• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-04-01 10:38:21 följande:
    Det vi diskuterar, och det du ger sken av att försvara är SDs påstående om att  Ukrainska flyktingar till skillnad från andra flyktingar som kommit till Sverige de senaste åren är riktiga flyktingar.  

    De flesta Syriska flyktingar flydde direkt mot Europa och dessutom agerade även IS på Irakiskt territorium så även Syriska flyktingar från Irak kan ha haft flyktingstatus.  Även internflyktingar i Syrien som initialt flydde från Assad blev med tiden även tvungna att fly från IS.  Detta måste ha ökat (inte minskat) assyl-skälen för dessa flyktingar. 
    Vad vi vet är....

    att inte alla som kommit från Afghanistan har haft asylskäl.

    att många som påstått sig fly från Syrien egentligen har varit fast bosatta i andra länder innan de kom till Sverige.

    att vissa reser tillbaka till sina hemländer på besök efter att de fått uppehållstillstånd.

    att det finns massor av människor från andra länder (utanför EU) i Sverige utan uppehållstillstånd.

    att i stort sett alla städer, även de i västra Ukraina är utsatta för ryska anfall med bomber, raketer och robotar.

    Du får dra dina egna slutsatser...
  • nihka
    Tom Araya skrev 2022-04-10 23:51:35 följande:
    Vad vi vet är....

    att inte alla som kommit från Afghanistan har haft asylskäl.

    att många som påstått sig fly från Syrien egentligen har varit fast bosatta i andra länder innan de kom till Sverige.

    att vissa reser tillbaka till sina hemländer på besök efter att de fått uppehållstillstånd.

    att det finns massor av människor från andra länder (utanför EU) i Sverige utan uppehållstillstånd.

    att i stort sett alla städer, även de i västra Ukraina är utsatta för ryska anfall med bomber, raketer och robotar.

    Du får dra dina egna slutsatser...
    Vad vi vet är

    att det är migrationsverket som bedömer om någon har asylskäl och inte du.

    att du inte har en aning om hur många syrier som bott i andra länder och sedan kom till Sverige.

    att man får resa när man har pass och har råd att köpa en biljett.

    att du inte har en aning om hur många människor från andra länder (utanför EU) som är i Sverige utan uppehållstillstånd.

    att det är så det ser ut när det är krig, bomber och raketer och folk dör oavsett vad landet heter och vem som bor där.

    Jag hittar inte på statistik...
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2022-04-11 00:15:08 följande:
    Vad vi vet är

    att det är migrationsverket som bedömer om någon har asylskäl och inte du.
    Normalt sett, ja.
    Men inte om regeringen bestämmer att något annat än asylskäl ska gälla eller att man inte ska anstränga sig för att hitta och utvisa folk utan uppehållstillstånd.
    nihka skrev 2022-04-11 00:15:08 följande:
    att du inte har en aning om hur många syrier som bott i andra länder och sedan kom till Sverige.
    Nej och inte du heller.
    Behöver jag det?
    Behöver du det?
    nihka skrev 2022-04-11 00:15:08 följande:
    att man får resa när man har pass och har råd att köpa en biljett.
    Ja, tyvärr.
    Men gör man en sådan resa utan särskilt goda skäl så är det inte ett land man måste fly ifrån.
    nihka skrev 2022-04-11 00:15:08 följande:
    att du inte har en aning om hur många människor från andra länder (utanför EU) som är i Sverige utan uppehållstillstånd.
    Ygeman talade (runt 2015 vill jag minnas) om ca 80 000.
    Då ingen gjort några krafttag i detta så är det nog inte färre idag.
    Det räcker dock att veta att det är många, oavsett om det är 5000 eller 500 000.




  • nihka
    Tom Araya skrev 2022-04-11 00:31:36 följande:
    Normalt sett, ja.
    Men inte om regeringen bestämmer att något annat än asylskäl ska gälla eller att man inte ska anstränga sig för att hitta och utvisa folk utan uppehållstillstånd.
    nihka skrev 2022-04-11 00:15:08 följande:
    att du inte har en aning om hur många syrier som bott i andra länder och sedan kom till Sverige.
    Nej och inte du heller.
    Behöver jag det?
    Behöver du det?Ja, tyvärr.
    Men gör man en sådan resa utan särskilt goda skäl så är det inte ett land man måste fly ifrån.
    nihka skrev 2022-04-11 00:15:08 följande:
    att du inte har en aning om hur många människor från andra länder (utanför EU) som är i Sverige utan uppehållstillstånd.
    Ygeman talade (runt 2015 vill jag minnas) om ca 80 000.
    Då ingen gjort några krafttag i detta så är det nog inte färre idag.
    Det räcker dock att veta att det är många, oavsett om det är 5000 eller 500 000.




    Då låter vi migrationsverket göra sitt jobb. Undantagen ska inte framställas som regeln.

    Fast jag har aldrig påstått att jag vet.

    Det kan det visst vara. Krig är inte alltid konstant, men kan vara långvarigt och människor kan inte forslas fram och tillbaka till ett land utifrån om det smäller eller inte där just nu. Sedan finns andra asylskäl än krig. Asylskäl som gör att det forna hemlandet inte fungerar att bo i men det inte är någon fara att besöka eller att du står under ett annat lands beskydd. Särskilt om du har ett nytt medborgarskap.

    "Nog". Du har alltså ingen aning. Jag tycker inte att man ska uttala sig om "många" med så dåligt på fötterna. Jag anser inte att 5000 är många.

    Med lite illvilja kan man få kriget i Ukraina till att "många" inte har asylskäl därifrån också. Det bor en massa människor från andra länder i Ukraina och ukrainare finns över hela världen. Och de måste passera MINST ett fredligt land om de kommer landvägen till Sverige.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2022-04-11 01:25:37 följande:
    "Nog". Du har alltså ingen aning. Jag tycker inte att man ska uttala sig om "många" med så dåligt på fötterna. Jag anser inte att 5000 är många.
    Du tycker inte att Ygemans siffra på 80 000 är många heller?
    nihka skrev 2022-04-11 01:25:37 följande:
    Med lite illvilja kan man få kriget i Ukraina till att "många" inte har asylskäl därifrån också. Det bor en massa människor från andra länder i Ukraina och ukrainare finns över hela världen. Och de måste passera MINST ett fredligt land om de kommer landvägen till Sverige.
    Så är det, men då får omkringliggande länder komma överens om fördelning.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-10 23:51:35 följande:
    Vad vi vet är....
    ... att såväl EU som FN sagt att 60-80% av de migranter som kommit över Medelhavet inte har asylskäl utan är ekonomiska migranter.

    Skickar du tillbaka varenda en av dessa hem till sina hemländer så får du mer plats för riktiga flyktingar.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-04-10 14:32:43 följande:
    Haha, varför skriver du detta galna argument då? Du har ingen som helst anledning att nämna det galna argumentet men kan tydligen inte låta bli.

    Jag har förstått att du inbillar dig att investerare har oändlig likviditet. Kan du dock förklara hur investerare ska kunna fortsätta investera i omställningsenergi - i tid - om deras likviditetsutrymme blir låst i olönsamma projekt?

    Två frågor. Försök att besvara dem efter bästa förmåga utan att skicka en ordvägg nonsens.

    Att lönsamheten är inte hög nog, det har inte du med att göra ens på något sätt och som argument saknar det betydelse också.
    Det enda du berättar är att du är emot vindkraftverk och inget annat.

    Förstår du inte vill delta i den sakliga diskussionen i hur lite lönsamhet är ett argument att inte bygga vindkraftverk.
    För svaret är alltid där att det har inte du med att göra ens, då det inte är din investering.
    Och energi ger det, så förstår din ovilja att delta då det är rätt pinsamt nu.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-04-10 15:10:32 följande:
    Nej, klyban, det berättar mer. Det berättar att likviditetsutrymmet börjar halta för investeraren. Du ska få ett exempel.

    För ungefär sex månader investerade jag i en NFT. Igår såldes den med 100% avkastning då det bland annat behövdes nya sommardäck - ett behov som jag har planerat för sedan vinterdäcken sattes på.

    Avkastningen på 100% kunde jag återinvestera i en kryptovaluta.

    Så, klyban, hur mycket hade jag kunnat återinvestera om min NFT-investering hade varit olönsam under dessa sex månader?

    Ta all tid du behöver för att svara på frågan.

    Lönsamhet är inte ditt bord och är inget argument för något.
    Och nu använder du det som ett argument att man msåte stoppa detta och pga mindre lönsamhet

    Hur du inbillar dig lönsamhet för ett företag är ditt bord, det är en gåta vi alla nu förstått du aldrig kommer svara på.


    Digestive skrev 2022-04-10 16:26:04 följande:
    Så vad är det som du och klyban inte förstår är ett problem med olönsamma investeringar och i sammanhanget vi behöver ställa om världens hela energisektor och väldigt fort?

    Vad vi förstår med lönsamhet, det är att det är inget argument att inte bygga.


     


    Och hur du får den hybrisen att det inte ska byggas pga en lägre lönsamhet, det är ett svar ingen kommer få, då du inget svar har.


    Detta är ren agenda emot vindkraft, ja, ser ut så i alla fall.
    Och du som kom med memet att det även var energiproblem före putin, inser att det inte betydde nått alls.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Flash Gordon

    Angående det här med att Peter Hultqvist och Socialdemokraterna driver en egen försvars- och utrikespolitisk linje som inte är förankrad i en majoritet i Riksdagen:

    sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-och-finland-diskuterar-forsvarsallians

    "Liberalen Allan Widman som sitter med i gruppen vill nu ha besked från regeringen i de fortsatta samtalen om vilken linje den egentligen driver i förhållande till Finland. 

    - Både statsministern och utrikesministern brukar hänvisa säkerhetspolitiska frågor till analysgruppen och mot den bakgrunden undrar man på vems uppdrag Peter Hultqvist nu sonderar för olika alternativa säkerhetslösningar med finländska riksdagsledamöter, säger Allan Widman. 

    Källor i regeringen som Ekot talat med tonar ner betydelsen av Hultqvists eventuella diskussion med finländare om en försvarsallians och menar att det inte är något huvudspår."


    .
    Socialdemokraterna driver egna partiförhandlingar om Sveriges säkerhetspolitik. Källor i regeringen erkänner detta men vill tona ned saken med hänvisning till att det "inte är något huvudspår"
    .

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?