• Anonym (Säng-­ts)
    Äldre 28 Apr 15:47
    1909 visningar
    8 svar
    8
    1909

    Köpa en dyr säng till sitt barn? Är det värt?

    Hur mycket skulle du kunna tänka dig spendera på en säng till ditt barn? Låt säga att barnet är ca 14-15 år. Ni provar sängar. Sedan finner ditt barn en säng för 10.000 kr. Denna säng passar exemplariskt för ditt barn. Ryggen vilar ordentligt, axlarna etc. Och ditt barn älskar denna säng. Skulle du köpa den?


    Jag känner en kvinna som vägrade köpa dyrare säng till sin son än 2500 kr. Hennes son fick ont i ryggen av sängen. Trots det vägrade hon köpa en ny. Han fick ligga på den i 3 år tills han lyckades spara ihop pengar för att köpa sig en ny ordentlig säng.

    Nu är det såhär att en bra säng ligger inte i priset. Huvudsaken är att sängen passar personen. Sen ska man ju så klart anpassa sitt köp efter sin ekonomi. I min väninnas fall hade hon mycket pengar. Hon är bara snål som person i allmänhet. Hon köper dyra saker till sig själv men skiter i att investera i en bra säng till sin son. Märkligt. Men men, det är hennes beslut...

    Hur skulle du göra? Du kan ju utgå från att du har det bra ställt, tjänar bra med pengar, osv. Skulle du köpa en säng för 10.000 om den sängen verkligen var bra för ditt barn?

    Jag skulle absolut göra det. Vill inte att min son eller dotter ligger i en säng de får ont av.... självklart förutsätter jag att jag har pengar för att köpa en sådan säng!

  • Svar på tråden Köpa en dyr säng till sitt barn? Är det värt?
  • Äldre 28 Apr 15:53
    #1

    Ja, det skulle jag. Jag har själv sovit i flera år i en dålig säng. Och begrep inte bättre förrän jag faktiskt provade andra sängar. Vilket otrolig skillnad. Köpte sängen för 12.000 kr. Och jag som alltid haft sömnproblem, sover som en stock från det jag lägger mig tills jag vaknar. Och inte minsta lilla ont i kroppen.

    Självklart köper man en säng som är bra för barnen! Den håller i många många år! Och har man inte direkt kontanter får man fixa fram kontanter. Såna här saker är viktiga.

  • Äldre 28 Apr 15:57
    #2

    Absolut skulle jag det.

  • Anonym (Säng-­ts) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 16:04
    #3
    Sexig skrev 2015-04-28 15:53:30 följande:

    Ja, det skulle jag. Jag har själv sovit i flera år i en dålig säng. Och begrep inte bättre förrän jag faktiskt provade andra sängar. Vilket otrolig skillnad. Köpte sängen för 12.000 kr. Och jag som alltid haft sömnproblem, sover som en stock från det jag lägger mig tills jag vaknar. Och inte minsta lilla ont i kroppen.

    Självklart köper man en säng som är bra för barnen! Den håller i många många år! Och har man inte direkt kontanter får man fixa fram kontanter. Såna här saker är viktiga.


    Jag håller med dig till 110 %. Jag slopar hellre sommarsemestern och investerar i en bra säng till barnen. Om man tänker efter...på tre år så han man sovit i ett år ungefär. Man sover alltså väldigt mycket under sitt liv. Sängen är viktigare än man tror.
  • AnnaZL
    Äldre 28 Apr 16:05
    #4

    Det är absolut värt det, så många timmar som tillbringas i sängen. Men med bra säng menar jag också ekologisk, så de slipper ligga och andas in alla mögel- och flamskyddsmedel. Bland annat.

  • neverp­reggo
    Äldre 28 Apr 22:06
    #5

    En bra säng kan de ha länge, jag har själv haft min "halvdåliga" (men fullt duglig och ok) från låg ålder så kanske 20 år? Hade jag haft en verkligt bra säng hade jag sparat den längre, det är ju en bra investering. Nu är jag rätt less... men det beror mest på att madrassen är lite väl hård, bytt en gång och det blev fel då jag inte provlåg. Har man råd så varför inte.

  • Äldre 28 Apr 23:00
    #6

    Alla har inte ekonomin för att köpa dyra sängar. Min och makens säng kostade 1500 inkl madrasser och ram. Dotterns säng kostade ca 900 kr inkl allt. Pojkarnas madrasser kostade 400 resp 500 kr. Alla sover kanon, en billig är inte alltid det samma som dålig.

    Jag och maken sover i en vanlig dubbelsäng.
    Dottern sover på resårbotten med bäddmadrass och ben.
    En son sover i en vanlig enkelsäng med skumgummimadrass.
    De två yngsta sönerna sover i en våningssäng med skumgummimadrasser. 

    Det händer att vi somnar i barnens sängar, går bra att  sova.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 29 Apr 08:33
    #7

    ja det skulle jag definitivt göra! Tycker själv att en bra säng är bland det viktigaste som finns, sover själv i en tempursäng. Fick den nästan 20000kr billigare än ordinarie pris med så den var ett kap :)

    Har hittat ett liknande madrassmaterial till sonens säng med då vi märkt att han sover mycket bättre i vår säng än sin egen, oavsett om han sover själv eller med oss i våran säng.

    Borde få madrassen i nästa vecka den kostade 2000kr till en 140 säng.

  • Äldre 29 Apr 09:12
    #8

    Sängar är definitivt något man ska lägga pengar på, om något, tycker jag. Man tillbringar ju 1/3 av sitt liv i sin säng, så det är superviktigt att den är bra. Och det gäller såklart både barn och vuxen. Sen är ju små barn ganska lätta i kroppen och av den anledningen mer "tåliga", men när de kommer upp i åren så tycker jag att det är självklart att deras sängar ska vara riktigt bra.
    Sen måste ju inte en bra säng vara dyr, men oftast kostar de ju lite.

Svar på tråden Köpa en dyr säng till sitt barn? Är det värt?