• FruBorg

    Barn med språksvårighet

    Hej.

    Jag fick för ett par veckor sen att min son född -09 har en språksvårighet. Har förmodligen adhd också.

    Språksvårigheten var/är värre än dom trodde.

    Jag har svårt att hantera detta och skulle vilja veta om någon går igenom samma eller har gjort som kan ge mig råd.

    Jag själv har Borderline och vet inte om det gör det svårare för mig att hantera situationerna man hamnar i dagen.

    Tack i förhand / Linda

  • Svar på tråden Barn med språksvårighet
  • Charlotte N

    Hur yttrar sig svårigheterna? Vad är det du tycker är jobbigt? Är det diagnoserna eller problemen som uppstår i vardagen?

  • FruBorg

    Det är nog alla "problem" som är jobbiga. Vet inte hur jag ska få han att förstå när man ska förklara något. För när man försöker så vet man inte om han verkligen förstår. Sen gör inte min diagnos det lättare när man ska ha tålamod med hans utbrott.

  • Charlotte N

    Det finns mycket hjälp att få av logopeden. Man kan använda sig av teckenstöd också. Ditt barn är fortfarande litet, med rätt träning och hjälpmedel kommer utvecklingen gå framåt!

  • Phillippa

    Jag är i liknande situation. Jag har en bonusson med förmodad adhd och språksvårigheter.

    Vad har din son för språksvårigheter? Är det bara uttalet eller har han även svårt att förstå?

  • Una Flux

    Min son som snart är 7 år har språkstörning och ADHD. Vi har väl mest inriktat oss på ADHD:n och varit medvetna om det sena talet. Ärligt talat vet vi inte än i dag vad som är ADHD:n och språkstörningen. De går hand i hand. Han ska börja i en klass för barn med språkstörningar till hösten. Förhoppningsvis kommer vi då lära oss mer om vad som är vad och hur vi kan hjälpa honom bättre att ta sig förbi alla hinder. I dag då vi går till logoped kommer vi inte så långt. Han är inte så motiverad till att öva. Han har otydligt, omoget tal. Han har bra ordförråd. Han har svårt att återge och berätta.

Svar på tråden Barn med språksvårighet