• Äldre 30 Apr 00:32
    15172 visningar
    40 svar
    40
    15172

    "rastning av hundar förbjuden" Vad gäller?

    Hej! Jag vet att det är mycket som är diffust över vad som gäller angående skylten "rastning av hundar förbjuden" 


    Häromdagen gick jag ut utanför vårat hyreshus. Utanför ca 15 m ifrån porten stod jag och väntade på min sambo på en gräsmatta. Dock kissade en av hundarna då och en granne var snabb ut genom fönstret o skrek på mig med hänvisning till skylten som fanns på andra sidan samma gräsmatta. (30x30 m )  


    Eftersom det inte finns någon lag på att hundar inte får uträtta sina behov så orkade jag inte ta åt mig av detta.


    Jag låter ALDRIG mina hundar kissa vid portar eller rabatter eller vid lekplatser, sittbänkar, ja ni fattar.
    Men gör det verkligen så mycket med en kiss på gräsmattan? Jag plockar självklart upp bajset alltid.


    Jag är bara nyfiken på o höra vad ni tycker och hur ni tolkar skyltarna?

  • Svar på tråden "rastning av hundar förbjuden" Vad gäller?
  • Äldre 30 Apr 00:37
    #1

    Så länge du tar upp skiten efter dig så skulle jag knappt inte ens bry mig om hunden kissade på min gräsmatta..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 30 Apr 00:54
    #2

    Din granne där låter lika hysterisk som vår ena granne.... Bor ute på landet så här finns inga skyltar, men resonerar likt dig att man plockar upp och inte låter dom kissa på vissa ställen. Grannkärringen flög ut förra veckan och tyckte jag var idiot som inte begrep det självklara i att man inte låter sin hund kissa (håll i dig nu) i DIKET som angränsar till någons tomt. Jo tjena. Jag ifrågasatte henne, lugnt och sansat att jag faktiskt inte tyckte det var en självklarhet. Inte så som det är en självklarhet att man inte låter sin hund pinka på folks staket/hus/rabatter.... Men det förstod inte hon, och sa sedan åt mig att låta hunden uträtta behov på andra sidan vägen... Orkade inte påpeka att där är det också ett dike som angränsar till någons tomt. Avslutade med att jag inte höll med henne men kan så klart respektera att hon vill ha diket ifred. lol.

    Så länge du inte kontinuerligt låter hunden kissa på gräsmattan (kan uppstå gula fläckar tex) så tycker jag inte du gjorde något tokigt. För vad skulle du gjort? Fyat hunden? Nää.. Den där grannen är nog jävligt missnöjd med sitt eget liv och tar varje chans som ges till att skapa lite "drama" i sitt liv. Resonerar så om min knäpp kärring till granne.

  • Äldre 30 Apr 05:55
    #3

    Jag undviker naturligtvis gräsmattor, innergårdar mm med sånna skyltar eftersom det oftast ligger nån hysterisk person bakom dom men passerar jag och hunden råkar kissa bryr jag mig inte. Att medvetet rasta sin hund där tycker jag är onödigt eftersom det retar upp folk även om jag inte förstår vad folk tycker är så hemskt med lite hundpink.

  • ica
    Äldre 30 Apr 06:05
    #4

    Finns det en sån skylt har hundar inget där att göra. Liksom på offentliga bad och lekplatser.

  • Äldre 30 Apr 07:41
    #5

    Det är ingen katastrof att din vovve råkade kissa på gräset, ts. Bry dig inte om sura människor. Det finns värre saker här i världen.

    Jag rastar inte min hund där det finns en skylt med "Hundrastning förbjuden"! 

  • Äldre 30 Apr 08:23
    #6

    Hur gör dessa surskaft med igelkottar och ekorrar som kissar på gräsmattor? Gräsmattor intill tomter och hyreshus är ju inte förstahandsvalet att rasta sin hund, men har man en hane som sprätter upp bakbenet och skickar iväg en stråle så vad göra? Vid första bästa regnskur försvinner det ju ner i marken så det är ingen big deal.

  • ica
    Äldre 30 Apr 08:31
    #7
    Donizetti skrev 2015-04-30 08:23:16 följande:

    Hur gör dessa surskaft med igelkottar och ekorrar som kissar på gräsmattor? Gräsmattor intill tomter och hyreshus är ju inte förstahandsvalet att rasta sin hund, men har man en hane som sprätter upp bakbenet och skickar iväg en stråle så vad göra? Vid första bästa regnskur försvinner det ju ner i marken så det är ingen big deal.


    Man kan ta ansvar som hundägare och lära sin hund annat.
  • Äldre 30 Apr 08:49
    #8
    ica skrev 2015-04-30 08:31:19 följande:

    Man kan ta ansvar som hundägare och lära sin hund annat.


    Hur tänker du då? Binda ihop bakbenen på en hanhund och sätta bakdelen på en skateboard och dra den, kanske en hund på 60 kg, tills man kommer fram till närmsta träd där det är okej att kissa? Nu talar jag inte i egen sak, bor på landet med åkrar och ängar och skog så mina hundar är en del av naturen precis som alla andra djur. Bajsar de på tomten eller på klippta gräsmattor plockar jag upp men vår försurade miljö behöver allt kväve den kan få och urin är rikt på kväve.
  • ica
    Äldre 30 Apr 08:51
    #9
    Donizetti skrev 2015-04-30 08:49:47 följande:
    Hur tänker du då? Binda ihop bakbenen på en hanhund och sätta bakdelen på en skateboard och dra den, kanske en hund på 60 kg, tills man kommer fram till närmsta träd där det är okej att kissa? Nu talar jag inte i egen sak, bor på landet med åkrar och ängar och skog så mina hundar är en del av naturen precis som alla andra djur. Bajsar de på tomten eller på klippta gräsmattor plockar jag upp men vår försurade miljö behöver allt kväve den kan få och urin är rikt på kväve.
    Det finns säkert massor med metoder. Men det är ditt problem inte andras. Alla jag känner med hanhund har då klarat av det. Så det är inte omöjligt om man vill.
  • Äldre 30 Apr 08:53
    #10
    ica skrev 2015-04-30 08:51:26 följande:

    Det finns säkert massor med metoder. Men det är ditt problem inte andras. Alla jag känner med hanhund har då klarat av det. Så det är inte omöjligt om man vill.


    Bärbara, bjäbb, bjäbb. Det är precis som folk som inte har egna barn, de är experter på barnuppfostran. Liksom du som inte har egen hund men känner såna som har hund... Jösses!

    .
Svar på tråden "rastning av hundar förbjuden" Vad gäller?