• Äldre 13 Apr 22:43
    1143 visningar
    3 svar
    3
    1143

    Låter detta som ADD?

    Jag har funderat mer och mer om min 9- åringa dotter hemma kan ha ADD?. Varför jag funderar på det beror på att storasyskonet har en diagnos (autism), men där är problemen mer tydliga och går ut över skola och vardag. Det jag tänker på är dagdrömmeri, ibland även i skolan. Hon pratar ganska mycket. ibland långsamt och tänker och pratar hela tiden om hundar och läser dagligen böcker om hundar. Hon har också svårt att komma till ro på kvällarna och somnar sent varje kväll och är sällan utsövd när hon vaknar på morgonen. Hon är superrädd för hajar på simskolan även om läraren har berättat att det inte finns några. Svårigheter  för att ta instruktioner finns , men det verkar ändå gå bra i skolan och hon har kompisar där. Hon lyssnar sällan när man pratar med henne utan man får ropa flera ggr. Hon kan glömma av det hon skulle göra och börjar göra något annat istället. Dock verkar det än så länge gå ganska bra i skolan . Däremot får vi tjata mycket hemma. Stämmer detta in på diagnos för flickor eller är det normalt för en 9-årig flicka?

  • Svar på tråden Låter detta som ADD?
  • Äldre 19 May 23:06
    #1

    Ja, det gör det, låter som att du beskriver min äldsta flicka. Hon ska just nu utredas, och de tror att det är ADD, ev. med en nypa Asperger. Jag vet att det inte heter så nu, men alla förstår vad jag menar om jag skriver de gamla namnen.

    Be att få utskrivet bolltäcke och /eller något sömnhjälpmedel, man kan bli halvt galen av sömnbrist, både barnet och föräldern.

  • Äldre 20 May 08:51
    #2
    Oleg skrev 2015-05-19 23:06:30 följande:

    Ja, det gör det, låter som att du beskriver min äldsta flicka. Hon ska just nu utredas, och de tror att det är ADD, ev. med en nypa Asperger. Jag vet att det inte heter så nu, men alla förstår vad jag menar om jag skriver de gamla namnen.

    Be att få utskrivet bolltäcke och /eller något sömnhjälpmedel, man kan bli halvt galen av sömnbrist, både barnet och föräldern.


    Okej. Men för att få bolltäcke måste väl barnet ha en diagnos? Alltså genom habilitering eller så ? Eller kan man få det på annat sätt? Hur märkte ni att er dotter hade en npf och påverkade det er vardag mycket ?
  • tuuli
    Äldre 16 Jun 18:23
    #3

    Ja, för hon låter exakt som jag när jag var liten och jag har ADD. :) Dock har jag ingen Aspergers. Men ja alltihop: sömnproblemen, svårt för att lyssna, svårt för att ta instruktioner, disträ, svårt för att komma igång med vardagliga saker. Kommer ihåg att allt tog en evighet - att sätta på sig kläder, äta frukost, ta sig till skolan.. jag var alltid sen, glömde linjaler och dylikt hemma och fick "prickar" för det som ofta slutade med eftersittning. Skrev upp allt på händerna så jag inte skulle glömma det, och har numera larm på mobilen för en miljon småsaker. :) 

Svar på tråden Låter detta som ADD?