• Anonym (Hör gärna argume­nten)
    Äldre 30 Apr 13:19
    3545 visningar
    26 svar
    26
    3545

    Ge mig hållbara argument till att inte rösta på SD i nästa val

    Skulle uppskatta lite input här. Belys mig gärna om goda, hållbara och konstruktiva argument till att jag inte ska bli SD:are. Belys gärna argumenten ur ekonomiskt hållbar synvinkel också. Frågan intresserar mig och är nyfiken på era åsikter i detta. Tack på förhand.

  • Svar på tråden Ge mig hållbara argument till att inte rösta på SD i nästa val
  • Anonym (Mm)
    Äldre 30 Apr 13:21
    #1
    Anonym (Hör gärna argumenten) skrev 2015-04-30 13:19:28 följande:

    Skulle uppskatta lite input här. Belys mig gärna om goda, hållbara och konstruktiva argument till att jag inte ska bli SD:are. Belys gärna argumenten ur ekonomiskt hållbar synvinkel också. Frågan intresserar mig och är nyfiken på era åsikter i detta. Tack på förhand.


    Finns det?
  • Anonym (Hör gärna argume­nten) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 13:22
    #2
    Anonym (Mm) skrev 2015-04-30 13:21:46 följande:

    Finns det?


    Det undrar jag med ????
  • Illega­laWax
    Äldre 30 Apr 13:23
    #3

    Because medmänsklighet. Och nej, det har ingenting med ekonomi att göra. Jag väljer hellre kärlek, solidaritet, och medmänsklighet alla dagar i veckan före tillväxt. SD är en omänsklig kärlekslös religion för skadade kärlekslösa ogenerösa människor. Och ni borde egentligen behöva mer kärlek än mindre av den. Vad sägs om en kram? Blir det bättre då? Eller måste ni köra ut alla invandrare ur landet först innan ni kan känna någon medmänsklighet?

  • Anonym (Hör gärna argume­nten) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 13:24
    #4
    Anonym (Hör gärna argumenten) skrev 2015-04-30 13:22:42 följande:

    Det undrar jag med ????


    De fyra frågetecknen skulle inte finnas med.. telefonen spökade när jag skulle använda tumme upp-ikonen..
  • Anonym (Hör gärna argume­nten) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 13:27
    #5
    IllegalaWax skrev 2015-04-30 13:23:50 följande:

    Because medmänsklighet. Och nej, det har ingenting med ekonomi att göra. Jag väljer hellre kärlek, solidaritet, och medmänsklighet alla dagar i veckan före tillväxt. SD är en omänsklig kärlekslös religion för skadade kärlekslösa ogenerösa människor. Och ni borde egentligen behöva mer kärlek än mindre av den. Vad sägs om en kram? Blir det bättre då? Eller måste ni köra ut alla invandrare ur landet först innan ni kan känna någon medmänsklighet?


    Absolut. Men hur är det med den hårt eftersatta äldrevården, den skriande bostadsbristen och skolorna. Var kommer pengarna ifrån tror du som nu mass-satsas på invandringen? Du kan ju ta reda på hur många miljarder (!) som varje år satsas på detta via Migrationsverket. Se även kostnaden per intagen under ett år, du kommer att häpna. Jämför sedan dessa siffror mot vad som exempelvis satsas på skolorna eller sjukvården i landet.
  • Anonym (Mm)
    Äldre 30 Apr 13:30
    #6
    IllegalaWax skrev 2015-04-30 13:23:50 följande:

    Because medmänsklighet. Och nej, det har ingenting med ekonomi att göra. Jag väljer hellre kärlek, solidaritet, och medmänsklighet alla dagar i veckan före tillväxt. SD är en omänsklig kärlekslös religion för skadade kärlekslösa ogenerösa människor. Och ni borde egentligen behöva mer kärlek än mindre av den. Vad sägs om en kram? Blir det bättre då? Eller måste ni köra ut alla invandrare ur landet först innan ni kan känna någon medmänsklighet?


    Om man hade kunnat leva på luft och vatten så hade en kram suttit fint som toppen på moset. Men för oss som inte orkar leva i den där naiva världen, där måste man räkna och göra prioriteringar.
  • Anonym (lol)
    Äldre 30 Apr 13:38
    #7

    sjukvården är ju inte eftersatt på grund av de höga invandringskostnaderna utan på grund av new public management. Det var ju inte direkt så att vården och skolorna fungerade problemfritt fram till flyktingvågen startade.

    Det blir liksom löjligt när SD och Sannfindländarna säger exakt samma sak och Finland tagit in typ 3500 förra året. Ändå är det de som förstör samhället. Det visar ju att det spelar ingen roll om vi så bara har 2 flyktingar i hela landet, de kommer ändå få skulden för vad som är fel.

  • Anonym (AvS)
    Äldre 30 Apr 13:50
    #8
    IllegalaWax skrev 2015-04-30 13:23:50 följande:

    Because medmänsklighet. Och nej, det har ingenting med ekonomi att göra. Jag väljer hellre kärlek, solidaritet, och medmänsklighet alla dagar i veckan före tillväxt. SD är en omänsklig kärlekslös religion för skadade kärlekslösa ogenerösa människor. Och ni borde egentligen behöva mer kärlek än mindre av den. Vad sägs om en kram? Blir det bättre då? Eller måste ni köra ut alla invandrare ur landet först innan ni kan känna någon medmänsklighet?


    Var har du fått det ifrån att SD vill köra ut alla invandrare? Det är den värsta falska propaganda som sprids om SD. Inte på en enda punkt står det med i partiprogrammet. Skulle någon medlem i SD ens yttra de orden vore det ett disciplinärende och skäl för uteslutning. Är du helt säker på att du inte har blandat ihop SD med SvP?
  • Anonym (Jag)
    Äldre 30 Apr 14:00
    #9
    Anonym (lol) skrev 2015-04-30 13:38:23 följande:

    sjukvården är ju inte eftersatt på grund av de höga invandringskostnaderna utan på grund av new public management. Det var ju inte direkt så att vården och skolorna fungerade problemfritt fram till flyktingvågen startade.

    Det blir liksom löjligt när SD och Sannfindländarna säger exakt samma sak och Finland tagit in typ 3500 förra året. Ändå är det de som förstör samhället. Det visar ju att det spelar ingen roll om vi så bara har 2 flyktingar i hela landet, de kommer ändå få skulden för vad som är fel.


    Dit påstående om NPM stämmer illa överens med fakta. Jämför vi exempelvis PISA testen med NPM implementationen skulle man tro att resultatet faktiskt borde gått uppåt sista åren. Jämför vi i stället med invandringen och lägger till 4-5 års latency på utbildningssystemet, stämmer PISA resultatet ganska bra med invandringsvolymerna.
    Dessvärre har vi inget tillförlitligt mätverktyg för sjukvården, men då jag har ganska mycket erfarenhet i området skulle jag nog säga att det inte är omöjligt att sjukvården och skolan följt varandra till ganska hög grad.


    Jämför vi med Sverige och Finland tycks de stämma så du säger i en ögonblicksbild, men tittar vi på 5-10 års sikt är skillnaderna betydligt mindre än vad de är idag. Finland har kraftigt strypt sin invandring sista 5 åren, medan Sverige har ökat sin. Åter igen, sätter vi på en 5 års latency på siffrorna så är effekterna på invandringen ganska snarlik i Sverige och Finland idag, men om 4-5 år kommer skillnaderna att vara markanta.


    Invandirngsnivåerna från 3:e värden var i Sverige 2010 ca 3 gånger högre än 2005. Nivåerna har ökat ytterligare något sedan 2010, men inte i riktigt samma takt.


    Jämför vi med Finland är situationen precis den omvända. Men även Finland har upplevt den typen av problem, men med en mycket mindre skala och främst lokalt i regioner som är hårt eftersatta. Stirra dig inte blind på situationen idag, man måste även titta på situationen historiskt.

  • Äldre 30 Apr 23:09
    #10

    Ja, personligen tror jag inte att finns en mänsklig essens. Det gör SD. Den där essensens innehåll är tyvärr lite oklart men klart är att kvinnor och män t.ex är olika. Vi är ju människor allihopa med samma grundessens men andra delar av essensen är olika. Och det är bara så det är. Så att kvinnor tjänar mindre än män är en fråga om mänsklig essens. Om du frågar SD.

Svar på tråden Ge mig hållbara argument till att inte rösta på SD i nästa val