• NyfikenPrick

    De 10 dagarna

    Hej!

    Har sökt i över 2 timmar men hittar inte svar på min fråga, som lyder:

    Om jag befinner mig på jobb och min sambo ringer och säger att det är hög tid att åka till BB för barnet är påväg, får jag omedelbart lämna arbetsplatsen, eller måste jag arbeta klart den dagen? Självklart kan ju chefen vara sjysst och släppa mig, men jag undrar vad jag har för rättigheter om hon inte vill göra det?

    Vidare undrar jag om jag har fått det rätt för mig att jag kan ta ut halva 10-pappadagar?

    Exempel: jag jobbar 50% (halvtid) och vissa dagar jobbar jag bara 3 timmar. Ska jag betrakta dessa 10 dagar som 8 timmar × 10? Kan jag ta ut 3 timmar och ha 5 timmar kvar att ta ut på första dagen? I så fall, måste jag dela dem på ett särskillt sätt, eller mitt exempel funkar bra?

  • Svar på tråden De 10 dagarna
  • MoLsMamma

    Det är 10 arbetsdagar/arbetspass du kan ta ut.. Så att dina pass är 3-4 timmar spelar ingen roll, du ansöker om heldags ersättning.. Men är din ordinarie arbetstid 8 timmar och du avstår 4 timmars arbete då kan du ta ut en halvdag.

  • MoLsMamma

    Klart du ska lämna arbetet om det är dags art föda! Ver inte lagar o regler kring detta men vilket arbetsgivare skulle tvinga en att arbeta klart???

  • jimmyt

    Satt och kikade runt här och hittade den här tråden, visserligen är de ett väldigt sent svar men ändå. Nog hade jag lämnat jobbet så fort de bara gick om de var dags för BB! Inte en chans att jag hade stannat kvar oavsett vad chefen hade sagt. Har själv funderat lite på det, den dag jag kanske jobbar och frun ringer och säger att hon tror det är dags hur man skulle göra. Nu jobbar jag som vikarie men nog skulle jag lämna jobbet för att vara med henne istället. Då skulle dem få säga vad dem vill :P Men tror inte de skulle vara nå problem!

Svar på tråden De 10 dagarna