• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539051 visningar
    2466 svar
    2466
    539051

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 6 Jun 08:45
    #21
    999 skrev 2015-06-06 07:12:23 följande:

    Just nu känns det så långt bort att jag inte ens kan överväga det. Vi har precis fått detta besked och är chockade, ska i första hand koncentrera oss på ifall vi kan få hjälp (t ex hormonbehandling för att sätta igång spermieproduktionen) eller biopsi (stavning?). Men om vi inte kan få ett biologiskt barn tillsammans så känner jag just nu att då får jag nog acceptera det och leva utan barn.

    Det känns inte aktuellt just nu att ta sådana beslut eftersom det är i ett tidigt skede i vår utredning. Förhoppningsvis kan vi få hjälp.


    Okej, jag förstår att ni är chockade, men tyckte bara att så som du skrev lät väldigt defintivt, som att du redan övervägt allting och kommit fram till att du absolut inte vill. Finns ju möjlighet att det går at behandla, annars är det bara ni som kan känna hur viktigt det är med barn. Kanske ni ändrar er att ett barn är viktigare än att det är ett helbiologiskt barn, kanske inte. Själv hade jag aldrig kunnat tänka mig att avstå barn men man känner ju olika.
  • 999
    Äldre 6 Jun 09:54
    #22
    Seven Costanza skrev 2015-06-06 08:45:22 följande:

    Okej, jag förstår att ni är chockade, men tyckte bara att så som du skrev lät väldigt defintivt, som att du redan övervägt allting och kommit fram till att du absolut inte vill. Finns ju möjlighet att det går at behandla, annars är det bara ni som kan känna hur viktigt det är med barn. Kanske ni ändrar er att ett barn är viktigare än att det är ett helbiologiskt barn, kanske inte. Själv hade jag aldrig kunnat tänka mig att avstå barn men man känner ju olika.


    Vi har varken övervägt eller funderat på det ena eller andra, vi har precis fått ett chockartat besked och försöker bearbeta det. Då är det inte så enkelt att tänka flera steg framåt. Men vi vill ha ett helbiologiskt barn i första hand. Punkt. Om vi inte kan få det så kan vi fundera på alternativ. Men för min del finns inga andra alternativ på kartan just nu.

    Jag vill med denna tråd mest höra om det finns andra par i samma sits och hur det gått för dem.
  • Äldre 6 Jun 10:11
    #23
    999 skrev 2015-06-06 09:54:17 följande:

    Vi har varken övervägt eller funderat på det ena eller andra, vi har precis fått ett chockartat besked och försöker bearbeta det. Då är det inte så enkelt att tänka flera steg framåt. Men vi vill ha ett helbiologiskt barn i första hand. Punkt. Om vi inte kan få det så kan vi fundera på alternativ. Men för min del finns inga andra alternativ på kartan just nu.

    Jag vill med denna tråd mest höra om det finns andra par i samma sits och hur det gått för dem.


    Ursäkta, jag menade inte att vara pushig. Ville bara framhålla att spermadonation KAN vara ett bra alternativ. En av mina bästa vänner var i samma sits och de gjorde som jag skrev att först kolla om det fanns spermier i bitestiklarna, men de fanns det inte och de valde då att gå vidare med spermadonation. De försöker tillmötesgå så att donatorn har samma ögonfärg och hårfärg som mannen och för en utomstående hade man inte kunnat gissa att det inte var ett helbiologiskt barn. De kommer dock naturligtvis att berätta för barnet när hen är lite äldre.
  • Anonym (Talan­de man)
    Äldre 6 Jun 10:24
    #24

    Jag kan inte låta bli att få en känsla av att din man måste ha vetat om detta hela tiden. Eller åtminstone haft sina misstankar?

  • 999
    Äldre 6 Jun 11:46
    #25
    Anonym (Talande man) skrev 2015-06-06 10:24:32 följande:

    Jag kan inte låta bli att få en känsla av att din man måste ha vetat om detta hela tiden. Eller åtminstone haft sina misstankar?


    Nej. Hur skulle han kunna vetat om det menar du? Det är ju ingenting man kan se med blotta ögat, att sädesvätskan inte innehåller några spermier. Han är alldeles förkrossad så som svar på din fråga eller påstående, nej han visste ingenting! Du kan sluta skriva här för du har inte tillfört något vettigt... Om du inte har egna erfarenheter att dela med dig, för det var det jag efterfrågade med denna tråd.
  • 999
    Äldre 6 Jun 11:50
    #26
    Seven Costanza skrev 2015-06-06 10:11:28 följande:

    Ursäkta, jag menade inte att vara pushig. Ville bara framhålla att spermadonation KAN vara ett bra alternativ. En av mina bästa vänner var i samma sits och de gjorde som jag skrev att först kolla om det fanns spermier i bitestiklarna, men de fanns det inte och de valde då att gå vidare med spermadonation. De försöker tillmötesgå så att donatorn har samma ögonfärg och hårfärg som mannen och för en utomstående hade man inte kunnat gissa att det inte var ett helbiologiskt barn. De kommer dock naturligtvis att berätta för barnet när hen är lite äldre.


    Det är ok. Det är bara väldigt mycket att förhålla sig till just nu... Inte meningen att låta otrevlig. Och vi har valt att inte fundera på alternativ förrän vi vet säkert vad som gäller för oss, om det finns en chans att få egna biologiska barn eller ej. Jag vill ju att vårt barn ska vara hälften jag, hälften min man. Och går det inte så tror jag just nu i alla fall att jag hellre avstår barn då. Det finns andra saker i livet att leva för och älska. Även om vi gärna vill ha barn så tror jag att jag kan leva utan också.
  • Äldre 6 Jun 12:07
    #27
    Anonym (Talande man) skrev 2015-06-06 10:24:32 följande:

    Jag kan inte låta bli att få en känsla av att din man måste ha vetat om detta hela tiden. Eller åtminstone haft sina misstankar?


    Gud så oförskämt! Vad grundar du det på? Man har utlösning precis som vanligt, bara att den inte innehåller några spermier.
  • 999
    Äldre 6 Jun 13:13
    #28
    Seven Costanza skrev 2015-06-06 12:07:53 följande:

    Gud så oförskämt! Vad grundar du det på? Man har utlösning precis som vanligt, bara att den inte innehåller några spermier.


    Mm, snacka om att han/hon sparkar på en människa som redan ligger ned...
  • Äldre 6 Jun 13:25
    #29
    999 skrev 2015-06-06 13:13:35 följande:

    Mm, snacka om att han/hon sparkar på en människa som redan ligger ned...


    Usch ja. Men det finns tyvärr människor som bara vill förstöra för att de tycker att det är kul för stunden. Tror också att det kan bero på att många inte ens vet om att det finns de som inte har några spermier, och man antar då kanske att personen i så fall inte har någon utlösning heller och då alltså borde ha förstått att något var fel, även om det inte alls är så de ligger till.
  • 999
    Äldre 7 Jun 19:13
    #30

    Puffar ????

Svar på tråden Avsaknad av spermier