• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539048 visningar
    2466 svar
    2466
    539048

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • GoC
    Äldre 8 Jun 18:55
    #41
    Vissla88 skrev 2015-06-08 17:23:09 följande:

    Det känns så overkligt hela situationen och en sån otrolig ensamhets-känsla. Som om vi är dom enda. Man hör ju om kvinnors problem men sällan om mannens. Försökt hitta info att läsa men det känns ju som om man letar efter en nål i en höstack... Vi vet inget mer än att om nästa prov visar samma (dvs noll) så skulle vi få remiss till sahlgrenska. Läkaren hoppades att allt skulle vara klart innan semestern så remissen var färdig att skickas. Jag tror inte riktigt att jag fattade vad som verkligen hände och vad hon sa. Är som ett konstant vakum man går i. Känns skönt att jag hittade denna tråden men ändå så overkligt att jag suttit och letat efter just sådana här trådar... Tack hörrni!


    Eller hur. Man gör överallt om kvinnors problem men ingenstans om männens. Och man har hela tiden tänkt "om jag inte kan få barn kan jag tänka mig adoption" men inte "om Han inte kan få barn..." så det blir ett rejält slag i ansiktet. Att de skickar en remiss betyder nog att ni ska få göra biopsi. Beroende på vad värdena från blodproverna visar så gör de antingen en koll där de går in med nål för att leta spermier alternativt tar vävnadsprover för att se om det finns någon. Kallas tesa/tese som du kan googla på om du vill veta mer. Därefter får ni det definitiva beskedet och utefter det sen får ni bestämma hur ni vill gå vidare.
  • Äldre 8 Jun 19:26
    #42

    Förrförra veckan fick vi det. Jag har läst lite om biopsi och det men min sambo vill inte veta nåt om något ännu... Han var tom osäker på om han ville gå igenom nåt sånt. Detta var dock bara någon dag efter beskedet så det hade nog inte sjunkit in hos honom riktigt heller. Vi har inte pratat nåt speciellt mkt om det så det med donation har vi (eller, jag) inte någon åsikt om ännu. Känns bara piss och pannkaka just nu och ni verkar ju veta precis hur jag menar så ingen aannanförklaring behövs nog ;)

  • 999
    Äldre 8 Jun 19:37
    #43
    Vissla88 skrev 2015-06-08 19:26:11 följande:

    Förrförra veckan fick vi det. Jag har läst lite om biopsi och det men min sambo vill inte veta nåt om något ännu... Han var tom osäker på om han ville gå igenom nåt sånt. Detta var dock bara någon dag efter beskedet så det hade nog inte sjunkit in hos honom riktigt heller. Vi har inte pratat nåt speciellt mkt om det så det med donation har vi (eller, jag) inte någon åsikt om ännu. Känns bara piss och pannkaka just nu och ni verkar ju veta precis hur jag menar så ingen aannanförklaring behövs nog ;)


    Du behöver verkligen inte förklara. Jag förstår precis! Kommer ni få besked på din sambos blodprover innan semestern? Vi måste vänta till i augusti och det känns ännu mer piss! Samtidigt kanske det är lika bra, så att vi kan få en någorlunda ok sommar ändå. Troligtvis kanske vi får svar på hormonprovet innan kliniken stänger för sommaren, men det är inte säkert. Kromosomprovet skulle skickas till Uppsala och det kunde ta flera, flera veckor. 

    Har ni berättat för någon i er omgivning om detta?
  • Äldre 8 Jun 23:06
    #44

    Läkaren hoppades vi skulle få svar innan semestern men sa oxå att det tog flera veckor (8 tyckte jag hon sa) men vi hade turen att kunna gå ner till labbet direkt efter vi hade träffat läkaren så han fick lämnat dom direkt, så det kändes skönt!

    Jag har nämnt för 3 vänner som visste om att vi skulle påbörja fertilitetsutredning att vi har varit där och att vi fått besked vi inte hade väntat oss men har inte sagt exakt vad som blev sagt. Vi sa att vi väntar på provsvaren innan vi säger nåt till någon. Har ni berättat?

  • 999
    Äldre 9 Jun 15:23
    #45
    Vissla88 skrev 2015-06-08 23:06:30 följande:

    Läkaren hoppades vi skulle få svar innan semestern men sa oxå att det tog flera veckor (8 tyckte jag hon sa) men vi hade turen att kunna gå ner till labbet direkt efter vi hade träffat läkaren så han fick lämnat dom direkt, så det kändes skönt!

    Jag har nämnt för 3 vänner som visste om att vi skulle påbörja fertilitetsutredning att vi har varit där och att vi fått besked vi inte hade väntat oss men har inte sagt exakt vad som blev sagt. Vi sa att vi väntar på provsvaren innan vi säger nåt till någon. Har ni berättat?


    Jag har berättar för en väldigt nära vän och min man har berättat för sin bästa kompis. Det är ingen som ens vet att vi försökt bli med barn. Varken vänner eller familj. Men vi väntar nog ett litet tag med att berätta för familjen och andra vänner! Har ni fått veta något om när din sambo ska få göra biopsi?
  • Äldre 9 Jun 15:33
    #46

    Jag kände att jag var tvungen att få ur mig det, känns som om jag kommer explodera annars... Men har valt mkt försiktigt vilka som har fått veta att vi försöker skaffa barn. Vet som sagt inte något mer än att det ska lämnas ett till prov, så har inte fått någon information om biopsin eller nåt. Hoppas verkligen det blir klart innan semestern!

  • Äldre 9 Jun 15:34
    #47

    Inte att biopsin blir av innan semestern men att alla provsvar och papper är klara att skickas!

  • 999
    Äldre 9 Jun 16:11
    #48
    Vissla88 skrev 2015-06-09 15:34:17 följande:

    Inte att biopsin blir av innan semestern men att alla provsvar och papper är klara att skickas!


    Mm min man ska lämna nytt prov efter sommaren, när kliniken öppnar igen. Om han lämnar ett prov till nu så kommer det helt säkert visa samma resultat eftersom det är så tätt inpå men om vi väntar så kanske det hinner produceras några spermier har vi fått för oss... Han har börjat äta höga doser zink, folsyra och selen i hopp om att det ska sätta igång spermieproduktionen också. Det kan ju inte skada i alla fall. Ett tips till er! Har läst om fler vars män med låg spermieproduktion fått fler spermier genom att äta tillskott. Så vi testar!

    Vi väntar just nu på en kallelse till urologen då min man haft ont i ena testikeln från och till. Hormonprovet hoppas vi få svar på nu i veckan, de sa att det skulle ta ca en vecka. Imorgon är det en vecka sedan vi var där! Jävla mardröm alltså.
  • Äldre 10 Jun 17:38
    #49
    999 skrev 2015-06-05 19:49:01 följande:
    Vad fick han för resultat på första och andra spermaprovet? Gjorde han något speciellt för att öka antalet? Vad föreslog läkarna för behandling?
    20 miljoner vid IVF:en,två månader senare 48 miljoner och ytterligare ett halvår senare 225 miljoner. Läkarna sa ingenting,det räcker ju gott och väl med 20 miljoner till ICSI,men jag hade själv läst om folsyra och zink att det kan hjälpa i höga doser så det fick han plus astaxantin.
  • Äldre 10 Jun 17:40
    #50

    Kan f.ö tala om att vi kör med dubbeldonation,d.v.s både ägg och spermier. Till slut vill man bara ha vilket barn som helst  till vilket pris som helst och då kvittar anlagen.  Glad

Svar på tråden Avsaknad av spermier