• Anonym (mamma­n)
    Äldre 6 Apr 06:58
    3497 visningar
    10 svar
    10
    3497

    Min nioåring är så arg jämt

    Hon vet vad hon INTE vill, men sen bara sitter hon i soffan och säger "vet inte". Hon vet aldrig vad hon vill göra och hon blir sur och arg för minsta lilla. Jag vet snart inte vad jag ska ta vägen. Hon säger att alla i skolan jämt skyller på henne, men enligt lärarna har hon många kompisar och är aldrig själv, även om de såklart är lite osams ibland är de ändå på samma nivå (ingen i underläge).

    Om vi hittar på något skoj kan hon sitta och sura sig igenom hela aktiviteten, och sen när vi ska hem blir hon ledsen och vill stanna längre för citat: "jag har ju inte fått göra någonting än". Nej, för hon har ju suttit och bara surat.

    Finns det någon på denna jord som känner igen sig? Är detta ett normalt beteende? VAD är det för beteende?

  • Svar på tråden Min nioåring är så arg jämt
  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 09:09
    #1

    Någon?

  • Äldre 6 Apr 09:47
    #2

    Det låter som en typisk dotter beteende. Alla döttrar växer upp och blir drama queens oavsett hur bra förälder man är. Det e bara gilla läget tills hon blir 30.

  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 10:42
    #3
    Omaha skrev 2015-04-06 09:47:36 följande:

    Det låter som en typisk dotter beteende. Alla döttrar växer upp och blir drama queens oavsett hur bra förälder man är. Det e bara gilla läget tills hon blir 30.


    Hahaha! Jag måste skratta för det lät ändå så härligt på nåt sätt. Men känner mig trots allt ändå lite orolig för att hon inte skulle må bra eller nåt. Hon förstör ju för sig själv (och alla andra) när hon är så sur hela tiden.
  • Anonym (Lika här)
    Äldre 6 Apr 18:21
    #4

    Hade kunnat skriva denna tråd själv! Har en dotter som fyller 9 i sommar! Hon är exakt likadan som du beskriver! Skönt att höra att man inte är ensam

  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 21:47
    #5
    Anonym (Lika här) skrev 2015-04-06 18:21:56 följande:

    Hade kunnat skriva denna tråd själv! Har en dotter som fyller 9 i sommar! Hon är exakt likadan som du beskriver! Skönt att höra att man inte är ensam


    Ja det känns otroligt skönt att veta att det inte bara är min dotter.

    Men om nu detta är en normal fas, måste det väl ändå finnas nånting man kan göra för att hjälpa henne igenom det? Jag tycker verkligen synd om henne för jag ser att hon tycker att det är jobbigt. Precis som att hon inte klarar av att ta beslut, men avskyr ändå alla beslut som tas åt henne.
  • Äldre 6 Apr 23:12
    #6

    Det är förpubertet. Det går över!

  • Anonym (son)
    Äldre 6 Apr 23:19
    #7
    +1

    Har en 9 årig son som är precis likadan.

  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 11 Apr 20:55
    #8

    Och nu var det värsta utbrottet för att hon säger att hon inte känner sig trygg om hon inte får sova i min säng. Och då är detta en unge som inte sovit i min säng sedan hon var två månader gammal. Enda gången är när hon är sjuk eller det åskar. Hon säger att hon har mardrömmar. Men när jag aldrig haft henne i sängen tidigare är det ju inget jag vill vänja henne vid nu när hon är så stor. Samtidigt lyssnar jag på vad hon säger och självklart vill jag ju att hon ska känna sig trygg i sin säng... Det blev ett nej idag i alla fall och hon stortjöt och lugnade sig inte trots att jag läste två kapitel istället för ett. Först när hon spelat lite surfplatta kunde hon somna.

  • Anonym (Samma här)
    Äldre 13 Apr 12:21
    #9

    Du kan vara lugn, det är normalt och det går över!


    Min dotter fick fnatt när hon var nyss fyllda nio, humör som en retad kobra och dessutom så skulle hon prompt sova i min säng. Skyllda även på konstiga drömmar etc.
    Var till läkaren i ett annat ärende när hon själv tog upp detta, och läkaren bara log vänligt, sen frågade hon:
    - Du är nio nu, eller hur?
    Ja, svarade dottern förvånat.
    - Då är du helt normal, sa läkaren. Det här är något alla barn i din ålder går igenom mer eller mindre. Det visar att du är på väg att bli stor...

    Dottern blev mycket lugnare efter det, det var viktigt för henne att höra att humörsvängningarna inte var konstiga.

    Humöret är fortfarande upp och ner, ena dagen leker hon med dockor, och nästa dag provar hon kläder och knycker mitt smink

    Förpuberteten förbereder oss nog bara för den riktiga prövningen Cool

  • Äldre 13 Apr 12:42
    #10
    Anonym (mamman) skrev 2015-04-06 06:58:51 följande:

    Hon vet vad hon INTE vill, men sen bara sitter hon i soffan och säger "vet inte". Hon vet aldrig vad hon vill göra och hon blir sur och arg för minsta lilla. Jag vet snart inte vad jag ska ta vägen. Hon säger att alla i skolan jämt skyller på henne, men enligt lärarna har hon många kompisar och är aldrig själv, även om de såklart är lite osams ibland är de ändå på samma nivå (ingen i underläge).

    Om vi hittar på något skoj kan hon sitta och sura sig igenom hela aktiviteten, och sen när vi ska hem blir hon ledsen och vill stanna längre för citat: "jag har ju inte fått göra någonting än". Nej, för hon har ju suttit och bara surat.

    Finns det någon på denna jord som känner igen sig? Är detta ett normalt beteende? VAD är det för beteende?


    Om hon sitter och surar en hel aktivitet, oavsett vad det är, och sen säger att hon inte fått göra någonting... då är det bara att kontra med "Ja men du kunde ju gjort massor men du tyckte det var roligare att sitta och sura istället. Då får man skylla sig själv lite."


    En 9-åring är fullt kapabel till att förstå att man inte kan både sitta och sura och sen inte ha fått gjort någonting kul.


    Nu har inte jag någon 9-åring själv, men sambons lillasyster har precis fyllt 11 år så skillnaden är inte så himla stor. Henne får man förklara på samma sätt som ovan, lite på hennes nivå eller vad man ska säga. "Ja men nu gjorde du såhär, istället för att göra det roliga och det är inte vårat fel."


    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
Svar på tråden Min nioåring är så arg jämt