• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539009 visningar
    2466 svar
    2466
    539009

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Äldre 27 Jun 08:11
    #61
    jennyz skrev 2015-06-26 23:37:46 följande:

    Vi fick vårat svar i ett brev, helt kortfattat, vi hittade inga spermier i provet ni lämnat... Visste inte var jag skulle ta vägen, ville inte heller göra min sambo mer ledsen än han blev av svaret - att det var hans "fel" att vi inte lyckats... ð??¢ sedan ringde en läkare och han fick genomgå biodiesel, där hittades massor så det räckte till många IVf och nu efter alla dessa år har vi två underbara döttrar...så det kan sluta gott trots allt, efter år av kämpande, lycka till!!!


    jennyz skrev 2015-06-26 23:37:46 följande:

    Vi fick vårat svar i ett brev, helt kortfattat, vi hittade inga spermier i provet ni lämnat... Visste inte var jag skulle ta vägen, ville inte heller göra min sambo mer ledsen än han blev av svaret - att det var hans "fel" att vi inte lyckats... ð??¢ sedan ringde en läkare och han fick genomgå biodiesel, där hittades massor så det räckte till många IVf och nu efter alla dessa år har vi två underbara döttrar...så det kan sluta gott trots allt, efter år av kämpande, lycka till!!!


    Tack för ditt inlägg! Det inger oss hopp! Får jag fråga vad din mans blodprover visade? Hormon- och kromosomanalysen? Sades något om hans testikelstorlek? Kom de fram till varför han saknade spermier i sädesvätskan?

    Min mans blodprover har varit ok, något förhöjt fsh-värde men fortfarande inom det normala! Kromosomanalysen visade inga kromosomfel. I höst ska min man göra en biopsi. Han har dock troligtvis en bitestikelinflammation och har fått en antibiotikakur som han ska äta för att sedan lämna nytt spermaprov.
  • Äldre 27 Jun 10:16
    #62

    Jag kommer inte ihåg att han fick ta några blodprover, det var ju några år sedan så det är möjligt att han gjorde det...
    Han hade stopp i sädesledaren, det hade nog inte gått att fixa, men han hade som sagt var massor med spermier där inne ändå, de kunde bara inte ta sig ut själv...

  • 999
    Äldre 27 Jun 10:28
    #63
    jennyz skrev 2015-06-27 10:16:21 följande:

    Jag kommer inte ihåg att han fick ta några blodprover, det var ju några år sedan så det är möjligt att han gjorde det...

    Han hade stopp i sädesledaren, det hade nog inte gått att fixa, men han hade som sagt var massor med spermier där inne ändå, de kunde bara inte ta sig ut själv...


    Ok... Vi hoppas ju på det, att det är ett stopp i sädesledaren som gör att spermierna inte hittar ut... I och med att han troligtvis har bitestikelinflammation så trodde urologen att chansen är stor att det lett till blockeringar och att det kan bli bättre efter antibiotikakuren men vi bågar inte hoppas. Läkaren på fertilitetskliniken kände lite snabbt på min mans testiklar och tyckte att de var något mindre än normalt, men det sa inte urologen något om. Hans ena testikel har varit lite "insjunken" men ser bättre ut nu efter att han tagit antibiotika i några dagar.

    Känns så hopplöst just nu.
  • Äldre 27 Jun 16:06
    #64

    Men då tycker jag att ni ska hålla uppe hoppet lite, tänk om det bara behövs lite antibiotika, sedan funkar det... Förstår dock helt klart att det är jobbigt, been there...

  • 999
    Äldre 27 Jun 19:59
    #65
    jennyz skrev 2015-06-27 16:06:04 följande:

    Men då tycker jag att ni ska hålla uppe hoppet lite, tänk om det bara behövs lite antibiotika, sedan funkar det... Förstår dock helt klart att det är jobbigt, been there...


    Ja enligt urologen så var det inte alls ovanligt... Hon hade varit med om det ofta, sa hon. Men man vågar inte riktigt tro det. Då kommer besvikelsen bli 1000 ggr värre! Men såklart man hoppas i alla fall. Jag vet inte vad vi ska ta oss till annars.
  • Anonym (Beatr­ice)
    Äldre 28 Jun 01:35
    #66

    LCHF kan normalisera kroppen hos par som frösöker bli gravida, både kvinnor och män. Värt att tänka på.

  • 999
    Äldre 28 Jun 03:55
    #67
    Anonym (Beatrice) skrev 2015-06-28 01:35:54 följande:

    LCHF kan normalisera kroppen hos par som frösöker bli gravida, både kvinnor och män. Värt att tänka på.


    På vilket sätt då? Låter intressant. Finns det belägg på det? Ställer mig lite tveksam dock. Har man ingen spermaproduktion så har man inte.. Eller saknar man en sädesledare så tror jag att inte en speciell diet kan trolla fram en.
  • Anonym (Beatr­ice)
    Äldre 28 Jun 15:29
    #68

    saknar man nånting i kroppen kan inte mat trolla fram något, men det kan normalisera sånt som inte fungerar som det ska. kolla på kostdoktorn, han har intervju med en doktor från usa som jobbar med detta, ändra kostvanor hos par med infertilitet. å han säger att det hjälpt både kvinnor och män.

    kostdoktorn

    (måste dock vara medlem för att se hela videon)

  • Äldre 28 Jun 22:21
    #69

    Jag är spermadonator på Sahlgrenska, skulle kunna hjälpa till om det blir nödvändigt.

  • 999
    Äldre 29 Jun 00:43
    #70
    Anonym (Beatrice) skrev 2015-06-28 15:29:50 följande:

    saknar man nånting i kroppen kan inte mat trolla fram något, men det kan normalisera sånt som inte fungerar som det ska. kolla på kostdoktorn, han har intervju med en doktor från usa som jobbar med detta, ändra kostvanor hos par med infertilitet. å han säger att det hjälpt både kvinnor och män.

    kostdoktorn

    (måste dock vara medlem för att se hela videon)


    Tack för tipset, ska kolla på det :)
Svar på tråden Avsaknad av spermier