• Anonym (..)
    Äldre 7 May 08:10
    1363 visningar
    12 svar
    12
    1363

    Puberteten och humör

    Jag har en flicka som är 12 år och kommit in i puberteten. Hon är mitt äldsta barn och har därför ingen erfarenhet av detta mer än att se tillbaka på mig själv.

    Iaf så har hon fått ett humör utav dess like, hon är kroniskt sur, bråkar ständigt o jämt och dessutom börjar slå sina yngre syskon.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta och jag gissar att det lär inte bli bättre ju närmare hon kommer tonåren.

    Jag själv var odräglig som tonåring och tonårsrevoltade rejält och är faktiskt djupt imponerad över min mamma som pallade med mig.

    Hon kan i ena sekunden tyckas vara så stor att hon minsann skulle klara av att näst intill skulle kunna flytta hem ifrån för att i nästa sitta o hulka av gråt för att något av syskonen leker med en nalle som hon skulle vilja ha.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera när hon är på så dåligt humör nästan jämt, hon fräser och trotsar hela tiden. Jag förstår ju såklart att hon slits mellan att vara stor och ett barn.

    Jag är själv ganska ung och har därför inga vänner o bekanta som börjar ha barn i tonåren därför vänder jag mig till er med erfarenhet.

  • Svar på tråden Puberteten och humör
  • Anonym (åh)
    Äldre 7 May 08:16
    #1

    Man minns ju hur det kändes. Det kändes som man skulle explodera av ingenting, och man visste ofta inte ens varför. Fast ibland berodde det på saker andra sagt, olycklig kärlek eller andra problem.

    Kan du prata med henne när hon inte är så upprörd? Kanske ta med henne ut och fika eller något bara du och hon. Hon behöver dig säkert jättemycket, även om hon inte kommer att vilja prata om privata saker så känner hon att du finns.

    Tänker att det är viktigt att inte skylla allt på puberteten heller, det kan ju finnas andra problem som du inte känner till.

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 7 May 08:29
    #2

    Läs boken "5ggr mer kärlek". Där kan du nog få lite råd.

  • Anonym (..) Trådstartaren
    Äldre 7 May 08:47
    #3

    Ja man minns ju det jag var oxå sur o tvär o rent elak som tonåring. Jag försöker prata med henne men hon vet inte riktigt själv Varför hon är så sur jämt och varför hon bråkar.

    Ska absolut kolla upp den boken tack för tipset!

  • Anonym (åh)
    Äldre 7 May 09:00
    #4
    Anonym (..) skrev 2015-05-07 08:47:58 följande:

    Ja man minns ju det jag var oxå sur o tvär o rent elak som tonåring. Jag försöker prata med henne men hon vet inte riktigt själv Varför hon är så sur jämt och varför hon bråkar.

    Ska absolut kolla upp den boken tack för tipset!


    Börja med att inte prata om det kanske. Ha lite ensamtid och prata i allmänhet om andra saker. Gör något tillsammans, ha en speciell tid att göra något kanske varje vecka, vet inte hur du har möjlighet eller bor, själv har vi en kväll i veckan då vi alltid ser film ihop och pratar om det.

    Har två tonåringar , ensamtid med den yngre (också 12) är jätteviktigt, den äldre är så pass stor att han är vuxen av sig och vi har en lättare relation numera. Den yngre varvar med att jag är helt värdelös och dålig förälder, med att vilja ligga i knät och gråta. Så jag vet vad du pratar om.
  • sextio­talist
    Äldre 7 May 09:05
    #5

    Det bästa är att fånga upp de bra stunderna och låta tonåringen prata. Att vara en god lyssnare är a och o som tonårsförälder.
    Och självklart så måste man göra klart för de som liven, att bara för att man är tonårsförälder så är man inte dörrmata för det

  • Fjäril­slarv
    Äldre 7 May 18:27
    #6

    men att syskon slåss är väldigt normalt. Jag har tre storebröder och har agerat både fotbollsmål (nej inte målvakt, de skulle träffa mig), samt provdocka för diverse ny- uppfunna sparkar och slag.
    =).

    Angående humöret så säger min mamma att arg- åldern är mellan 12- 20 typ ;).

  • Anonym (..) Trådstartaren
    Äldre 7 May 18:49
    #7
    Fjärilslarv skrev 2015-05-07 18:27:58 följande:

    men att syskon slåss är väldigt normalt. Jag har tre storebröder och har agerat både fotbollsmål (nej inte målvakt, de skulle träffa mig), samt provdocka för diverse ny- uppfunna sparkar och slag.

    =).

    Angående humöret så säger min mamma att arg- åldern är mellan 12- 20 typ ;).


    Jo då det är väldigt normalt att syskon slåss har 4 st så här är vi härdade däremot är det inte normalt för henne som aldrig slagits förren nu.
  • Anonym (När)
    Sun 18 Oct 2020 11:17
    #8

    När börjar tjejer tänka på killar vid 14 ännu senare?

  • Sun 18 Oct 2020 11:21
    #9

    Är en tuff tid, för alla inblandade. Jag kan starkt rekommendera Jesper Juuls böcker, själv är jag väldigt förtjust i hans synsätt på "uppfostran".


    Ingen jävel kallar mig lilla gumman
Svar på tråden Puberteten och humör