• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540246 visningar
    2466 svar
    2466
    540246

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 1 Jul 13:31
    #91
    999 skrev 2015-07-01 11:50:26 följande:

    Ja,väntan är olidlig. Ovissheten är värst. Vår klinik har semesterstängt nu så det står still för vår del! Vi kommer bli kallade till biopsi när de öppnar igen, hoppas det går fort. Jag tror inte det är så långa väntetider i vårt landsting.


    Vi fick en läkartid 5/8! Från början sa de ju slutet på hösten så vi blev väldigt glada! ? Då kommer jag utredas mer och fler prover ska tas på min sambo. Sen blir det remiss till Sahlgrenska i Göteborg för att göra biopsi.

    Hoppas ni får en tid snart.
  • Äldre 3 Jul 23:19
    #92
    999 skrev 2015-06-30 12:37:10 följande:

    Vad tråkigt att det slutade i missfall men verkligen kul att det tog sig på första försöket... Ni är närmare målet än ni någonsin varit med andra ord! Hur går det till, hämtar de spermier efter varje nytt försök eller har de frusit in spermier från biopsin?


    det är lite så vi försöker tänka, att vi ju faktiskt kom så långt ändå.

    Om det finns tillräckligt med spermier från biopsin så fryser de in det. Tyvärr så gick inte det att göra i vårt fall, utan mannen får göra en till biopsi nästa gång det beger sig.
  • 999
    Äldre 4 Jul 13:06
    #93
    MariaC skrev 2015-07-01 13:31:18 följande:

    Vi fick en läkartid 5/8! Från början sa de ju slutet på hösten så vi blev väldigt glada! ? Då kommer jag utredas mer och fler prover ska tas på min sambo. Sen blir det remiss till Sahlgrenska i Göteborg för att göra biopsi.

    Hoppas ni får en tid snart.


    Vad skönt för er. Då är det ca fyra veckor dit. Vår klinik öppnar igen i mitten av augusti, så jag hoppas att min man får komma på biopsi så fort som möjligt!
  • 999
    Äldre 4 Jul 13:10
    #94
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-07-03 23:19:03 följande:

    det är lite så vi försöker tänka, att vi ju faktiskt kom så långt ändå.

    Om det finns tillräckligt med spermier från biopsin så fryser de in det. Tyvärr så gick inte det att göra i vårt fall, utan mannen får göra en till biopsi nästa gång det beger sig.


    Ok. Så först gjorde de en biopsi och konstaterade att där finns spermier? Sedan när de skulle göra ett IVF försök (då du blev gravid) så gjorde de en ny biopsi? Kanske en dum fråga men jag är så oinsatt!
  • Äldre 4 Jul 17:19
    #95
    999 skrev 2015-07-04 13:10:03 följande:

    Ok. Så först gjorde de en biopsi och konstaterade att där finns spermier? Sedan när de skulle göra ett IVF försök (då du blev gravid) så gjorde de en ny biopsi? Kanske en dum fråga men jag är så oinsatt!


    Det är inte alls en dum fråga!

    Du har uppfattat det helt rätt. Om det hade funnits tillräckligt med spermier att spara efter insättningen av det befruktade ägget så hade det frusits in. Men vid nästa försök så får vi börja om helt från början. Men det funkar ju det också.
  • Äldre 4 Jul 19:41
    #96

    Jag tror att de värderar varje fall när de gjort biopsi, om de anser att oddsen är att det går att få ut spermier även när IVF försöket ska göras tar de hellre färska så då görs ny biopsi då, vid vårt första IVF fick de ut spermier och de frös ner det som blev över, jag blev gravid på frysta spermier... ð???

  • Äldre 5 Jul 19:35
    #97

    Nu har vi fått svar på senaste spermieprovet och det visade inget denna gången heller, så nu någon gång i juli så ska vi lämna blodprov igen och få remiss till sahlgrenska. Är det någon som vet hur lång väntetid det är när remissen väl är skickad?

  • GoC
    Äldre 5 Jul 21:40
    #98
    Vissla88 skrev 2015-07-05 19:35:29 följande:

    Nu har vi fått svar på senaste spermieprovet och det visade inget denna gången heller, så nu någon gång i juli så ska vi lämna blodprov igen och få remiss till sahlgrenska. Är det någon som vet hur lång väntetid det är när remissen väl är skickad?


    Vi behövde inte vänta så speciellt länge. Det ska ju gå inom vårdgarantin så max 3 månader... Hoppas det gäller er också. Stor kram
  • 999
    Äldre 5 Jul 22:21
    #99
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-07-04 17:19:05 följande:

    Det är inte alls en dum fråga!

    Du har uppfattat det helt rätt. Om det hade funnits tillräckligt med spermier att spara efter insättningen av det befruktade ägget så hade det frusits in. Men vid nästa försök så får vi börja om helt från början. Men det funkar ju det också.


    Hur lång tid från första biopsin tills dess att de befruktade ett ägg och återförde det?
  • 999
    Äldre 5 Jul 22:23

    Min man har fått tid hos urologen nu på onsdag pga bitestikelinflammationen och en kallelse till biopsin i slutet av augusti. Innan biopsin ska han lämna.nytt spermaprov antar jag, för han har bara lämnat ett. För oss har det gått fort med allt, jag trodde inte vi skulle få tid för biopsin förrän sen höst.

Svar på tråden Avsaknad av spermier