• Anonym (fjärd­ebarne­t)
    Äldre 18 May 18:07
    1614 visningar
    6 svar
    6
    1614

    Planerat snitt eller igångsättning (V37+2) - tidigare sfinkterruptur

    Hej,

    Har svårt beslut att göra!

    Historia:
    barn 1 - säte - misslyckat vändningsförsök - planerat snitt v 40 (39+4) 4450 gram. Mycket trevlig upplevelse.

    barn 2 - vaginalt V40 (39+6) 4700 gram . Förlossningen gick mycket bra fram till att jag tryckte ut dottern lite väl snabbt. Fick order om att hålla igen, men det gick inte med en sån enorm bebis, ville ha ut henne direkt! fick en partiell sfinkterruptur grad 3. Mådde inte bra varken psykiskt eller fysiskt efter förlossningen. Mår bra nu i "rumpan".

    barn nr 3 - dödfött vecka 24. vaginal förlossning. igångsättning och förlossningen var utdragen, men var på ett sätt trevligt att få testa en vaginal förlossning i lugn och ro utan risk för att spricka.

    barn nr 4 - ligger nu i magen. Med min historia får jag bestämma helt själv vad jag vill, planerat snitt eller igångsättning tre veckor innan BF. Har fått en tid för planerat snitt och har också fått tid för tillväxtultraljud och igångsättning tre veckor innan BF. Skall kolla vikten på TUL och se hur mogen kroppen är för att sätta igång förlossningen och därefter ta ställning till om vi väljer  att sätta igång tre veckor i förtid. Väljer mellan snitt eller tidig igångsättning på grund av rädsla för att få en sfinkterruptur igen.

    Jag vill veta all erfarenhet ni har som kan hjälpa mig! Igångsättning som omföderska tidigt? Igångsättning efter en sfinkterruptur? sfinkterruptur efter sfinkterruptur?

  • Svar på tråden Planerat snitt eller igångsättning (V37+2) - tidigare sfinkterruptur
  • Anonym (Saga)
    Äldre 19 May 19:05
    #1

    Är detta ert sista barn eller funderar ni på fler i framtiden? Om ni funderar på fler kan det vara värt att välja vaginal förlossning annars skulle jag inte tveka en sekund att ta snitt.

    Har själv en sfinkter och ett snitt i bagaget och att välja ks var ett av de bästa val jag gjort. Men jag visste också att vi inte skulle ha fler barn. Du har ju ärrvävnad efter rupturen även om det "känns bra" så risken att spricka igen är högre., Dessutom ökar ju risken för framtida problem som framfall, inkontinens osv ju fler vaginala förlossningar du går igenom även om du skulle lyckas undvika en till sfinkter. Samtidigt vid ks ökar ju risken för komplikationer vid framtida graviditeter så därav kan det ju vara avgörande om ni vill ha fler barn eller inte.

  • Anonym (Nina)
    Äldre 4 Jun 19:02
    #2

    Snitt. Tro mig, ta inte risken att bajsa på dig varje dag som jag gör.

  • Anonym (Rebec­ka)
    Äldre 4 Jun 19:18
    #3

    Har ett planerat snitt och en okomplicerad vf bakom mig. Hade valt vf om jag hade fått välja.

  • Anonym (fjärd­ebarne­t) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 10:11
    #4
    Anonym (Nina) skrev 2015-06-04 19:02:01 följande:

    Snitt. Tro mig, ta inte risken att bajsa på dig varje dag som jag gör.


    Hej,

    Har du fått en eller flera sfinkterrupturer? totala/partiella? grad?
  • Anonym (fjärd­ebarne­t) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 10:12
    #5
    Anonym (Rebecka) skrev 2015-06-04 19:18:43 följande:

    Har ett planerat snitt och en okomplicerad vf bakom mig. Hade valt vf om jag hade fått välja.


    Hej, tack för ditt svar.

    Har du någon erfarenhet av sfinkterrupturer?
  • Anonym (3 ks pga reptur­)
    Äldre 5 Jun 13:35
    #6

    Jag fick total sfinkterreptur första förlossningen. Blev rekommenderad och valde kejsarsnitt nästa gång och därefter. Har ni tre snitt och varit nöjd alla gånger. Framförallt var jag mentalt slut efter repturen i månader medan snitten har jag mått bra direkt efter, amningen har funkat direkt osv

Svar på tråden Planerat snitt eller igångsättning (V37+2) - tidigare sfinkterruptur