• Äldre 12 May 10:50
    4633 visningar
    7 svar
    7
    4633

    EC 8 månaders bebis torr på natten

    Hej!

    Ni som ec-ar, när blev era barn torra på natten? När tog ni av nattblöjan, och när slutade det komma olyckor på natten efter att ni tagit bort nattblöjan?

    Min bebis har haft torr blöja på morgonen i flera dagar i rad. Han är 8 månader och vi sätter honom på pottan mellan varje blöjbyte sedan han var nyfödd.

    På natten byter vi aldrig blöjan, då han bajsar inte på natten.

    Han alltså kissar och/eller bajsar ordentligt både innan läggdags och när vi går upp på morgonen.

    Han sover 23.00-8.00, och ammas både innan han somnar och nån timme innan han går upp (ammas 06.30 och somnar om). Och ändå, rots så mycket ddricka och så lång nattsömn, väljer han att vänta tills vi sätter honom på pottan.

    Är det nåt tillfälligt eller är det dags att ta av nattblöjan, tror ni?

  • Svar på tråden EC 8 månaders bebis torr på natten
  • Äldre 12 May 19:37
    #1

    Vår yngsta var torr (väckte oss om hon behövde kissa) från ca 5-9 mån, sen blev det 6 mån med blöta blöjor. Vid ca 18 mån började hon protestera mot nattblöjan och nu är vi uppe i 1,5v med blöjfria nätter.

  • Äldre 13 May 12:42
    #2

    Tack för svaret!

    tog ni aldrig bort nattblöjan under perioden 5-9 mån? hon var ju redan "torr" då?

  • Äldre 27 May 20:55
    #3

    Vi var lite fega så blöjan togs bort 3 nätter innan den torra perioden tog slut

  • Äldre 28 May 17:38
    #4

    Tack!

    jag är väl också feg, därför frågar jag här istället för att bara våga det...

  • Äldre 4 Jun 15:51
    #5

    De två första var torra på natten sen de var 3-4 månader, bebisen är 8 månader och kissar oftast några gånger på natten ännu, men hon sover utan blöja, vi har pottan bredvid sängen och använder den på natten.


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • Äldre 4 Jun 16:13
    #6

    tack!

  • Äldre 9 Jun 09:58
    #7

    Vår dotter var torr på natten vid 6-7 månader om jag inte minns fel (EC:ad sedan 4 månaders ålder), så nattblöjorna rök faktiskt innan utomhusblöjorna för oss. Jag tror att vi väntade i 4-5 torra nätter innan vi kände att vi kunde "lita på henne" och det gick hur bra som helst!

    Vid 7,5-8 månader var hon helt blöjfri, men sedan dess har det naturligtvis varit "bakslag". Dels när hon började gå (2-3 kissbyxor/dag i en vecka) och sedan efter att hon fick två tänder samtidigt. Tänderna gav både feber och diarré, så hon var inte sig själv på tre-fyra dagar. Det gjorde också att hon behövde nattblöja i tre veckor efter att tänderna spruckit och hon mådde bra för övrigt.

    Jag skriver om vår erfarenhet av babypottning och barn i allmänhet på min blogg: mllemidanah.wordpress.com

Svar på tråden EC 8 månaders bebis torr på natten