• Anonym (hjälp­)
    Äldre 3 Jun 16:01
    12046 visningar
    28 svar
    28
    12046

    Lära sig engelska snabbt, hur?

    Hej
    Jag undrar om någon här har tips på hur man snabbt lär sig bättre engelska?
    Jag ligger på F-nivå i engelska 5 (gymnasiets lättaste kurs i engelska), och jag måste verkligen lära mig snabbt för att kunna få betyg i kursen.
    För att kunna plugga vidare efter gymnasiet behöver jag betyg i engelska 5 och engelska 6. Och jag har ingen vidare lust att gå komvux efter.

    Så har ni tips på hur man lär sig snabbt? Har fått tips av läraren om att kolla på filmer med engelsk undertext, men jag avskyr verkligen att kolla på film, och när jag väl bestämmer mig för att göra det så hittar jag ingen sida där man kan kolla på filmer gratis med engelsk undertext. Det är mest svensk undertext man hittar eller ingen alls. 

    Behöver egentligen träna på allt; Utöka ordförrådet, lära mig grammatik, hörförståelse, läsförståelse osv. 
    Men HUR?

    Har förresten ingen möjlighet att resa till ett engelsktalande land och prata engelska där, så helst inga tips om att resa utomlands. 

  • Svar på tråden Lära sig engelska snabbt, hur?
  • Anonym (hojk)
    Äldre 3 Jun 20:11
    #11

    Jag lärde mig engelska (hände i princip automatiskt) genom att titta på engelska tv-serier och filmer med svensk undertext. Sedan började jag med engelsk undertext. Nu behöver jag ingen text alls, men har det ändå eftersom man blir bättre på att stava de engelska orden om man ser dem i skrift, och inte bara hör dem.

    Synd att du inte tycker om att titta på film, för det är verkligen ett extremt lätt sätt att lära sig engelska på och det kräver nästan ingen ansträngning alls.
    Hur kommer det sig att du hatar filmer? Nog måste du väl ha sett EN bra film i ditt liv i alla fall? Förvånad

  • Anonym (Europ­a)
    Äldre 3 Jun 22:40
    #12

    Har inte med sakfrågan att göra egentligen,men det är ju inte så konstigt att många utomlands i europa är dåliga på engelska för alla tv-program dubbas! Vi har ju översättningstext,men aldrig där verkar det som. Det låter dessutom störtlöjligt med tyska till How I met your mother när man själv hört den engelska.

  • Äldre 3 Jun 23:08
    #13

    Är det bara jag som tror på att traggla glosor? Ett kapitel eller annat lämpligt avsnitt av en bra bok och införskaffa ljudbok till. Slå upp tex 25 ord per dag och lär in dem som glosor. Du kan lära dig hundratals nya ord på bara några veckor. Ett större ordförråd gör det lättare att uttrycka sig och ger dig större förståelse för det andra du hör och läser eller ser på film. Ett tips är att läsa facklitteratur. Språket är ofta lite enklare och mer korrekt än i övrig litteratur.

    Se lektionerna som övningstillfällen och komplement till din egentliga inlärning och se till att få uttrycka dig på engelska där (med feedback!). 

    Kolla upp duolingo om det är ett bra sätt för dig att lära på. 

  • Madmoi­selle
    Äldre 4 Jun 13:49
    #14
    Anonym (hmhm) skrev 2015-06-03 17:41:57 följande:

    Läs böcker, tex Harry Potter på engelska är väldigt bra.

    Se på serier, tyvärr har de ofta inte undertext på engelska men ingen text alls är bättre än text på svenska.. googla efter din favo serie och skriv även "watch online. tex pretty little liars watch online

    Min engelska är från tv och dataspel, jag kan tänka mig att det är lite svårt att skaffa sig det intresset helt plötsligt om man inte är intresserad av det sen innan.


    Tittar man på TV serier lagligt, tex på DVD eller på Netflix så kan man alltid välja engelsk undertext.
  • Anonym (hmhm)
    Äldre 4 Jun 23:35
    #15
    Madmoiselle skrev 2015-06-04 13:49:22 följande:
    Tittar man på TV serier lagligt, tex på DVD eller på Netflix så kan man alltid välja engelsk undertext.
    Det är lagligt att streama online. Olagligt att ladda ner. Om man använder en gratis sida så får man tyvärr inte välja undertext. Netflix kostar. punkt
  • Madmoi­selle
    Äldre 5 Jun 03:18
    #16
    Anonym (hmhm) skrev 2015-06-04 23:35:11 följande:

    Det är lagligt att streama online. Olagligt att ladda ner. Om man använder en gratis sida så får man tyvärr inte välja undertext. Netflix kostar. punkt


    Ja, Netflix kostar. Vill man titta så får man betala. Allt annat är stöld, Punkt!
  • Anonym (engel­skfrök­en)
    Äldre 5 Jun 08:18
    #17

    Det finns kurser online, både gratis och sådana du betalar för. Googla "learn English". På youtube finns också mängder av språkundervisning. British council rekommenderar jag till mina elever, men kanske är du för gammal för den sidan. Nyckeln är, som flera andra säger, ett stort ordförråd. Det får du genom att lyssna på och se språket i text. Det är därför film/tv-serier med engelsk text ofta fungerar så bra. Men många behöver också plugga. Språket kommer inte lätt till alla. Kämpa på och lycka till.

  • Anonym (hmhm)
    Äldre 5 Jun 12:46
    #18
    Madmoiselle skrev 2015-06-05 03:18:06 följande:
    Ja, Netflix kostar. Vill man titta så får man betala. Allt annat är stöld, Punkt!
    Ja Netflix kostar för att man betalar för en bra kvalitet, val av språk på både ljud och text.
    Om man har netflix kan man även "låna hem" en film till sin padda och se den senare.

    allt sånt ingår inte om man tex kollar på youtube. då det inte kostar varje månad. är det stöld att se på youtube? oj shit!! Du borde kanske informera alla om det?
  • Äldre 5 Jun 12:59
    #19

    Läs engelska böcker och ha en ordbok brevid dej för att slå upp ord du inte förstår.
    Att titta på engelska filmer/serier med engelsk text är en fantastisk ide. Jag läser franska på grundnivå och ser fransk film med fransk text. Mer ochmer fastnar allteftersom.

  • Madmoi­selle
    Äldre 5 Jun 17:56
    #20
    Anonym (hmhm) skrev 2015-06-05 12:46:29 följande:

    Ja Netflix kostar för att man betalar för en bra kvalitet, val av språk på både ljud och text.

    Om man har netflix kan man även "låna hem" en film till sin padda och se den senare.

    allt sånt ingår inte om man tex kollar på youtube. då det inte kostar varje månad. är det stöld att se på youtube? oj shit!! Du borde kanske informera alla om det?


    Det behövs inte informeras om. Alla med minsta lilla allmänbildning vet att det är olagligt att ladda ner hela avsnitt och filmer på YouTube utan tillstånd från de som gjort filmen/serien och att YouTube rensar olagligt uppladdade grejer med jämna mellanrum.

    Man betalar inte för kvalitén på Netflix utan för att de som har gjort filmerna/serierna ska få betalt för sitt jobb.
  • Äldre 5 Jun 18:08
    #21

    Ja Netflix och dylikt kostar men nästan alla erbjuder en gratismånad med lite olika villkor om hur det ska sägas upp alt övergå till betalande abonnemang...

  • Anonym (hmhm)
    Äldre 5 Jun 19:22
    #22
    Madmoiselle skrev 2015-06-05 17:56:38 följande:
    Det behövs inte informeras om. Alla med minsta lilla allmänbildning vet att det är olagligt att ladda ner hela avsnitt och filmer på YouTube utan tillstånd från de som gjort filmen/serien och att YouTube rensar olagligt uppladdade grejer med jämna mellanrum.

    Man betalar inte för kvalitén på Netflix utan för att de som har gjort filmerna/serierna ska få betalt för sitt jobb.
    Alla som kan läsa har sett att jag skriver om att streama serier och inte om att ladda ner.
  • Anonym (hmhm)
    Äldre 5 Jun 19:30
    #23
    Anonym (hmhm) skrev 2015-06-05 19:22:30 följande:
    Alla som kan läsa har sett att jag skriver om att streama serier och inte om att ladda ner.
    Eller snarare.. Alla som kan engelska och vet skillnaden mellan streaming och downloading. Skrattande
  • Bella 89
    Äldre 5 Jun 19:32
    #24

    Lärde mig engelska från absolut inget till flytande på en sommar genom att titta på simpsonssvsnitt jag kunde in och utan och tog bort texten.

  • Äldre 5 Jun 19:42
    #25

    Gillar inte film... Du kanske tillhör skaran som hellre lyssnar. Försök få in någon engelskspråkig radiokanal.

    Fick mig själv en rejäl duvning i engelska när jag, av ren tillfällighet, kom att jobba med en kanadensare. 


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Anonym (F i engels­ka)
    Äldre 13 Jul 23:30
    #26

    Hej! 


    Jag är typ som du, usel i engelska.
    Hur som helst så har jag blivit bättre nu med åren, men jag vill alltid bli bättre och känna att jag kan ha en dialog eller bemöta någon på mitt jobb och ge samma intryck och information som jag ger till någon som talar svenska. 

    Jag gick ut högstadiet och gymnasiet med g i betyg, men på gränsen till ig. Nu har jag hittat brevvänner via www.penfriend-club.com


     


    Och sedan finns dessa sidor, 


     
     
     
     
     
     
     
     
    Jag tror att alla sidor ska fungera.
    Om du gillar att läsa böcker så skulle det ju kunna vara något. Jag tänker alltid att jag ska titta på serier osv, men det blir aldrig av. 
    Biblioteket brukar ha väldigt bra böcker med grammatik, korta texter, glosor osv. Om man tar sig igenom en, två, tre texter (cirka ett A4) varje kväll, så är ju det kanon. 

    Annars kanske du är intresserad av matlagning, fotografering eller någon sport? I så fall skulle det ju kanske vara smart att testa att läsa om det på engelska. Hitta någon bra blogg, följ någon på Youtube eller läs om något roligt i en bok, artikel eller på datorn. 
    Lycka till! :)
  • Äldre 10 Mar 11:50
    #27

    Thanks for information. I want to invite to Group to Practice English chat.whatsapp.com/77sNZvdZBgS0seCRNmakOK

  • Äldre 1 Dec 11:26
    #28

    Hi 
    Jag behöver dina tip av råd!

    jag behöver lite information om hur det ska fortsätta/besta engliska ?


    men jag har lite backgrund som är första  degre på  engliska med annan ämne? 
    tack så mycket för besta råd!

    Med vanliga hälsinga

    Thank you very much for your advice in advance!
     
    I am first  degree graduate with bussines in English but I doubt my skill of English
    even  I dont know my level of English . How do I continue intensive adult education  in a short period? Thank you!

    With best regard
Svar på tråden Lära sig engelska snabbt, hur?