• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539001 visningar
    2466 svar
    2466
    539001

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 7 Aug 08:57
    GoC skrev 2015-08-06 21:11:20 följande:

    Men ni kanske menar om man hittar spermier? :) jag menar när man tar emot donerade spermier :)


    Vi vet inte än om de kommer hitta spermier. Men jag tycker oavsett det känns skönt att få veta om allt står rätt till med mig :)
  • 999
    Äldre 7 Aug 13:55
    MariaC skrev 2015-08-07 08:54:33 följande:

    Som jag fattat det så är det för att kolla så det inte är något fel på mig också för då kan det minska chanserna ännu mer.  

    En som min sambo känner gick på Carlanderska och gjorde allt privat och de upptäckte ju då tidigt att han saknade spermier. Då fortsatte de bara att kolla honom men inte henne. Senare hittade de spermier vid biopsi och startade IVF men då var det något som inte funkade och då kollade de hans tjej också och det visade sig att hon hade ett fel som gjorde att IVF inte funkade för dem. I det läget hade de lagt massa pengar, men hade de kollat henne redan från början så hade de förstått att det inte ens hade vart någon idé att gå vidare med biopsi på honom. Så jag tycker det känns skönt att de kollar mig så jag vet att jag är felfri i alla fall.

    Jag tycker det är jättekonstigt att sjukhusen gör så olika. Det borde ju liksom vara olika steg som alla följer samma!


    Men spolning gör de enbart för att kolla passagen i äggledarna och det saknar helt och hållet betydelse ifall ni ska göra IVF. Det som däremot är viktigt och som har betydelse är att kolla kvinnans äggreserver, hormonprover och ultraljud för att se att kvinnan har ägg. Och det är i så fall det de hade missat att kolla på era bekanta, att kvinnan har normal äggproduktion. Om det sedan är fri passage eller inte kvittar i fall där mannen saknar spermier. Sedan om det blir aktuellt med donerade spermier kan man ju göra en spolning, ifall man vill göra en insemination och inte IVF.
  • Äldre 7 Aug 20:11
    999 skrev 2015-08-07 13:55:59 följande:

    Men spolning gör de enbart för att kolla passagen i äggledarna och det saknar helt och hållet betydelse ifall ni ska göra IVF. Det som däremot är viktigt och som har betydelse är att kolla kvinnans äggreserver, hormonprover och ultraljud för att se att kvinnan har ägg. Och det är i så fall det de hade missat att kolla på era bekanta, att kvinnan har normal äggproduktion. Om det sedan är fri passage eller inte kvittar i fall där mannen saknar spermier. Sedan om det blir aktuellt med donerade spermier kan man ju göra en spolning, ifall man vill göra en insemination och inte IVF.


    Konstigt! Då får jag ringa på måndag och prata med dem, hade ju gärna sluppit!!!!!!! Tack för infon!!
  • 999
    Äldre 7 Aug 23:17
    MariaC skrev 2015-08-07 20:11:25 följande:

    Konstigt! Då får jag ringa på måndag och prata med dem, hade ju gärna sluppit!!!!!!! Tack för infon!!


    Ja det tycker jag absolut att du ska göra, det verkar konstigt att de tycker det är relevant att göra en spolning i det här skedet. Har de tagit blodprover på dig? Ultraljud? Det är det enda de behöver göra på dig nu, för att se att dina äggreserver är OK, hormonvärden är normala och att det ser bra ut på ultraljudet. Passagen i äggledarna har absolut ingen betydelse om man ska göra IVF, för då plockar de ju äggen i alla fall, om de hittar spermier. I vanliga fall så tar man ju blodprover på både samt spermaprov på mannen och om allt är OK så går man vidare och gör en spolning på kvinnan. Men som i våra fall, där det visat sig att det är mannens spermieproduktion som inte är OK, gör man ingen spolning på kvinnan. Då har man ju redan konstaterat vad barnlösheten beror på och även om kvinnan har blockeringar i äggledaren så gör det varken av eller an eftersom mannen ändå inte kan befrukta henne naturligt. Kolla upp det! Och om de ändå tycker att du ska göra det så tycker jag att du ska ifrågasätta varför de anser det. Onödigt att utsätta sig för ännu ett moment, om det inte är nödvändigt i det skedet man befinner sig i.

    Hoppas ni får en kallelse till er fortsatta utredning snart! Jag vet hur olidligt det är med väntan. Detta har varit värsta sommaren någonsin.
  • GoC
    Äldre 8 Aug 13:21

    Ja det låter ju märkligt! Men har ni pratat något om donerade spermier? För precis som du säger 999 så behövs ju ingen spolning om ni inte planerar insemination?

  • Äldre 8 Aug 23:36

    Här är en till som är i samma situation. Vi började vår resa i mars 2013 när vi var på vårt första besök på Sahlgrenska. Hann knappt innan för dörren innan läkarkandidaten berättade att sambon inte hade några spermier. Alla andra prover såg däremot jättebra ut men av någon anledning finns det inga simmare. Blev skickad till andrologin där sambon gjorde en Tesa/Pesa men även den utan resultat, trots fint och bra material :/ På läkarbesöket efteråt började de diskuteras om vi inte skulle sätta upp oss i kön för donation. Då de inte hade hittat några som helst avvikelser på sambon utöver ville vi ge det hela ett sista försök, det finns ju alltid detta "tänk om" i bakhuvudet. Vi sökte oss då till Carlanderska där vi på hösten gjorde en microTESE. I och med att de inte gör några ingrepp enbart i undersökningssyfte så förberedes även jag och en timme efter sambon ingrepp plockade de äggen från mig. Så tänk på det om ni ska göra en Tese att de också förbereder inför en IVF så summan blir inte 20.000 utan istället 52.000 + 2000 för första läkarbesöket. I alla fall läkaren hade väldigt goda förhoppningar att hitta spermier då insidan av testiklarna, eller vad man nu kallar de, såg toppenbra ut och det fick ut mycket bra material. Senare på kvällen ringde Göran, platt fall, inga spermier och eftersom de letat ändå in på kvällen efter simmare så var det försent att frysa in mina sex stackars ägg. Efter tre veckor var vi tillbaka på Sahlgrenska för att sätta upp oss i donationskön. Förhoppningsvis är vi snart framme efter 1 år och snart 9 månaders väntan :/ Man kan ju verkligen säga att livet inte riktigt blev som man tänkt sig. 

    Tänkte på det här med vårdgarantin. Har läst någonstans att barnlöshet och fertilitetsutredningar inte ingår i vårdgarantin i och med att detta inte är en sjukdom. Så att få en tid inom 3 månader har vi inte rätt till och inte heller då bli remitterad till något annat sjukhus :/

    Inte meningen att detta skulle bli en kort novell men ja fingrarna skriver utav sig själv ibland :) Kan tillägga förresten att personalen på Carlanderska är helt underbara!!! Tio tummar upp till dom :) (Med undantag för sköterskan som inte trodde på mig när jag sa att jag var svårstucken "sätt dig ner det går fort det här" sa hon och började gräva nästan igenom armen på mig. Har aldrig haft så ont när någon stuckit mig! Efter flera minuter av letande och en hel genomsvettig lilla jag trillade hon när hon var klar "Oj, du var visst lite svårstucken." No shit Sherlock!!)

  • 999
    Äldre 9 Aug 18:04
    Hannis83 skrev 2015-08-08 23:36:23 följande:

    I och med att de inte gör några ingrepp enbart i undersökningssyfte så förberedes även jag och en timme efter sambon ingrepp plockade de äggen från mig. Så tänk på det om ni ska göra en Tese att de också förbereder inför en IVF så summan blir inte 20.000 utan istället 52.000 + 2000 för första läkarbesöket. I alla fall läkaren hade väldigt goda förhoppningar att hitta spermier då insidan av testiklarna, eller vad man nu kallar de, såg toppenbra ut och det fick ut mycket bra material. Senare på kvällen ringde Göran, platt fall, inga spermier och eftersom de letat ändå in på kvällen efter simmare så var det försent att frysa in mina sex stackars ägg. 


    Jag beklagar er långa och krokiga resa till ett barn. Hoppas ni får ert efterlängtade barn snart! Hur känner ni inför donation? Har det alltid varit ett självklart alternativ för er?

    Min man ringde och pratade med Carlanderska häromdagen och vi förstod det som att vi antingen kunde få det bekostat av vårt landsting om inte biopsin gav något, eller bekosta mikro-tesen själva (20,000 kr) och sedan, om spermier hittas då, få spermierna skickade till vårt landsting för IVF. Om man gör både mikro-tesen och IVF så gör de färskförsök, precis som du beskriver. Men vi kan ha missförstått, ska dubbelkolla det om/när det blir aktuellt. Nu ska min man först göra biopsi. Men menar du att man får betala 52,000 kr för IVF även om inga spermier hittas? Verkar konstigt...
  • Äldre 9 Aug 20:16
    999 skrev 2015-08-09 18:04:45 följande:
    Jag beklagar er långa och krokiga resa till ett barn. Hoppas ni får ert efterlängtade barn snart! Hur känner ni inför donation? Har det alltid varit ett självklart alternativ för er?

    Min man ringde och pratade med Carlanderska häromdagen och vi förstod det som att vi antingen kunde få det bekostat av vårt landsting om inte biopsin gav något, eller bekosta mikro-tesen själva (20,000 kr) och sedan, om spermier hittas då, få spermierna skickade till vårt landsting för IVF. Om man gör både mikro-tesen och IVF så gör de färskförsök, precis som du beskriver. Men vi kan ha missförstått, ska dubbelkolla det om/när det blir aktuellt. Nu ska min man först göra biopsi. Men menar du att man får betala 52,000 kr för IVF även om inga spermier hittas? Verkar konstigt...
    Kolla gärna upp det med om man kan få göra IVF på Sahlgrenska och Tesen på Carlanderska. Vi undrar samma sak!
  • Äldre 9 Aug 20:56
    999 skrev 2015-08-09 18:04:45 följande:
    Jag beklagar er långa och krokiga resa till ett barn. Hoppas ni får ert efterlängtade barn snart! Hur känner ni inför donation? Har det alltid varit ett självklart alternativ för er?

    Min man ringde och pratade med Carlanderska häromdagen och vi förstod det som att vi antingen kunde få det bekostat av vårt landsting om inte biopsin gav något, eller bekosta mikro-tesen själva (20,000 kr) och sedan, om spermier hittas då, få spermierna skickade till vårt landsting för IVF. Om man gör både mikro-tesen och IVF så gör de färskförsök, precis som du beskriver. Men vi kan ha missförstått, ska dubbelkolla det om/när det blir aktuellt. Nu ska min man först göra biopsi. Men menar du att man får betala 52,000 kr för IVF även om inga spermier hittas? Verkar konstigt...
    Det kan ju vara så att de har ändrat sina regler, det var ju ett tag sedan vi var där, sen kan jag tänka mig att det är lite olika beroende på hur situationen ser ut :) Men som de sa till oss så gör de inte ingreppet och sedan fryser ner spermierna då de oftast med microTESE inte brukar hitta såpass många som vid en normal utlösning. Med en mindre sats är ju chansen för överlevare vid upptining också mycket mindre. Inte meningen att låta negativ men så fick vi förklarat för oss :) Vi frågade Sahlgrenska innan vi gjorde TESEn angående om vi kunde få det bekostat men icke sa nicke. Vilket landsting tillhör ni? Vi fick bekosta allt själv även att de inte blev något, det är ju en liten risk så att säga. Däremot fick vi dra bort en del då vi via min sambos arbete gjorde en bruttolöneavdrag. Blev några tusenlappar färre i alla fall :)

    Donation var inte alls självklart för oss men det är ju det alternativet som vi har då vi båda vill vara med om en graviditet och följa hela processen så att säga. Sedan vet vi ju inte ens om det skulle gå med en donation heller men vi håller alla tummar och tår för det. Något som man verkligen har lärt sig av den här resan är att man aldrig ska ta ut något i förskott :) Nu har det ju också gått ett tag och man har bearbetat lite så nu känns det inte så konstigt så att säga men det är ju klart att man har dissekerat, vänt och vridit på varenda fråga som har dykt upp och än är de inte slut. 

    Om du vill kan du läsa i min blogg, attstickautanforramen.wordpress.com, där jag skriver en del om vår resa men också tankar inför. Den är väldigt ny så har inte skrivit så mycket ännu men det fylls på allteftersom. 

    Håller alla tummar för att de hittar några simmare via biopsin :) När ska ni dit?
  • 999
    Äldre 10 Aug 19:39
    Hannis83 skrev 2015-08-09 20:56:07 följande:
    Det kan ju vara så att de har ändrat sina regler, det var ju ett tag sedan vi var där, sen kan jag tänka mig att det är lite olika beroende på hur situationen ser ut :) Men som de sa till oss så gör de inte ingreppet och sedan fryser ner spermierna då de oftast med microTESE inte brukar hitta såpass många som vid en normal utlösning. Med en mindre sats är ju chansen för överlevare vid upptining också mycket mindre. Inte meningen att låta negativ men så fick vi förklarat för oss :) Vi frågade Sahlgrenska innan vi gjorde TESEn angående om vi kunde få det bekostat men icke sa nicke. Vilket landsting tillhör ni? Vi fick bekosta allt själv även att de inte blev något, det är ju en liten risk så att säga. Däremot fick vi dra bort en del då vi via min sambos arbete gjorde en bruttolöneavdrag. Blev några tusenlappar färre i alla fall :)

    Donation var inte alls självklart för oss men det är ju det alternativet som vi har då vi båda vill vara med om en graviditet och följa hela processen så att säga. Sedan vet vi ju inte ens om det skulle gå med en donation heller men vi håller alla tummar och tår för det. Något som man verkligen har lärt sig av den här resan är att man aldrig ska ta ut något i förskott :) Nu har det ju också gått ett tag och man har bearbetat lite så nu känns det inte så konstigt så att säga men det är ju klart att man har dissekerat, vänt och vridit på varenda fråga som har dykt upp och än är de inte slut. 

    Om du vill kan du läsa i min blogg, attstickautanforramen.wordpress.com, där jag skriver en del om vår resa men också tankar inför. Den är väldigt ny så har inte skrivit så mycket ännu men det fylls på allteftersom. 

    Håller alla tummar för att de hittar några simmare via biopsin :) När ska ni dit?
    Det låter märkligt att man ska behöva betala så mycket pengar när det inte ens är säkert att spermier hittas överhuvudtaget. Min man pratade med Carlanderska häromdagen och han tror att dem sa att de kan skicka de eventuella spermierna till landstinget där man får göra sina gratis IVF-försök, men han kan ha missförstått. Vi hade ganska många frågor. Ska kolla upp det igen! 

    Sa de något om hur stor chans det är att hitta spermier via mikro-tese? 
Svar på tråden Avsaknad av spermier