• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540130 visningar
    2466 svar
    2466
    540130

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 24 May 16:58

    Idag fick vi hem remiss bekräftelsen,inte mkt men känns lite som hjulet börjar rulla nu. Bara väntan på att få en tid nu.

  • Äldre 26 May 07:20

    Skulle haft återföring av fryst embryo igår.... Men en timme innan vi skulle åka till sjukhuset ringer telefonen med skyddat nummer.. En kvinna i andra luren säger att hon är barnmorska från Sahlgrenska och vill ringa för att beklaga.. Där och då blir jag som förstelnad...
    - ditt embryo från frysen klarade inte upptiningen så det blir tyvärr ingen återföring idag, nu har vi sommaruppehåll så vi kan köra igång igen i Augusti!

    Fan denna jävla väntan och trodde att jag nu skulle ruva men så gick allt åt pipan! Mannen som har få och knappt simkunniga spermier blev väldigt ledsen och eftersom det är därför vi inte lyckats på egen hand känner vi nu att vi fokuserar på att bara njuta av sommaren istället och inte tänka förmycket på vad som skett.

    Hade dock en känsla innan samtalet att det skulle vara kört denna gången då jag läst att bara ca 20% klarar av upptiningen.

  • Äldre 26 May 07:41
    Jadu skrev 2016-05-24 16:58:56 följande:

    Idag fick vi hem remiss bekräftelsen,inte mkt men känns lite som hjulet börjar rulla nu. Bara väntan på att få en tid nu.


    Vi är i samma sits som er men några månader tidigare. Vi fick remissbekräftelse från Sahlgrenska i februari. I mars ringde jag och frågade hur lång kön var hon sa då att endast två var före oss och att vi skulle få komma under mars... Men det hände såklart inte.. Ringde igen i april och skulle då få kallelse under april.. Vilket heller inte hände. Ringde i maj och då fanns inga tider kvar i maj.. Hon förklarade då att de bara gör detta två gånger i månaden och att dom jag pratat med tidigare inte kan ha haft koll på detta.. Hon skrev dock upp att vi var tvungna att få komma i juni. Och i förra veckan fick vi en kallelse så nu har vi tid för möte och att lämna ett till prov om 1,5 vecka. Äntligen händer det ngt! Trodde dock att vi skulle få göra biopsi direkt men antar att vi kanske får vänta tills efter deras sommaruppehåll... Pust vad trött man blir på den här väntan...

    Jag vill såklart inte avskräcka er men var beredda på att det kan ta lite tid :) det är ju så sjukt jobbigt när man ställer sig på någon månad och det blir 4 månader..
  • Äldre 27 May 09:26
    Snövit1 skrev 2016-05-26 07:41:59 följande:

    Vi är i samma sits som er men några månader tidigare. Vi fick remissbekräftelse från Sahlgrenska i februari. I mars ringde jag och frågade hur lång kön var hon sa då att endast två var före oss och att vi skulle få komma under mars... Men det hände såklart inte.. Ringde igen i april och skulle då få kallelse under april.. Vilket heller inte hände. Ringde i maj och då fanns inga tider kvar i maj.. Hon förklarade då att de bara gör detta två gånger i månaden och att dom jag pratat med tidigare inte kan ha haft koll på detta.. Hon skrev dock upp att vi var tvungna att få komma i juni. Och i förra veckan fick vi en kallelse så nu har vi tid för möte och att lämna ett till prov om 1,5 vecka. Äntligen händer det ngt! Trodde dock att vi skulle få göra biopsi direkt men antar att vi kanske får vänta tills efter deras sommaruppehåll... Pust vad trött man blir på den här väntan...

    Jag vill såklart inte avskräcka er men var beredda på att det kan ta lite tid :) det är ju så sjukt jobbigt när man ställer sig på någon månad och det blir 4 månader..


    Vad jobbigt att gå och vänta och så händer det inget men härligt att ni äntligen fått tid. ????

    Jag ringde igår och satte upp oss på kort varsel kö. Vet inte om jag kan med och ringa idag och fråga hur många det är före oss. Men är inställd på att de inte händer innan sommaren utan ska passa på att njuta av den.

    Har ni funderat på donation ifall inte biopsin ger något? Har försökt läsa mig till vad de olika biopsina är för något men förstår inte riktigt ändå..
  • Äldre 29 May 19:33
    Jadu skrev 2016-05-27 09:26:59 följande:

    Vad jobbigt att gå och vänta och så händer det inget men härligt att ni äntligen fått tid. ????

    Jag ringde igår och satte upp oss på kort varsel kö. Vet inte om jag kan med och ringa idag och fråga hur många det är före oss. Men är inställd på att de inte händer innan sommaren utan ska passa på att njuta av den.

    Har ni funderat på donation ifall inte biopsin ger något? Har försökt läsa mig till vad de olika biopsina är för något men förstår inte riktigt ändå..


    Ja hittar dom inget går vi vidare med antingen donation eller adoption.. På ngt sätt känns det som att båda är lika tidskrävande.. Hörde att kön för donation var två år vilket känns väldigt jobbigt! Vi får helt enkelt se, och hoppas på en storvinst på biopsin.

    Jag har inte heller koll på de olika biopsierna men antar att det är det vi kommer gå igenom på vårt första möte.
  • Äldre 29 May 21:04
    Snövit1 skrev 2016-05-29 19:33:20 följande:

    Ja hittar dom inget går vi vidare med antingen donation eller adoption.. På ngt sätt känns det som att båda är lika tidskrävande.. Hörde att kön för donation var två år vilket känns väldigt jobbigt! Vi får helt enkelt se, och hoppas på en storvinst på biopsin.

    Jag har inte heller koll på de olika biopsierna men antar att det är det vi kommer gå igenom på vårt första möte.


    Oj så långt tid?! Iofs är väl adoption också en väldigt tidskrävande. Men är väl bara att vänta och se när man vet vad som händer.

    Har nu fått en tid nu?
  • Äldre 29 May 21:50
    Jadu skrev 2016-05-29 21:04:24 följande:

    Oj så långt tid?! Iofs är väl adoption också en väldigt tidskrävande. Men är väl bara att vänta och se när man vet vad som händer.

    Har nu fått en tid nu?


    Ja adoption är ju också väldigt tidskrävande. Vi får se helt enkelt! Vi har fått en tid för ett första möte och att lämna ett till spermaprov samma dag... Hade hoppats på att det blev biopsi direkt, man vill ju bara ha det gjort så man kan gå vidare på ngt sätt... Känns ju inte som att vi får en biopsi innan sommaruppehållet som det ser ut nu..
  • Äldre 29 May 21:50
    Jadu skrev 2016-05-29 21:04:24 följande:

    Oj så långt tid?! Iofs är väl adoption också en väldigt tidskrävande. Men är väl bara att vänta och se när man vet vad som händer.

    Har nu fått en tid nu?


    Hur tänker ni kring donation?
  • Äldre 30 May 06:57
    Snövit1 skrev 2016-05-29 21:50:09 följande:

    Ja adoption är ju också väldigt tidskrävande. Vi får se helt enkelt! Vi har fått en tid för ett första möte och att lämna ett till spermaprov samma dag... Hade hoppats på att det blev biopsi direkt, man vill ju bara ha det gjort så man kan gå vidare på ngt sätt... Känns ju inte som att vi får en biopsi innan sommaruppehållet som det ser ut nu..


    Ja det är ju det man vill så man vet vad man har att förhålla sig till.. men förhoppningsvis kanske de bokar in en tid rätt snart efter sperma provet för er.

    Om inga spermier finns vill vi göra försök med donation, då får vi hela graviditeten och den resan vilket man inte får med en adoption.

    Hur tänker ni själva kring donation?
  • Äldre 30 May 12:49
    Jadu skrev 2016-05-30 06:57:03 följande:

    Ja det är ju det man vill så man vet vad man har att förhålla sig till.. men förhoppningsvis kanske de bokar in en tid rätt snart efter sperma provet för er.

    Om inga spermier finns vill vi göra försök med donation, då får vi hela graviditeten och den resan vilket man inte får med en adoption.

    Hur tänker ni själva kring donation?


    Ja jag hoppas dom bokar in 1-2 veckor efter detta besöket, men vågar inte tro det helt..

    Ja det är ju det som är positivt med donation plus att alla inte behöver veta att det inte är helt biologiskt vilket ofta syns vid adoption.. Men blir donation aktuellt funderar jag på om det går snabbare att gå vidare i Danmark och betala för sig. Men än så länge är jag alldeles för dåligt insatt i det..
Svar på tråden Avsaknad av spermier