• Anonym (ledse­n)
    Äldre 25 May 21:13
    1804 visningar
    7 svar
    7
    1804

    Uthängd - när polisanmäla?

    Jag har blivit uthängd och förtalad som faktiskt påverkat mitt liv.
    Hur långt får dom gå? Det är lögner, näthat och vuxenmobbing. Hur mycket ska jag behöva ta?  
    Blir anklagad för rätt allvarligasaker (som ej är sant) men det gör att folk tar avstånd tror jag.

    Hur vet man gränsen? Vill inte kosta på mer energi med meningslösa anmälningar, därför denna fråga. 

  • Svar på tråden Uthängd - när polisanmäla?
  • Anonym (bry dig inte)
    Äldre 25 May 21:18
    #1

    Bry dig inte så slutar dom....

    Vad händer med en sån anmälan tror du? Ingenting......

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 25 May 21:22
    #2

    Nej de händer förmodligen inget.
    Men det är min son som de mesta handlar om så att inte bry sig är nog lättare sagt än gjort denna gång 

  • Anonym (Skydd­a barnet­)
    Äldre 25 May 21:28
    #3

    Polisamnälan genast, samla bevis och kräv skadestånd.

  • Äldre 25 May 21:34
    #4
    Anonym (ledsen) skrev 2015-05-25 21:13:59 följande:

    Jag har blivit uthängd och förtalad som faktiskt påverkat mitt liv.
    Hur långt får dom gå? Det är lögner, näthat och vuxenmobbing. Hur mycket ska jag behöva ta?  
    Blir anklagad för rätt allvarligasaker (som ej är sant) men det gör att folk tar avstånd tror jag.

    Hur vet man gränsen? Vill inte kosta på mer energi med meningslösa anmälningar, därför denna fråga. 


    Förtal är bara åtalbart om det sprids så att många människor kan ta del av det, tex. man skriver något på internet. Om nån mobbar inom en liten bekantskapskrets kommer det inte att vara straffbart, Det beror också på vad det handlar om för lögner, att kalla någon våldtäktsman eller pedofil är ett starkt incitament för åtal.
  • Anonym (Tror jag ej.)
    Sun 5 Jan 2020 12:06
    #5
    BengtH skrev 2015-05-25 21:34:13 följande:

    Förtal är bara åtalbart om det sprids så att många människor kan ta del av det, tex. man skriver något på internet. Om nån mobbar inom en liten bekantskapskrets kommer det inte att vara straffbart, Det beror också på vad det handlar om för lögner, att kalla någon våldtäktsman eller pedofil är ett starkt incitament för åtal.


    Det tror jag inte. Det kan vara riktigt illa om man blir uthängd.
  • Sun 5 Jan 2020 12:26
    #6
    +1
    BengtH skrev 2015-05-25 21:34:13 följande:

    Förtal är bara åtalbart om det sprids så att många människor kan ta del av det, tex. man skriver något på internet. Om nån mobbar inom en liten bekantskapskrets kommer det inte att vara straffbart, Det beror också på vad det handlar om för lögner, att kalla någon våldtäktsman eller pedofil är ett starkt incitament för åtal.


    Fast det är inte riktigt sant. Det räcker att en utomstående har tagit del av uppgifterna för att det ska bedömas som förtal. Hur många som tagit del av uppgiften kan snarare ligga till grund för hur grovt brottet bedöms vara.

    Det är inte mobbningen som är förtalet. Man kan mobba en annan person utan att det är förtal. Om du mobbar mig genom att skriva I tex en facebookgrupp där andra läser att jag är dum i huvudet och ser ut som en åsna är inte det förtal. Om du istället skriver att jag misshandlar mitt barn och att jag begår sexuella övergrepp mot min hund så kan det vara förtal även om bara 10 personer läst det du skrivit.
  • Anonym (Vad)
    Sun 5 Jan 2020 16:59
    #7

    Vad är det du är uthängd för? Hur upptäckte du det?

Svar på tråden Uthängd - när polisanmäla?