• Äldre 11 May 18:40
    2990 visningar
    12 svar
    12
    2990

    Bokfavoriter hos era 6-7-åringar

    Jag har lite dålig koll på böcker för barn i 6-7-årsåldern (utöver Astrid Lindgren). Min dotter älskar Lasse-Majas detektivbyrå och vi har snart läst hela serien. Sandvargen har vi snart läst hela trilogin också. Om man gillar dessa två, har ni tips på andra böcker som skulle passa?


  • Svar på tråden Bokfavoriter hos era 6-7-åringar
  • Äldre 11 May 19:40
    #1

    Min son har inte gillat böcker med mycket text tidigare, men efter att vi läste "Hästdetektiverna - mysteriet med den blodröda ponnyn" så vill han läsa hela tiden :) Både han och jag kan rekommendera den boken :)


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 11 May 21:36
    #2

    Tack ska kolla in den!

  • Äldre 11 May 21:52
    #3

    Åh mina älskar verkligen lassemaja! Men Sigge finns en serie med böcker. Handlar om häst. Min tjej gillar dom. Hotell gyllene knorren finns ju också. Superbra!

  • Äldre 11 May 22:20
    #4

    Sigge, Lilla / Stora / Bara Sparvel och samtliga Harry Potter-böcker. 

  • Äldre 12 May 06:24
    #5

    "Snöret, fågeln och jag" tipsar jag om.

  • Äldre 12 May 06:37
    #6
    Alexi skrev 2015-05-11 18:40:54 följande:

    Jag har lite dålig koll på böcker för barn i 6-7-årsåldern (utöver Astrid Lindgren). Min dotter älskar Lasse-Majas detektivbyrå och vi har snart läst hela serien. Sandvargen har vi snart läst hela trilogin också. Om man gillar dessa två, har ni tips på andra böcker som skulle passa?


    Menar du böcker som du ska läsa för dottern eller som hon ska lästräna i?
    Min dotter gillar en samlingsbok med de vanligaste sagorna av bröderna Grimm, typ Stadsmusikanterna från Bremen, Hans och Greta m.fl.
    Jag har inte koll på de böckerna du pratar om, men mysterieböcker för barn finns det nog rätt mycket av - fråga på Bibblan el. i bokhandeln.
    Jag läste Fem-böckerna och det finns ju Kitty-böcker också.
    Min dotter är 6 år och gillar tyvärr inte sagostunder så mycket som jag önskar så de böcker vi läser måste ha lite spännande bilder hon kan titta på. Så vi lånar mest vanliga barnböcker (inte kapitelböcker) och gärna med tydlig text så får hon läsa nån mening här och där.
  • Äldre 12 May 06:40
    #7

    Nelly Rapp (av Martin Widmark).

  • Äldre 12 May 06:41
    #8

    Jag menar sådana som vi läser för henne. Att läsa själv har hon.

  • Vegeta­rian1
    Äldre 12 May 06:55
    #9

    Kitty, Fem, Sweet Valley, Cross-Vilmer, Frida.

  • Äldre 5 Jun 17:19
    #10

    Min dotter Olivia ska fylla 7 år i september.
    Hon gillar "serierna" Klass 1b och Vilma.

  • Äldre 5 Jun 17:34
    #11

    Ninja Timmy (finns 3 böcker i serien) är mitt tips!

  • Äldre 5 Jun 19:49
    #12
    Alexi skrev 2015-05-12 06:41:10 följande:

    Jag menar sådana som vi läser för henne. Att läsa själv har hon.


    Dahl förstås! Solklara favoriter här. 

    Oändliga historien av Ende samt Godnatt mr Tom av Magorian var på gränsen och lite för hemska ibland och kunde ha väntat något år.

    Just nu läser vi Septimus Heap av Sage och sexåringen är helt inne i den. Kanske inte min favorit, men den har sina poänger och är lätt att läsa högt.
Svar på tråden Bokfavoriter hos era 6-7-åringar