• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • jad
    MariaC skrev 2016-04-10 17:10:21 följande:
    Idag har vi fått två fina embryon återförda =) Så vi är glada =)

    Min sambo tyckte inte att Mikro-tese var så jobbig, han kände knappt nåt. Han upplevde biopsin som mycket värre. Däremot nu efteråt så har han rätt ont, ont när han går, böjer sig etc. Så han har det lite jobbigt men tycker det är värt det alla gånger!

    Hur går det för er?
    Vad roligt att höra! Jag hade riktigt ont bara jag skulle ställa mig upp, men så fick jag ju den där svullnaden pga blödningen som uppstod. Men nu är jag helt återställd med ett fint ärr :) Men det var ju värt det helt klart.

    Vi plussade förra veckan så vi är superglada såklart. Nu väntar vi på att göra ett ultraljud om 1,5vecka. Spännande!! :) :)
  • MariaC
    jad skrev 2016-04-10 18:18:44 följande:

    Vad roligt att höra! Jag hade riktigt ont bara jag skulle ställa mig upp, men så fick jag ju den där svullnaden pga blödningen som uppstod. Men nu är jag helt återställd med ett fint ärr :) Men det var ju värt det helt klart.

    Vi plussade förra veckan så vi är superglada såklart. Nu väntar vi på att göra ett ultraljud om 1,5vecka. Spännande!! :) :)


    Men grattis!!! Så jätteroligt att ni plussat! Ni har en spännande tid framför er =) Då kan ni också slappna av lite mer, vi känner oss glada men vågar inte vara riktigt glada ändå för man vet ju aldrig hur det går. Men får hoppas dessa två veckor innan testdagen ska gå fort =)
  • jad
    MariaC skrev 2016-04-10 18:50:13 följande:
    Men grattis!!! Så jätteroligt att ni plussat! Ni har en spännande tid framför er =) Då kan ni också slappna av lite mer, vi känner oss glada men vågar inte vara riktigt glada ändå för man vet ju aldrig hur det går. Men får hoppas dessa två veckor innan testdagen ska gå fort =)
    Tack, ja det känns verkligen spännande, men det är som du säger att man aldrig vet hur det går framöver. Fast man måste vara glad för att det ändå gick bra i det första skedet och nu ska man tänka positivt bara.

    Kunde ni frysa i något? Vi fick en liten fin blastocyst till frysen, det känns bra med en liten "backup".
  • MariaC
    jad skrev 2016-04-10 19:11:58 följande:

    Tack, ja det känns verkligen spännande, men det är som du säger att man aldrig vet hur det går framöver. Fast man måste vara glad för att det ändå gick bra i det första skedet och nu ska man tänka positivt bara.

    Kunde ni frysa i något? Vi fick en liten fin blastocyst till frysen, det känns bra med en liten "backup".


    Precis, man måste försöka slappna av och tänka positivt.

    Nej, blev ingen till frysen. 4 ägg blev befruktade men bara två som delade sig. Har nedsatt äggreserv så fick ut 7 mogna ägg, vilket var fler än man trodde.
  • jad
    MariaC skrev 2016-04-10 19:46:22 följande:
    Precis, man måste försöka slappna av och tänka positivt.

    Nej, blev ingen till frysen. 4 ägg blev befruktade men bara två som delade sig. Har nedsatt äggreserv så fick ut 7 mogna ägg, vilket var fler än man trodde.
    Vi känner att det var skönt att få veta att mikro-tese fungerade. Skulle det inte bli något av det vi fick ut så är vi inställda på att göra om det i framtiden.

    Så det kändes roligt att det även gick bra för er och metoden utvecklas väl hela tiden.
  • Tevira

    Grattis till er som plussat!!

    Tråkigt att höra att ni är i samma situation snövit1! Det är påfrestande att vänta och inte veta. Jag vet inte hur statistiken är för att hitta spermier vid biopsi men vad jag förstår är chansen god om alla prover är bra. Jag och min sambo ska stå i kö till ivf nu efter att spermier hittades vid biopsi.

  • Snövit1

    Tack för svar Tevira. Ja man önskar ju ingen annan att gå igenom detta men skönt att kunna prata med någon i samma sits som förstår. Vad skönt att dom hittat hos er! Kan tänka mig att det är en enorm lättnad att veta att det finns. Vet ni hur länge ni får vänta nu? Frös dom ner spermier eller får ni göra ny biopsi när det är dags för ivf?

    Stort grattis till er jad också såklart!

  • Tevira

    Nej man gör inte det.. Det har hjälpt mig mycket att prata med andra i liknande situation. Hoppas och tror att det kan göra en starkare att gå igenom allt detta. Vilka efterlängtade barn det ska bli till slut också! :) Ja det känns jätteskönt att veta! Vi ska få vänta 3-4 månader nu. De har frusit ner och de ska vara som reserv. De försöker hitta nya vid ivf också.

    Håller tummarna för er MariaC!

  • MariaC
    Snövit1 skrev 2016-04-10 18:18:40 följande:

    Hej, jag är ny här i tråden men har läst ikapp en del. Vad kul MariaC att det gått så bra. Håller tummarna för er. Vi har snart försökt i två år och fick i november reda på att min sambo inte har några spermier i spermaprov. Samtidigt hittade dom en endometrios-cysta hos mig som opererades bort. Pga detta skickades vår remiss först i januari till Sahlgrenska för biopsi. Vi går nu och väntar på att bli kallade dit. Enligt mitt första samtal dit skulle vi få en tid i mars men sen när mars närmade sig sitt slut ringde jag igen och då sa dom april. Man blir ju helt galen på att bara gå och vänta och vara ovetandes. Vet någon vad statistiken är för att dom ska hitta ngt via biopsi? Än så länge har inga prover visat något avvikande på min sambo men vi väntar på ett ytterligare prov som han ska ta på måndag som dom inte hade koll på att Sahlgrenska ville ha. Ni som har gjort biopsi och hittat spermier, vad händer då? Hamnar man i den vanliga kön för ivf då? Jag håller tummarna för er alla!


    Hej!

    Tack så mycket, nu hoppas vi att fortsättningen blir bra också!

    Usch va mycket jobbigt ni varit med om längs vägen, tänk att det aldrig kan räcka med en sak!

    Vi klarade inte av att vänta på biopsi inom landstinget (vi tyckte heller inte att de vi ställde frågor till var så kunniga när det gällde manliga faktorn) så vi gick privat och gjorde biopsin några dagar efter första samtalet hos dem. Inom landstinget hamnar du sedan i vanliga IVF kön. Går du privat så kan du börja direkt du får mens.

    Vet inte hur statistiken ser ut, kan ju bero på så många olika saker också... Men hoppas ni får en tid nu under april då!!
  • Snövit1

    Ja verkligen, man får försöka se det lilla positiva i det hela. Håller tummarna att det går vägen när ni väl är igång Tevira. Vilket sjukhus går ni på? Sahlgrenska?

    Håller tummarna för er MariaC att allt går bra hela vägen! Har ni gått hos Calanderska eller vart har ni varit?

    Ja eller hur det räcker inte med en grej tyvärr. Ja nu hopppas jag att dom håller sig inom april iaf.

Svar på tråden Avsaknad av spermier