• Äldre 9 Apr 15:10
    2195 visningar
    17 svar
    17
    2195

    Modersmålsundervisning - för eller mot?

    Resonemang kring modersmålsundervisning


    Det första jag tänker på är den stora möjligheten som alla ungdomar med annat modersmål än svenska får för att förvara och utveckla kunskap i sitt eget modersmål.


    Tyvärr finns det också de som ser nackdelar och tycker att modersmålsundervisning är något som motverkar integration och som aldrig borde ha fått förekomma i svenska skolor. Jag hörde också någon som sa att kommuner skulle sluta använda pengar till modersmålsundervisning och satsa dem på Sfi istället. Enligt dem skulle invandrare ägna sig åt att lära sig svenska bättre istället för att läsa ett språk de redan kan.


    Först måste man precisera att de som läser Sfi är vuxna och därför kommer de inte att erbjudas modersmålsundervisning. Sedan erbjuds modersmålsundervisning (upp till gymnasienivå) som ett valfritt ämne utanför skolschemat. Detta innebär att de som deltar i denna undervisning inte missar möjligheten att läsa svenska. Tvärtom, de som har utländsk bakgrund får möjlighet att läsa svenska som andra språk för att utveckla kunskaper i språket.


    De unga utlänningarna har inte bara ett annat modersmål utan även en annan kultur. Eftersom språket är en kulturbärare, är det viktig att kunna bevara och utveckla sitt förstaspråk för att inte förlora sin identitet och kontakt med sina rötter.


    Det är enkelt att säga att det räcker med att prata språket hemma med föräldrarna. Min åsikt är att det inte räcker. Det är förstås viktigt att tala språket hemma men detta begränsar språket till den muntliga delen. Med modersmålsundervisning tränar man också den skriftliga delen som är särskild viktig när det gäller vissa språk som bland annat arabiska, där man skriver från höger till vänster eller kinesiska. Hur många föräldrar skulle hinna eller orka undervisa sina barn sitt modersmål efter jobbet? Dessutom betyder inte kunskapen i ett visst språk att man själv kan lära ut språket.


    Jag tycker att modersmålsundervisning är bra och att det är en fantastisk möjlighet för många att behålla språket levande och ta reda på skönlitteratur, historia, kultur och traditioner som är kopplade till detta. Undervisningen syftar till att utveckla kunskaper i och om modersmålet samt att utrycka sig i olika sammanhang. Om man förstår hur sitt språk är uppbyggd kan det vara lättare att ta till sig svenska när man ska lära det.


    En annan fördel med modersmålsundervisning är att det kan komma till nytta även för samhället. Tänk hur många två-/flerspråkiga individer som kommer in på arbetsmarknaden med ett plus tack vare sina språkkunskaper.


    Det som jag ser som ett problem är att undervisningen i vissa små kommuner inte kan erbjudas pga. brist på elever (minst fem för att starta undervisning) och brist på behöriga lärare. Man är inte säker på om modersmålsundervisning är tillräckligt omfattande för att ge eleverna de kunskaper och färdigheter de behöver framför allt i skriftspråket.


    Vad tycker ni? Är ni för eller mot modersmålsundervisning?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-11 19:37
    .
  • Svar på tråden Modersmålsundervisning - för eller mot?
  • Äldre 9 Apr 15:29
    #1

    Jag är helt klart för, hade själv hemspråksundervisning och är nu flytande i ett världsspråk utöver svenskan. Använder det dagligen i jobbet och det är en enorm fördel.

  • Äldre 12 Apr 15:37
    #2

    Jag tror inte att det finns någon som tycker att modersmålsundervisningen i sig är dålig. Varför skulle det vara dåligt att lära sig ett till språk alternativt bli bättre på ett språk man redan kan lite grann av? Vilka negativa åsikter kan det då finnas rörande modersmålsundervisning som gör att man är emot den. Förmodligen av anledningarna till att man är negativ är att man på något sätt hypotiserar att en ung hjärna inte klarar av att lära sig flera språk samtidigt och att det på något sätt skulle ?bli fullt? i hjärnan. Jag förmodar att det finns tusen och åter tusen lingvistiska referenser som talar emot detta så det behöver man inte ödsla tid på. En annan åsikt handlar om integration och det faktum att om man utvecklar ett ökat behärskande av sina föräldrars modersmål så skulle man plötsligt bli mindre intresserad av att integreras i det svenska samhället. Sverige är idag ett mångkulturellt samhälle vilket man i högre grad än i dag kan dra nytta av. Tänk på alla vardagliga kontakter eller varför inte för den delen affärskontakter som kan frodas genom svenska medborgares kunskaper i främmande språk. Att barn till invandrare ska uppmuntras till att tala mer svenska och ha större tillgång till svensk kultur är en helt annan fråga och det ena behöver inte utesluta det andra. Att försöka förminska betydelsen av modersmålsundervisning med utgångspunkt i en annan fråga är en populistiskt trick som ofta används i debatten men som egentligen är irrelevant.


    Med växande grupper med utländsk bakgrund är modersmålsundervisningen viktigare än någonsin tidigare.

  • Anonym (För)
    Äldre 12 Apr 16:27
    #3

    Jag är för. I dag när världen är så global så behöver Sverige människor som behärskar all världens olika språk. Och inte bara språket, utan även seder och kultur.

  • Anonym (Gubbe­n)
    Äldre 23 Mar 11:27
    #4

    Säkert väldigt bra för ett barns språkutveckling. Men hur många ungdomar kan tala sitt modersmål flytande 

  • Äldre 23 Mar 11:46
    #5

    Mot, om det innebär att det ska finansieras med skattepengar. Vill man lära sig sitt modersmål så får man betala för det själv.

  • GGN
    Äldre 23 Mar 11:49
    #6

    Tycker det är bra. Att kunna språk är alltid bra.

  • Anonym (K)
    Äldre 23 Mar 11:52
    #7
    John22 skrev 2019-03-23 11:46:13 följande:

    Mot, om det innebär att det ska finansieras med skattepengar. Vill man lära sig sitt modersmål så får man betala för det själv.


    De lär sig det mesta av sina föräldrar. Det är det skriftliga de kan behöva hjälp med.
  • Äldre 23 Mar 12:35
    #8
    John22 skrev 2019-03-23 11:46:13 följande:

    Mot, om det innebär att det ska finansieras med skattepengar. Vill man lära sig sitt modersmål så får man betala för det själv.


    Helt enig.
  • Anonym (2015)
    Äldre 23 Mar 14:41
    #9

    Tråden är fyra år gammal.

  • Äldre 25 Mar 08:37
    #10
    +1
    Anonym (K) skrev 2019-03-23 11:52:56 följande:
    De lär sig det mesta av sina föräldrar. Det är det skriftliga de kan behöva hjälp med.
    Vilket föräldrarna kan bekosta om de vill att deras barn ska lära sig modersmålet.
  • Anonym (K)
    Äldre 25 Mar 17:51
    #11
    John22 skrev 2019-03-25 08:37:12 följande:

    Vilket föräldrarna kan bekosta om de vill att deras barn ska lära sig modersmålet.


    Ska vi slopa engelskaundervisningen också?
  • Äldre 28 Mar 14:58
    #12
    +1
    Anonym (K) skrev 2019-03-25 17:51:09 följande:
    Ska vi slopa engelskaundervisningen också?
    Nej, eftersom engelska är det inofficiella världsspråket och det officiella affärsspråket, som alla borde kunna för att ha möjlighet att kommunicera med personer från andra länder.
  • Äldre 28 Mar 15:02
    #13
    +1
    Anonym (2015) skrev 2019-03-23 14:41:49 följande:

    Tråden är fyra år gammal.


    Du är fyra år gammal.
  • Anonym (Ö)
    Äldre 28 Mar 15:05
    #14
    -1
    John22 skrev 2019-03-28 14:58:37 följande:

    Nej, eftersom engelska är det inofficiella världsspråket och det officiella affärsspråket, som alla borde kunna för att ha möjlighet att kommunicera med personer från andra länder.


    Herregud så inskränkt.
  • Anonym (2015)
    Äldre 28 Mar 17:40
    #15
    John22 skrev 2019-03-28 15:02:04 följande:

    Du är fyra år gammal.


    Tråden är fortfarande fyra år gammal.
  • Fri 29 Mar 2019 15:30
    #16
    Anonym (Ö) skrev 2019-03-28 15:05:14 följande:
    Herregud så inskränkt.
    Ja fakta kan vara hemsk ibland.
    Anonym (2015) skrev 2019-03-28 17:40:52 följande:
    Tråden är fortfarande fyra år gammal.
    Och? Diskussionsvärdet är detsamma.
  • Sat 30 Mar 2019 08:50
    #17
    John22 skrev 2019-03-29 15:30:19 följande:
    Ja fakta kan vara hemsk ibland.
    Anonym (2015) skrev 2019-03-28 17:40:52 följande:
    Tråden är fortfarande fyra år gammal.
    Och? Diskussionsvärdet är detsamma.

    Anledningen till att hemspråksundervisning är viktig är att forskning har visar att elever snabbare lär sig svenska om de får fortsätta att utveckla sitt modersmål. Jag tycker att det är viktigt att invandrare i Sverige blir duktiga på svenska och därför är jag positiv till hemspråksundervisning.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Modersmålsundervisning - för eller mot?