Rataxes skrev 2022-09-27 09:46:23 följande:
Något att bita i för den nya regeringen:
www.tn.se/arbetsmarknad/foretagarnas-larm-ans.../
"Hon berättar att sedan bensinpriserna började skjuta i höjden har allt fler medarbetare valt att sluta pendla och i stället ta jobb med lägre lön och lägre kompetenskrav på hemorten. Andra väljer att inte ta något jobb alls. Det kostar helt enkelt för mycket att pendla en timme på morgonen och en timme på kvällen, det vill säga runt de 57 mil som behövs. Kontentan blir att även om en person tar ett jobb med lägre lön eller lever på a-kassa så landar den disponibla inkomsten på samma eller till och med högre nivå när pendlingen försvinner ur bilden.
Hon får medhåll från Kristina Kopsch, vd på Y Carlstedt, som driver fem Önskabutiker och fem Lekiabutiker i södra Sverige.
När jag erbjuder ett jobb får jag till svar att skillnaden, inklusive kostnader för att ta sig till och från jobbet, är för liten i jämförelse med att inte jobba, säger hon."
Jag läste den där förr. Det är ett streck mellan 5:an och 7:an. De reser fem till sju mil till jobbet.
Jag, det är ju bara att räkna.
Tio till fjorton mil per dag för att resa fram och tillbaka till jobbet. Säg 0,7 i bensin/dieselförbrukning per mil.
Upp emot tio liter om dagen. Runt 200 spänn om dagen bara i bränslekostnad för att att sig till jobbet. En tusenlapp i veckan och 4000 på en månad.
Av SKATTADE pengar.
Det är över 5000 extra som behövs i månadslön för att kompensera för resandet.
Oräknat värdeminskning och slitage på bilen.
Klart som fan då att det blir ekonomiskt attraktivt för fler att sitta hemma istället för att pendla till jobbet.