• Anonym (rädd)

    spricka lättare som ung?

    Spricker man lättare vid en förlossning om man är ung? Är endast 18 år.. man kanske inte är lika uttöjd som en äldre kvinna kanske? Och har hört att barnmorskor är inte så snälla mot unga så man kanske inte ska lita på barnmorskan?

  • Svar på tråden spricka lättare som ung?
  • Anonym (*)

    Genetiskt snarast. Kunskap delvis också.....hos föderskan och barnmorskan.

  • Anonym (rädd)

    Så hur min mamma o syster sprack spelar då roll för hur jag kan tänkas spricka?

  • Haskel

    Givetvis påverkar genetiken en hel del. Men säkert även personlighet, dvs rädsla etc.

    Men generellt sett vill jag påstå att yngre spricker mindre. En kvinna är som mest fertil mellan 14-22 år. På samma sätt är hennes kropp mest lämpad för en första förlossning då.

  • Anonym (*)
    Haskel skrev 2015-05-15 21:35:46 följande:

    Givetvis påverkar genetiken en hel del. Men säkert även personlighet, dvs rädsla etc.

    Men generellt sett vill jag påstå att yngre spricker mindre. En kvinna är som mest fertil mellan 14-22 år. På samma sätt är hennes kropp mest lämpad för en första förlossning då.


    Och därför är jag ett uppenbart bevis för att genetik har mycket stor betydelse. Har fött tre barn när jag varit över 32. Totalt en minimal bristning som krävde två stygn (andra förlossningen). Var rejält påläst, men det vet jag dem som varit som spruckit mycket också.
  • Anonym (rädd)

    Va, är det så? Om man tänker efter så borde det vara mindre risk att spricka när man är uttöjd eller?

  • Anonym (rädd)
    Anonym (*) skrev 2015-05-15 21:45:45 följande:

    Och därför är jag ett uppenbart bevis för att genetik har mycket stor betydelse. Har fött tre barn när jag varit över 32. Totalt en minimal bristning som krävde två stygn (andra förlossningen). Var rejält påläst, men det vet jag dem som varit som spruckit mycket också.


    Finns det några tips du vill ge? Är det nått jag borde veta?
  • Anonym (*)
    Anonym (rädd) skrev 2015-05-15 21:30:24 följande:

    Så hur min mamma o syster sprack spelar då roll för hur jag kan tänkas spricka?


    Det behöver ju inte komma från din mamma....utan från exempelvis din farmor . Det du kan göra är att vara påläst. Det finns mycket man kan göra för att minska risken under utdrivningsskedet.
  • Anonym (Baha)

    En 14 årings kropp är inte ens färdigutveckla. Vilket nys att påstå att en flickas kropp då skulle vara bäst lämpad för förlossning. Tvärtom större risk att de dör.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (rädd) skrev 2015-05-15 21:46:51 följande:

    Va, är det så? Om man tänker efter så borde det vara mindre risk att spricka när man är uttöjd eller?


    Alltså du är inte utöjd bara för att du är äldre eller har fött barn innan
Svar på tråden spricka lättare som ung?