• Gert
    Äldre 15 May 18:20
    387164 visningar
    9035 svar
    -10 +16
    9035
    387164

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (Gutta­perka)
    Äldre 22 Oct 08:17

    I dagens undersökning från Aftonbladet/inizio ökar S.

    Kan inte någon som stöder S säga vad ni tror det beror på? Är det Löfvens handlingskraft att hantera flyktingkrisen, eller är det någon annan fråga som gör att ni känner starkt för S (eller bara bristen på alternativ)?

  • Anonym (grote­skt)
    Äldre 22 Oct 13:21
    Anonym (Guttaperka) skrev 2015-10-22 08:17:27 följande:

    I dagens undersökning från Aftonbladet/inizio ökar S.

    Kan inte någon som stöder S säga vad ni tror det beror på? Är det Löfvens handlingskraft att hantera flyktingkrisen, eller är det någon annan fråga som gör att ni känner starkt för S (eller bara bristen på alternativ)?


    S kan hamna långt under 20% innan denna soppa är över. Förtroendet för sittandes regeringen är rekord låg, den lägsta sedan Håkan Juholt.

    M kommer troligen att ha ett fortsatt tapp.

    Det konstiga är att Centerpartiet inte får ett ras, de förespråkar fortsatt högt flyktingmottagande och ligger mycket närma MP galna flyktingpolitik.

    SD kommer troligen att fortsätta sin enorma ökning och bli Sveriges största parti. KD tror jag kan hamna en bit i från riksdagsspärren och passera FP och eventuellt C för C tror jag kommer att få ett ras.
  • Äldre 22 Oct 15:21
    Anonym (groteskt) skrev 2015-10-22 13:21:06 följande:
    S kan hamna långt under 20% innan denna soppa är över. Förtroendet för sittandes regeringen är rekord låg, den lägsta sedan Håkan Juholt.

    M kommer troligen att ha ett fortsatt tapp.

    Det konstiga är att Centerpartiet inte får ett ras, de förespråkar fortsatt högt flyktingmottagande och ligger mycket närma MP galna flyktingpolitik.

    SD kommer troligen att fortsätta sin enorma ökning och bli Sveriges största parti. KD tror jag kan hamna en bit i från riksdagsspärren och passera FP och eventuellt C för C tror jag kommer att få ett ras.
    Visst är det trevligt att önskedrömma ibland.

    Men verkligheten talar sitt eget språk, SD har dalat i de två senaste pålitliga mätningarna.
    Det är nog dags att inse att SD nått sitt tak i opinionen. Förmodligen går det som med Ny Demokrati på sin tid.
    Fegisar skriver anonymt
  • Äldre 22 Oct 16:02
    themia skrev 2015-10-22 15:21:39 följande:
    Visst är det trevligt att önskedrömma ibland.

    Men verkligheten talar sitt eget språk, SD har dalat i de två senaste pålitliga mätningarna.
    Det är nog dags att inse att SD nått sitt tak i opinionen. Förmodligen går det som med Ny Demokrati på sin tid.
    Låt oss minnas en tidigare miljöpartistisk spådom här på FL, från juli 2014, innan valet i september:

    MP:are förutspår: "Det bjuder vi gärna på - SD kommer ändå inte ifatt Miljöpartiet."

    SD:are svarar: "Återkom om några år. Under nästa mandatperiod kommer SD spurta förbi MP som Usain Bolt på ett upplopp."

    MP:are igen: "[SD:arens signatur] - den evige optimisten Skrattande"

    Inklusive en hånfull smajly på slutet.

    Idag ligger SD på runt 20% och MP på runt 5%.
  • Äldre 22 Oct 16:11
    Flash Gordon skrev 2015-10-22 16:02:29 följande:
    Låt oss minnas en tidigare miljöpartistisk spådom här på FL, från juli 2014, innan valet i september:

    MP:are förutspår: "Det bjuder vi gärna på - SD kommer ändå inte ifatt Miljöpartiet."

    SD:are svarar: "Återkom om några år. Under nästa mandatperiod kommer SD spurta förbi MP som Usain Bolt på ett upplopp."

    MP:are igen: "[SD:arens signatur] - den evige optimisten Skrattande"

    Inklusive en hånfull smajly på slutet.

    Idag ligger SD på runt 20% och MP på runt 5%.
    Nej, så är det. Framtiden blir aldrig som man tror.
    Vilket var ungefär vad jag skrev.
  • Lord Hans
    Äldre 22 Oct 16:22
    KillBill skrev 2015-10-18 00:16:15 följande:
    Jag noterar att även Sverigedemokraterna minskar och för deras del så måste man nu prata om ett trendbrott.
    För att kunna prata om ett trendbrott bör nog stödet minska i minst två undersökningar efter varandra (ifrån samma institut såklart).
    SDs framtida utveckling tror jag hänger ganska mycket på alliansens uppbrott ifrån DÖ. Det är troligt att SDs tillbakagång beror på att flera väljare letat sig tillbaka till alliansen efter att kristdemokraterna brutit uppgörelsen. Om det visar sig att uppbrottet bara var ett spel för gallerierna och allianspartierna fortsätter att stöda regeringens politik kommer nog SDs understöd att bara fortsätta växa. Börjar allianspartierna föra en aktiv oppositionspolitik kan det bra hända att SDs understöd börjar dala.
  • Äldre 22 Oct 16:27

    Finns inget parti som inte kan minska till 0%. Allt beror på vilken politik man förespråkar och hur man kan tänka sig samarbeta med andra.

  • Äldre 22 Oct 18:34
    Lord Hans skrev 2015-10-22 16:22:09 följande:
    För att kunna prata om ett trendbrott bör nog stödet minska i minst två undersökningar efter varandra (ifrån samma institut såklart).
    SDs framtida utveckling tror jag hänger ganska mycket på alliansens uppbrott ifrån DÖ. Det är troligt att SDs tillbakagång beror på att flera väljare letat sig tillbaka till alliansen efter att kristdemokraterna brutit uppgörelsen. Om det visar sig att uppbrottet bara var ett spel för gallerierna och allianspartierna fortsätter att stöda regeringens politik kommer nog SDs understöd att bara fortsätta växa. Börjar allianspartierna föra en aktiv oppositionspolitik kan det bra hända att SDs understöd börjar dala.
    Det är precis det som hänt (att SD minskat 2ggr i rad i samma undersökning)

    Stödet för SD minskar igen | Lena Mellin | Kolumnister | Nyheter | Aftonbladet www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21624907.ab
  • Ego Lovers
    Äldre 22 Oct 19:03
    Anonym (groteskt) skrev 2015-10-18 12:09:27 följande:

    S kan mycket hamna i spannet mellan 18-21%,kanske lägre? nu har även S problem inom egna partiet, de egna går emot Löfvens flyktingpolitik. 
    Löfvens val att ge miljöpartiet så stort inflytande blir deras fall, samt samarbetet med vänsterpartiet. Sedan hade socialdemokraterna stora problem med att hitta rätt partiledare, de bytte i raskt takt ett tag. Stefan Löfven känns som ett ej väl genomtänkt val, Löfvens förtroende tror jag inte kan öka, snarare fortsätta att rasa. 

    Inom EU och de Nordiska länderna framstår S och Stefan Löfven som ett parti som ej har en väl genomtänkt politik, snarare en mycket osäker och ogenomtänkt politik. S har inte hängt med i det nya politiska läget vi står inför, de har bara hängt med miljöpartiet och vänsterpartiet och det gör att S mycket väl kan hamna under 20% inom en snar framtid.

    S Löfven kan förlänga sin tid som statsminister en tid om han avbryter samarbetet med miljöpartiet och tar bor miljöpartiet ur regeringen omedelbart och dessutom kraftigt minskar samarbetet med vänsterpartiet, annars blir det nyval. Det som känns rätt säkert är att vi kommer att ha en ny regering vilket som, för stor skada har redan skett och trycket från väljarna och övriga partier är för stort och missnöjet bara växer.


    Jag tror inte s trodde de skulle kunna vinna eller bilda regering när de valde Löfven som skulle bedriva partiet fram till 2018 och innan dess utse en ny partiledare inför valet. Då de egentligen hoppas på Margot Wallström. Nu gick det inte som de hade trott och Margot fick rycka in som utrikesminister för att det inte enbart skulle vara okända personer i deras gäng.
  • Anonym (grote­skt)
    Äldre 22 Oct 19:04
    themia skrev 2015-10-22 15:21:39 följande:
    Visst är det trevligt att önskedrömma ibland.

    Men verkligheten talar sitt eget språk, SD har dalat i de två senaste pålitliga mätningarna.
    Det är nog dags att inse att SD nått sitt tak i opinionen. Förmodligen går det som med Ny Demokrati på sin tid.
    Vad fånigt skrivet. Sverigedemokraterna har haft en enorm ökning sedan valet givetvis finns det olika motstånd man kan inte öka varje dag eller hur. Ser man till sossarna som rasat, lika väl där fast i omvänd riktning man kan inte rasa varje dag finns motstånd. Men när de olika motstånden spricker så fortsätter stigningen resp raset.Och med dagens kaotiska flyktingpolitik och kris vi har i Sverige så känns det rätt troligt att S fortsätter tappet och SD ökar. Det är inte önsketänkande utan sanningen. Men vi får se hur de osäkra väljarna agerar för just nu finns det rätt många osäkra väljare det tror jag de allra flesta vet om.

    Denna stora kris kommer påverka mer än många tror, vi har ett nytt politiskt läge och flykting frågan kommer att vara nr 1 under en mycket lång tid framöver.
     
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?