• Tom Araya

    Har du krisberedskap hemma?

    Hur klarar du en kris?

    Så här i tider där oro över läget i vår nations närhet ökar, det pratas försvar och säkerhet mm, så vill jag ställa frågan om vilket ansvar du själv tar över din och din familjs situation i ett krisläge.

    Det behöver inte vara ett krig som orsakar kris, utan även naturkatastrofer (stormar och sådant), allvarliga olyckor eller sabotage kan orsaka skador på vår infrastruktur så att du en dag står utan el, vatten, möjlighet att handla med kort eller ta ut pengar eller att butiken stänger helt och att det läget kan bestå längre än några timmar. Är du för beredd på sådant?

    Det rekommenderas att man kan klara sig helt självständigt utan att tillföras något  i upp till tre dygn, d.v.s. vatten, mat, utrustning för att ge värme, ljus och möjlighet att laga maten mm.
    Har du koll på var närmsta skyddsrum finns från ditt hem och din arbetsplats?
    Klarar du rent praktiskt att laga mat, sköta hygien, hålla värmen o.s.v. utan tillförsel av el och vatten?
    Checklista finns nedan under länkar.
    Har du detta hemma?
    Har du det ens för ett eller två dygn?
    Rösta och berätta.

    Länkar:
    Checklistan hittar du här: www.dinsakerhet.se/Din-krisberedskap/Checklistor/Din-hemberedskap/

    www.civil.se/blog/2015/02/12/dalig-krisberedskap-bland-allmanheten/

    msb.se/sv/Forebyggande/Krisberedskap/

    www.msb.se/


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-16 19:47
    Det verkar som att folk inte orkar klicka på länken till checklista och läsa den, så jag lägger upp den här:

    Checklista: Din hemberedskap

    Fotogenlampa och bränsle exempelvis lampolja eller fotogen - check

    Tändstickor - check

    Stearin- och värmeljus - check

    Ficklampa med extra batterier - check

    Dunkar att hämta vatten i - check

    Husapotek med det viktigaste - check

    Radio med vev och solceller - check
    (Kom ihåg att du i nödfall kan lyssna på radio en kort stund i bilen).

    Vevladdare till mobilen - check

    Extra element eller värmare Kan exempelvis drivas med fotogen. - check

    Sovsäck, filtar och varma kläder - check

    Hygienartiklar som fungerar utan vatten, till exempel tvättlappar - check

    Campingkök och bränsle Exempelvis T-röd för spritkök - check

    Mat som klarar rumstemperatur, t ex ris, pasta, bulgur, nötter, choklad. - check

    Kontanter - check

    Telefonlista Ha ett papper med telefonnummer till exempelvis anhöriga, bekanta, kommunen, räddningstjänsten, elleverantören och sjukvården. 113 13 är samhällets informationsnummer vid stora olyckor och kriser. - check
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?
  • Ben66

    Skyddsrummet i min fastighet har gjorts om till ett förråd för fastighetsvärden.
    Om luft och vatten tillförsel fungerar vet jag inte.
    Jag är krigsplaserad på ett sjukhus och om det är bättre där har jag inte en aning om.

  • BuoBä

    Vi har inget som drivs med fotgen, men vi har en kamin och gott om ved. Det borde fylla samma funktion.
    Vevradio har vi inte, det kanske man borde skaffa. Å andra sidan har vi ett äldreboende med egen generator i närheten, så vi kan säkert gå dit och få information om det behövs. 
    Senast det var strömavbrott hittade vi inte spritköket. Mycket irriterande för vi brukar ha koll på det och se till att flaskan med t-röd är påfylld. Lättlagad mat har vi alltid i skafferiet.
    Det vi skulle åka dit på rejält vid ett längre strömavbrott är att vi aldrig någonsin har kontanter. Jag tänker ibland att jag borde ta ut och stoppa undan några hundralappar, men det blir aldrig av. 

  • lövet2

    Ingen vevradio, men gott om extra batterier. Inga problem för oss att klara oss över en vecka. Det som skulle ställa till problem först vore mediciner. Jag försöker att alltid ha mina receptbelagda mediciner hemma för minst en månad, men visst händer det att jag plötsligt bara har för en vecka eller två.

    När det gäller vatten, så bor vi nära en älv och har småbäckar inom rimligt avstånd. Om det inte vräker ner regn, så lagar vi maten ute. Det gör vi ändå på sommaren när det är vackert väder. Har en muurikka ...

  • Aniiee

    Jag har vildmarkstävlat flera gånger, så jag ser inga som helst problem att vara utan el och vatten i 20 minus i minst en vecka, och hela sommaren (i alla fall minst april-september), som jag brukade om sommaren förr. Faktiskt ser jag mina chanser till överlevnad öka i alla fall marginellt om jag i ett sådant läge som TS beskriver överge huset och storstan och ge mig av. Får väl hoppas man är på landet när det händer, jag skulle nog klara mig, familjen och hundarna bättre där. Dock fick vi då klara oss utan nyheter, då jag inte har någon vevradio.

    Dock får jag väl se till att bli frisk innan THC händer.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • riboflavin

    Har faktiskt en vevradio :) vi har vedkamin med kokplatta, egen brunn och på grannens tomt flödar en springkälla. Vi har också några solpaneler som hjälpligt kan hålla liv i telefoner och annat, och vi har ett elaggregat vi aldrig använt.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Mandel

    Har en husvagn så jag kan flytta in i den och köra belysningen på batteriet och värmen på gasol.
    Har en stooor gasolgrill och även en vanlig kolgrill. Har några säckar kol hemma och när det är slut så är det bara att börja elda annat löst torrt virke som ligger runt omkring i ladorna. Till slut får jag väl elda upp en hel lada om det tryter.

    Skulle elen fungera så det i frysen inte blir förstört så klarar vi oss i många veckor med kött/fisk/fågel. Sedan skulle det få bli potatis i alla former och valörer tills krisen är löst. Har några ton potatis att ta av...

    Har batterier och laddare till mobilen som du laddar med vanliga batterier. Har ficklampor med vev och det är nog svårt att hitta någon annan privatperson som har mer ljus hemma än mig...

    Har kommunalt vatten samt 2 egna brunnar att ta av. Har annars inte så långt till en ren sjö eller så får man väl börja koka vattnet först.

    Värmen är nog det största problemet, men med många maskiner så går det säkert att sno batterier av dem och koppla ihop och ha det varmt ett tag. Eller så får vi börja elda i öppna spisen fast den inte är godkänd på många år.

    Har plåster och värktabletter m.m. så det räcker i ett år eller så.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tom Araya
    Mandel skrev 2015-04-16 18:32:37 följande:

    Har en husvagn så jag kan flytta in i den och köra belysningen på batteriet och värmen på gasol.
    Har en stooor gasolgrill och även en vanlig kolgrill. Har några säckar kol hemma och när det är slut så är det bara att börja elda annat löst torrt virke som ligger runt omkring i ladorna. Till slut får jag väl elda upp en hel lada om det tryter.

    Skulle elen fungera så det i frysen inte blir förstört så klarar vi oss i många veckor med kött/fisk/fågel. Sedan skulle det få bli potatis i alla former och valörer tills krisen är löst. Har några ton potatis att ta av...

    Har batterier och laddare till mobilen som du laddar med vanliga batterier. Har ficklampor med vev och det är nog svårt att hitta någon annan privatperson som har mer ljus hemma än mig...

    Har kommunalt vatten samt 2 egna brunnar att ta av. Har annars inte så långt till en ren sjö eller så får man väl börja koka vattnet först.

    Värmen är nog det största problemet, men med många maskiner så går det säkert att sno batterier av dem och koppla ihop och ha det varmt ett tag. Eller så får vi börja elda i öppna spisen fast den inte är godkänd på många år.

    Har plåster och värktabletter m.m. så det räcker i ett år eller så.


    Hur får du upp det kommunala vattnet om el saknas?
  • Tom Araya
    lövet2 skrev 2015-04-16 17:44:54 följande:

    Ingen vevradio, men gott om extra batterier. Inga problem för oss att klara oss över en vecka. Det som skulle ställa till problem först vore mediciner. Jag försöker att alltid ha mina receptbelagda mediciner hemma för minst en månad, men visst händer det att jag plötsligt bara har för en vecka eller två.

    När det gäller vatten, så bor vi nära en älv och har småbäckar inom rimligt avstånd. Om det inte vräker ner regn, så lagar vi maten ute. Det gör vi ändå på sommaren när det är vackert väder. Har en muurikka ...


    Aniiee skrev 2015-04-16 18:19:03 följande:

    Jag har vildmarkstävlat flera gånger, så jag ser inga som helst problem att vara utan el och vatten i 20 minus i minst en vecka, och hela sommaren (i alla fall minst april-september), som jag brukade om sommaren förr. Faktiskt ser jag mina chanser till överlevnad öka i alla fall marginellt om jag i ett sådant läge som TS beskriver överge huset och storstan och ge mig av. Får väl hoppas man är på landet när det händer, jag skulle nog klara mig, familjen och hundarna bättre där. Dock fick vi då klara oss utan nyheter, då jag inte har någon vevradio.

    Dock får jag väl se till att bli frisk innan THC händer.


    riboflavin skrev 2015-04-16 18:28:22 följande:

    Har faktiskt en vevradio :) vi har vedkamin med kokplatta, egen brunn och på grannens tomt flödar en springkälla. Vi har också några solpaneler som hjälpligt kan hålla liv i telefoner och annat, och vi har ett elaggregat vi aldrig använt.


    Mat?


  • Donizetti

    Har tänkt som du att det är en vettig idé att ha krisberedskap. Flyttar snart till boende på landet med ordentlig jordkällare och möjlighet till hamstring och att odla egen mat. Jag vet att mormonerna har nåt liknande, åtminstone nåt vettigt med dem. Tänker verkligen hålla mig förberedd utan att vara paranoid, det värsta behöver ju inte hända, det kan räcka med en ordentlig vinter med mycket snö och svårt med framkomlighet och strömavbrott. Är bra på överlevnad i skog och mark och tänker utvidga det på hemmaplan.

Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?