• Anonym (hjälp­)
    Äldre 3 Jun 16:01
    12042 visningar
    28 svar
    28
    12042

    Lära sig engelska snabbt, hur?

    Hej
    Jag undrar om någon här har tips på hur man snabbt lär sig bättre engelska?
    Jag ligger på F-nivå i engelska 5 (gymnasiets lättaste kurs i engelska), och jag måste verkligen lära mig snabbt för att kunna få betyg i kursen.
    För att kunna plugga vidare efter gymnasiet behöver jag betyg i engelska 5 och engelska 6. Och jag har ingen vidare lust att gå komvux efter.

    Så har ni tips på hur man lär sig snabbt? Har fått tips av läraren om att kolla på filmer med engelsk undertext, men jag avskyr verkligen att kolla på film, och när jag väl bestämmer mig för att göra det så hittar jag ingen sida där man kan kolla på filmer gratis med engelsk undertext. Det är mest svensk undertext man hittar eller ingen alls. 

    Behöver egentligen träna på allt; Utöka ordförrådet, lära mig grammatik, hörförståelse, läsförståelse osv. 
    Men HUR?

    Har förresten ingen möjlighet att resa till ett engelsktalande land och prata engelska där, så helst inga tips om att resa utomlands. 

  • Svar på tråden Lära sig engelska snabbt, hur?
  • Äldre 3 Jun 16:04
    #1
    +1

    Läsa engelska böcker,prata engelska med de som inte kan svenska,gå på språkcafe´.

  • Äldre 3 Jun 16:05
    #2
    +1

    Läs engelska böcker

    Delta genom att läsa och skriva på engelsktalande forum

    Prata engelska hemma

    Lysna på engelska ljudböcker.

  • Äldre 3 Jun 16:06
    #3

    Lyssna på engelska böcker. Titta på engelska filmer med engelska undertexter om du inte vill se en hel film. Du måste ju inte titta på nätet, har du ingen dvd film?

  • Äldre 3 Jun 16:06
    #4

    Lyssna på engelska böcker, se program utan svensk text. Läsa engelska böcker.


  • Anonym (maja)
    Äldre 3 Jun 16:10
    #5

    Det finns inga genvägar, och har du inte lärt dig engelska än kommer det antagligen inte att gå snabbt för dig nu heller. Men din lärare har rätt, titta på film är nyckeln. Däremot vet jag väl inte om det ska vara med engelsk undertext, då du har dåliga kunskaper i engelska?

    Själv misstänker jag att det är TV som har lärt mig engelska, då jag alltid har tittat mycket på TV och ingenting var dubbat till svenska när jag var liten (tyvärr är det annorlunda nu)... man lyssnade på språket samtidigt som man läste den svenska texten, och jobbade på det sättet upp en förståelse och ett ordförråd. Du kanske har tillgång till några filmer på DVD, där borde du kunna välja engelsk text istället för svensk, om du hellre vill ha det.

    Läsa böcker får bli mitt nästa tips. Förslagsvis barn- och ungdomslitteratur som du kanske redan är bekant med på svenska, så att du känner igen dig i innehållet. Astrid Lindgrens böcker t ex, finns ju översatta till engelska. Eller välj någon av våra mer framgångsrika deckarförfattare, som också finns översatta till engelska. Eller vad som helst som du redan är bekant med på svenska.

    Nyckeln till att lära sig ett språk, är att utsätta sig för språket, mycket. Om du ägnar sommaren åt det borde du ändå komma en bra bit på vägen.

  • Madmoi­selle
    Äldre 3 Jun 16:13
    #6

    Har du en DVD spelare eller blu ray hemma? Har du det kan du sätta in vilken DVD/Blu ray som helst och sätta på engelsk undertext.

    Jag skulle också rekommendera böcker på CD inlästa på engelska (finns på exempelvis CDON) eller läsa böcker och tidningar. Engelska tidningar hittar du på nätet, böcker på biblioteket eller låna av vänner eller köpa. Börja med tonårsböcker typ Harry Potter om du inte klarar av vuxenböcker.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 3 Jun 17:29
    #7

    Hej!
    Jag studerar till gymnasielärare i bland annat engelska och här kommer mina tips:
    - Försök att läsa böcker på engelska. Det finns hur mycket bra, lättlästa böcker som helst på biblioteken. Gå dit och låna en bok som ligger snäppet över din nuvarande nivå.
    - Okej att du inte gillar film, men gillar du tv-serier? Det är vetenskapligt bevisat att man lär sig väldigt mycket av att se på film/tv på engelska så det är ett bra sätt att lära sig. Gratis filmer finns på biblioteken.
    - Prova att ha en engelsk timme/förmiddag/dag med kompisar eller familj. Det är viktigt att tvinga sig till att prata engelska utan att använda svenska alls. Då övar man upp förmågan att prata runt svåra ord, förmågan att förklara och förmågan att kommunicera. Det är superviktigt!
    - Prova att hitta något forum för något intresse på nätet. Om du t.ex. tycker om musik så leta reda på något forum där folk diskuterar musik. Då får du öva dig i att läsa och skriva engelska.
    - Be din lärare om hjälp med att hitta lämpliga grammatikövningar. Annars kan du googla så finns det massor med sidor där man kan öva grammatik. 
    - Lyssna på engelska musik utan att läsa texten och se om du hänger med. Om det är svårt kan du först läsa utan texten, sedan med texten och se om det går lättare.

    Lycka till!

  • Anonym (hmhm)
    Äldre 3 Jun 17:41
    #8

    Läs böcker, tex Harry Potter på engelska är väldigt bra.
    Se på serier, tyvärr har de ofta inte undertext på engelska men ingen text alls är bättre än text på svenska.. googla efter din favo serie och skriv även "watch online. tex pretty little liars watch online

    Min engelska är från tv och dataspel, jag kan tänka mig att det är lite svårt att skaffa sig det intresset helt plötsligt om man inte är intresserad av det sen innan.

  • Äldre 3 Jun 20:03
    #9

    Musik. Jag har pratat flytande engelska sedan jag var sju år gammal tack vare Beatles, Rolling Stones or Sex Pistols (bland annat)

    Hitta musik du tycker om - leta upp texten online, översätt texten, förstå den, sjung med - ofta och mycket.

    Då får du uttal, hör-förståelse, ordförråd och översättning - och läs&stavning.

    Krävs ju förstås musik med faktiska texter, och korrekt uttal och ingen jämrarns "Yeah, baby, baby, baby, yeah" - men för mig funkade det iaf :)

  • Äldre 3 Jun 20:04
    #10

    och* inte or...jäkla auto-korrect...

Svar på tråden Lära sig engelska snabbt, hur?