• Anonym (rädd)
    Äldre 15 May 21:23
    2714 visningar
    21 svar
    -1
    21
    2714

    spricka lättare som ung?

    Spricker man lättare vid en förlossning om man är ung? Är endast 18 år.. man kanske inte är lika uttöjd som en äldre kvinna kanske? Och har hört att barnmorskor är inte så snälla mot unga så man kanske inte ska lita på barnmorskan?

  • Svar på tråden spricka lättare som ung?
  • Anonym (*)
    Äldre 15 May 22:04
    #11
    Anonym (rädd) skrev 2015-05-15 21:46:51 följande:

    Va, är det så? Om man tänker efter så borde det vara mindre risk att spricka när man är uttöjd eller?


    Det är statistiskt sett vanligare att spricka dom förstföderska än som flerbarnsföderska. Det är också statistiskt större risk att spricka som äldre förstföderska än som ung förstföderska.
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 15 May 22:07
    #12

    Finns det något bra tips då?

  • Äldre 15 May 22:08
    #13
    Anonym (Hanna) skrev 2015-05-15 21:55:05 följande:
    Alltså du är inte utöjd bara för att du är äldre eller har fött barn innan
    Exakt!

    Varken ålder eller tidigare förlossningar spelar någon roll när det gäller utträngdhet. Det spelar inte heller någon roll om man är trång eller inte.

    Yngre människor har både bättre läkkött, och är mer "töjbara". Se exempelvis gymnaster.

    För att inte spricka ska man har både hud och muskler som tål att töjas.
  • Anonym (*)
    Äldre 15 May 22:09
    #14
    Anonym (rädd) skrev 2015-05-15 22:07:56 följande:

    Finns det något bra tips då?


    Googla på: douladags att förebygga bristningar
  • Anonym (*)
    Äldre 15 May 22:11
    #15
    Anonym (Anonym) skrev 2015-05-15 21:57:11 följande:

    Vad händer när man "spricker" ? 


    Det kan innebära lätta bristningar i slidans slemhinna eller djupare bristningar i muskulaturen i bäckenbotten.
  • Äldre 15 May 22:13
    #16
    Anonym (Baha) skrev 2015-05-15 21:54:34 följande:

    En 14 årings kropp är inte ens färdigutveckla. Vilket nys att påstå att en flickas kropp då skulle vara bäst lämpad för förlossning. Tvärtom större risk att de dör.


    Du har till viss del rätt. Människor utvecklas olika fort. Några 14-åringar är inte färdigutvecklade och har därmed fortfarande för trångt bäcken. Det kan innebära livsfara för både mamman och barnet om det inte upptäcks i tid.

    Men, i det här fallet gällde det främst att spricka. Där jag menar att unga har bättre förutsättningar.

    En gravid 14-åring undersöks dessutom väldigt grundligt idag. Är hon inte färdigväxt/utvecklad blir det kejsarsnitt istället.
  • Anonym (Linda­)
    Äldre 15 May 22:25
    #17
    Anonym (rädd) skrev 2015-05-15 21:23:09 följande:

    Spricker man lättare vid en förlossning om man är ung? Är endast 18 år.. man kanske inte är lika uttöjd som en äldre kvinna kanske? Och har hört att barnmorskor är inte så snälla mot unga så man kanske inte ska lita på barnmorskan?


    Jag var under 20 när jag fick min första och sprack inte. Man har ju elasiciteten kvar och ju äldre man blir desto sämre blir ju elasiciteten i kroppen
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 15 May 22:38
    #18

    Kollade igenom några studier i ämnet och ingen av dem tar upp åldern som en riskfaktor. Däremot är det större risk med första barnet. Att barnet väger över 4,5 kg och att bli förlöst med tång/sugklocka är andra riskfaktorer.

  • Ego Lovers
    Äldre 16 May 11:12
    #19

    Det bästa är om barnmorskan håller en handduk eller sin hand mot mellangården när barnet tränger ut.

  • Elaaun­na
    Äldre 17 May 02:58
    #20

    Födde mitt förste när jag var 20 år gammal sprack lite, han vägde 3750 kg.

    Födde mitt andra 28 år gammal, sprack MYCKET ( enl barnmurska jag vågade inte se). Mitt andra barn vägde 4800 kg!

  • Elaaun­na
    Äldre 20 May 00:12
    #21
    +1

    Hahahaha ...det ska va gram så klart :)

Svar på tråden spricka lättare som ung?