• Gert
    Äldre 15 May 18:20
    387278 visningar
    9035 svar
    -10 +16
    9035
    387278

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Äldre 9 Jun 16:13
    #71
    kenneth768768 skrev 2015-06-09 15:39:29 följande:
    Hur då t.ex? Genom att förbättra integrationen?
    Ja t.ex.
    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • Äldre 9 Jun 16:23
    #72
    -1
    KillBill skrev 2015-06-09 16:13:41 följande:
    Ja t.ex.
    Men om vi tänker oss en typisk SDare. Jag har ju förstått det som att SD:are är missnöjda med nånting med invandringen.

    Antagligen tänkte denna innan denna bytte till SD: "nej det här med invandringen funkar inte bra, nu blir det SD".

    Om vi är överens så långt, vilka förändringar måste till innan denne person tänker "Nu har jag märkt att det här med invandringen funkar riktigt bra! Nu byter jag tillbaka till C"?

  • Äldre 9 Jun 16:32
    #73
    kenneth768768 skrev 2015-06-09 16:23:30 följande:
    Men om vi tänker oss en typisk SDare. Jag har ju förstått det som att SD:are är missnöjda med nånting med invandringen.

    Antagligen tänkte denna innan denna bytte till SD: "nej det här med invandringen funkar inte bra, nu blir det SD".

    Om vi är överens så långt, vilka förändringar måste till innan denne person tänker "Nu har jag märkt att det här med invandringen funkar riktigt bra! Nu byter jag tillbaka till C"?
    Antingen så måste den politik som exv C eller S bedriver vara så attraktiv att SD:aren väljer att byta parti eller så gör SD något som får bägaren att rinna över (exempelvis fortsätta att rösta för mindre pengar till vården).
    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • Cal XVI Gustf
    Äldre 9 Jun 17:57
    #74
    KillBill skrev 2015-06-09 15:00:56 följande:
    Vi kanske kan enas om att SDs situation...
    ...hör hemma i en SD-tråd?
  • Äldre 9 Jun 21:32
    #75

    Men på ett halvår har andelen som sympatiserar med SD ökat från 7,7 till 10,4 procent.Även om forskningsteser inte är gudomliga profetior vore det nog nyttigt för de andra partierna att betrakta de röster man tappar till SD som i princip förlorade. 

    www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/vinn-tillbaka-sd-valjarna-i-tid/

  • Äldre 9 Jun 21:37
    #76

    Känns som mer troligt att Socialdemokraterna kan dippa ner mot 20% strecket, Varför? S har händerna bakbundna av det breda samarbetet med MP och det kan gynna SD medans S fortsätter att rasa och SD fortsätter att öka. Och det kan innbebära att SD passera 20% och medans S gå under 20%?.

  • Äldre 9 Jun 23:50
    #77
    Cal XVI Gustf skrev 2015-06-09 13:09:34 följande:

    Kill Bills diagram kan vara intressant om man tittar på siffrorna för S.

    Vi ser då att de inte lyckas locka alla som identifierar sig som sossar att rösta på dem utan stapeln för "vad skulle du rösta på" är lägre än stapeln för "vad sympatiserar du med". Det här är ett stort problem för S och om inget görs ser jag inte att det finns någon botten för hur lågt de kan sjunka.


    Njae.

    Det är inte mer svårförklarat än att det handlar om folk som taktikröstar. Du ser det hos moderaterna också.

    Egentligen är man S eller M men för att få in MP/V/Fi eller KD/FP i riksdagen så säger man sig rösta på ett av dessa mindre partier.
  • Anonym (Ha,ha­)
    Äldre 13 Jun 08:35
    #78
    +1
    kenneth768768 skrev 2015-06-09 16:23:30 följande:

    Men om vi tänker oss en typisk SDare. Jag har ju förstått det som att SD:are är missnöjda med nånting med invandringen.

    Antagligen tänkte denna innan denna bytte till SD: "nej det här med invandringen funkar inte bra, nu blir det SD".

    Om vi är överens så långt, vilka förändringar måste till innan denne person tänker "Nu har jag märkt att det här med invandringen funkar riktigt bra! Nu byter jag tillbaka till C"?


    Det är inte så enkelt att folk är missnöjda med invandringen, så då röstar de på SD. Jag träffar mycket folk i mitt arbete av alla nationaliteter och klasser och många, många oroar sig för den ogenomtänkta invandrarpolitiken där man planerar att ta emot 400000 nyanlända de kommande 4 åren.

    Det finns problem i många förorter idag med kriminalitet, stenkastning mot poliser och bilbränder. Hur skall alla nylända kunna finna sin plats här då de flesta är relativt outbildade och det krävs stor ansträngning och vilja att etablera sig, lära sig språket och jobb. Jag tror inte de flesta kommer lyckas med detta!

    Fattigdom föder kriminalitet som påverkar hela landet.

    Hur går det då med pensioner, välfärd och annat? Vem skall och kommer vilja betala för allt? Varför jobba hela livet och betala skatt och inte ta del av det själv. Varför då ha kvar skattesystemet i nuvarande form?

    Dessa frågor diskuteras inte i politiska debatter. De vill inte se elefanten. Sverige riskerar att gå mot sin ruin och man maler på om sina gamla vanliga frågor. Det oberörbara kan man inte diskutera.

    Det här ser folk. Det oroar dem. Däremot går de inte direkt över och röstar på SD. De röstar på 7-klövern ändå. Det betyder inte att endast 15 % tycker dessa frågor är viktiga. Jag tror att S förlorar sitt stöd mer och mer. Jag tycker de känns omoderna. De pratar som de alltid gjort men världen är annorlunda nu. Vi skriver inte 1960 längre.
  • Äldre 13 Jun 11:53
    #79
    Tror S inte förstått vidden av konsekvenserna när det gäller deras breda samarbetet med MP. Vi har en vice stadsminister som heter Åsa Romson, hon har gjort uttalanden i debatter som är på sandlådenivå, hon tackar inte hand med andra partiledare, Åsa med kollegor äter trerätters med vin som skattebetalarna får betala, vinet fick hon dock avslag på.

    Denna vice stadsminister Åsa Romson MP är Stefan Lövens högra hand eller ska man kalla det vänstra hand. Han har full förtroende för för sin kollega och de verkar vara ett radarpar tillsammans.

    Den socialdemokratiska regeringen slog till exempel till med det så kallade
    Luciabeslutet i december 1989, som begränsade asylinvandringen. 

    S sitter nu med bakbundna händer till riksdagens mest invandrings vänliga parti -MP. 

    Sedan Stefan Löfvens brutna vallöften och saknaden av att diskutera viktiga frågor gör det hela inte bättre. 

    Frågan är om Decemberuppgörelsen håller fram till nästa val? man börjar allt mer tvivla men till nästa val lär den hålla? men vad kommer det att kosta?. 

    Göran Perssons (S) uttalande om att det var ett misstag av Stefan Löfven att ge MP sex ministerposter börjar visa sig allt mer. 

    Löfven/Romson har jag inget förtroende för tyvärr, våran stadsminister Stefan Löfven och vice stadsminister Åsa Romson har jag inget förtroende för.

    Socialdemokraterna kan mycket väl hamna på tredje plats, väljarna verkar lämna partiet i allt större skala. S under 20% känns inte alls omöjligt.
  • Sensit­iveguy
    Äldre 13 Jun 12:56
    #80

    Socialdemokratin är gammal och trött.

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?