åtminstone omkring fyra extra miljarder under 2022 bara till det militära försvaret. Expressen erfar att det belopp som försvarsminister Peter Hultqvist fört fram snarare handlar om mindre än två miljarder.

    * snart låst artikel, antar jag *.

    .

    Dessutom vill regeringen inte säga NÄR man ska uppnå 2% av BNP i försvarssatsning. Inga faktiska löften givna alltså.

    Inte ens när Ryssland invaderar Ukraina kan regeringen ta nödvändiga beslut.

    .

    Att ösa massa pengar på ett problem utan att tänka efter och planera, ja, då kastar man en hel del av dessa pengar i sjön.


    Och som alla förstår är detta bara steg ett, inte den slutgiltiga budgeten.
    Det måste väl även du förstå


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill

    År 2019 var Thierry Baudet hedersgäst på Sverigedemokraternas Landsdagar. Han fick stående ovationer.   Thierry Baudet ställer sig  på Putins sida och kritiserar de som hjälper Ukraina. Thierry Baudet  driver en linje som liknar den som vissa representanter för SDs tankesmedja Oikos driver..

    När ska Ulf Kristersson förstå det olämpliga att bilda regering med Sverigedemokraterna som regeringsunderlag?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • klyban
    KillBill skrev 2022-03-13 11:02:28 följande:
    År 2019 var Thierry Baudet hedersgäst på Sverigedemokraternas Landsdagar. Han fick stående ovationer.   Thierry Baudet ställer sig  på Putins sida och kritiserar de som hjälper Ukraina. Thierry Baudet  driver en linje som liknar den som vissa representanter för SDs tankesmedja Oikos driver..

    När ska Ulf Kristersson förstå det olämpliga att bilda regering med Sverigedemokraterna som regeringsunderlag?

    Och folket ska samtidigt ställa frågan hur det kommer sig att SD tar pengar och träffar putinnära personer.
    Och varför har SD denna relation till en diktator, och vad ska syftet vara att ett inrikesparti pratar med främmande makt.
    Sånt är till för regeringen men SD tagit på sig den rollen och varför?


    Jag tror detta med NATO är bara ett spel för galleriet i SD, men att opinionen tvingar dom säga annat.
    Göra annat är jag högst tveksam, och vi springer inte in i NATO, utan vi går sakna och säkert och bedömer saker.
    Alltså det precis omvända av populism.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2022-03-11 07:21:36 följande:
    Lyssna också gärna på när Finlands tidigare statsminister Alexander Stubb (Konservativ) konstaterar att en finsk Natoansökan just nu är helt fel eftersom en sådan riskerar att eskalera konflikten genom att Ryssland skulle få ytterligare argument för sitt krig.
    Lyssna även på vad Stubb säger i dagens intervju:

    omni.se/stubb-finsk-natoansokan-inom-nagra-manader/a/G3br46

    Stubb: Finsk Natoansökan inom några månader

    Finlands tidigare statsminister Alexander Stubb är säker på att en finsk Natoansökan skickas in inom de närmaste månaderna. Det säger han i SVT:s Morgonstudion special.

    - Det finns helt enkelt ingen annan möjlighet än att ett land som Finland går med i Nato. (...) Det är fråga om månader innan ansökan skickas in, och det är bra, säger han.

    Alexander Stubb hoppas att även Sverige ansöker till Nato i närtid, trots att statsminister Magdalena Andersson (S) så sent som i veckan sa att en svensk Natoansökan ytterligare skulle destabilisera Europa.
  • KillBill
    K Markatta skrev 2022-03-13 18:39:12 följande:
    Lyssna även på vad Stubb säger i dagens intervju:

    omni.se/stubb-finsk-natoansokan-inom-nagra-manader/a/G3br46

    Stubb: Finsk Natoansökan inom några månader

    Finlands tidigare statsminister Alexander Stubb är säker på att en finsk Natoansökan skickas in inom de närmaste månaderna. Det säger han i SVT:s Morgonstudion special.

    - Det finns helt enkelt ingen annan möjlighet än att ett land som Finland går med i Nato. (...) Det är fråga om månader innan ansökan skickas in, och det är bra, säger han.

    Alexander Stubb hoppas att även Sverige ansöker till Nato i närtid, trots att statsminister Magdalena Andersson (S) så sent som i veckan sa att en svensk Natoansökan ytterligare skulle destabilisera Europa.
    Skumt att han byter fot på bara några dagar. I den förra intervjun resonerade han på samma sätt som den svenska statsministern.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?