• Äldre 22 Mar 17:46
    698 visningar
    3 svar
    3
    698

    Födelsedagstårta vs. mjölk- och äggallergi?

    Har ni några bra tips på recept på tårta som passar en som är allergisk mot både mjölk och ägg?

  • Svar på tråden Födelsedagstårta vs. mjölk- och äggallergi?
  • Äldre 22 Mar 19:07
    #1

    Som min unge då. Det är egentligen inte svårt att byta ut mot mjölk och äggfritt, tricket är att få tårtan att hålla ihop. Lättast är att inte baka en hög kaka och sedan dela utan att baka önskat antal låga kakor istället. Så låt oss säga att du vill ha "vanlig" tårtbotten(typ sockerkaka). Då utesluter du helt enkelt ägget, tillsätter lite mer vätska, har i mer bakpulver och lite potatismjöl. Mjölk utesluter du lättast genom att köpa soja- eller havreprodukter.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 22 Mar 19:18
    #2

    När jag stöter på sånt så gör jag det lätt för mig och gör glasstårta eller - buffe istället. 


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Äldre 22 Mar 22:42
    #3

    Jag bakar egen tårtbotten

    6 dl mjöl

    2dl socker

    4 tsk bakpulver

    4tsk vaniljsocker

    2 dl rapsolja el 200 g marg.

    Ca 2-3 dl vatten, tills smeten känns bra, inte rinnig men inte tjock, skall bilda lite mönster när man rör om.

    200 gr i ca 35 min

    Sedan delar jag botten i tre, ett lager med mosad banan och ett lager med chokladkräm. Köp sojagrädde till toppen eller gör ett glasyrtäcke med florsocker. Garnera!

Svar på tråden Födelsedagstårta vs. mjölk- och äggallergi?