• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540234 visningar
    2466 svar
    2466
    540234

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 14 Mar 22:33
    NZZZZ skrev 2017-03-14 22:25:44 följande:

    Stort grattis!!! :) Har behandlingarna varit påfrestande för er relation-oro kring att det kanske ej blir barn osv?


    Tack:)

    Nja, inte direkt har nog varit tvärtom. Men tror det är viktigt att man pratar mycket , jag har mer behov att prata än min sambo, men han lyssnar alltid o funnits där.

    Sedan hade vi även alternativet om det inte skulle finnas några spermier så var vi öppna för spermiedonator.

    Men det har varit tufft det kan man inte säga ngt annat om. Är påfrestande med ivf behandlingar som inte går vägen.

    Ibland har jag svårt att njuta av denna graviditeten för jag är rädd att det skall hända ngt,
  • NZZZZ
    Äldre 14 Mar 22:52
    Lee*** skrev 2017-03-14 22:33:10 följande:

    Tack:)

    Nja, inte direkt har nog varit tvärtom. Men tror det är viktigt att man pratar mycket , jag har mer behov att prata än min sambo, men han lyssnar alltid o funnits där.

    Sedan hade vi även alternativet om det inte skulle finnas några spermier så var vi öppna för spermiedonator.

    Men det har varit tufft det kan man inte säga ngt annat om. Är påfrestande med ivf behandlingar som inte går vägen.

    Ibland har jag svårt att njuta av denna graviditeten för jag är rädd att det skall hända ngt,


    Förstår det. Hoppas du får njuta snart!! Har du tips på hur jag (som är så himla rädd att aldrig få barn) kan tänka?
  • Äldre 15 Mar 08:42
    NZZZZ skrev 2017-03-14 22:52:47 följande:

    Förstår det. Hoppas du får njuta snart!! Har du tips på hur jag (som är så himla rädd att aldrig få barn) kan tänka?


    Tyvärr så finns det inga bra tips att ge:/.

    Har de gjort en utredning på dig?

    Såg att ni kan tänka er donerade spermier o då finns det stora chanser att ni får ert barn.
  • Äldre 15 Mar 08:48
    NZZZZ skrev 2017-03-14 21:58:29 följande:
    Vad skiljer sig micro-tese från tesa/pesa? :) Jag vet att min nuvarande blev avrådd från att göra en micro-tesa men varför vet jag inte.
    Vid pesa eller tesa går läkaren in med en tunn nål och aspirerar ut (suger ut) vävnad/spermier. Micro-Tese är mer likt en testikelbiopsi. Då gör läkaren ett snitt i pungen och tittar med mikroskop på vävnaden och väljer därefter ut vävnad som ska avlägsnas och undersökas. Vid en vanlig testikelbiopsi tittar läkaren bara med blotta ögat, ej med mikroskop. Vad jag har förstått det som är Micro-tese den absolut bästa metoden, men den görs inte på så många ställen. Min man har gjort en testikelbiopsi där de som sagt fann få, orörliga spermier. Det är därför jag funderar på om micro-tese är ett bättre alternativ för oss.

    Jag vill så gärna ha min mans barn, jag vill egentligen inte använda sperma från en donator. Fast jag kan inte tänka mig ett liv utan barn... Min man har sagt att han kan tänka sig använda sperma från en donator, men då vill han åka till Danmark och använda sig av en anonym donator.
  • NZZZZ
    Äldre 15 Mar 11:14
    Lee*** skrev 2017-03-15 08:42:24 följande:

    Tyvärr så finns det inga bra tips att ge:/.

    Har de gjort en utredning på dig?

    Såg att ni kan tänka er donerade spermier o då finns det stora chanser att ni får ert barn.


    Nej, jag är inte utredd ännu. Har inte kommit så långt, kanske där rädslan sitter... att man inte funkar själv.
  • NZZZZ
    Äldre 15 Mar 11:18
    mooonwalker skrev 2017-03-15 08:48:43 följande:

    Vid pesa eller tesa går läkaren in med en tunn nål och aspirerar ut (suger ut) vävnad/spermier. Micro-Tese är mer likt en testikelbiopsi. Då gör läkaren ett snitt i pungen och tittar med mikroskop på vävnaden och väljer därefter ut vävnad som ska avlägsnas och undersökas. Vid en vanlig testikelbiopsi tittar läkaren bara med blotta ögat, ej med mikroskop. Vad jag har förstått det som är Micro-tese den absolut bästa metoden, men den görs inte på så många ställen. Min man har gjort en testikelbiopsi där de som sagt fann få, orörliga spermier. Det är därför jag funderar på om micro-tese är ett bättre alternativ för oss.

    Jag vill så gärna ha min mans barn, jag vill egentligen inte använda sperma från en donator. Fast jag kan inte tänka mig ett liv utan barn... Min man har sagt att han kan tänka sig använda sperma från en donator, men då vill han åka till Danmark och använda sig av en anonym donator.


    Men om man finner orörliga spermier-kan dessa inte användas? Jag förstår hur du menar precis. Det är en stor sorg att jag eventuellt aldrig kommer kunna se några likheter i eventuella barn... men det är med honom jag känner att jag vill ha barn. Har aldrig velat ha barn lika starkt som när jag träffade honom. Donation är väl inte så jag tänkte mig att livet skulle bli men hellre det än ett liv utan barn och sedan tror jag man känner annorlunda när barnet väl kommer - att man inte tänker på det.
  • GoC
    Äldre 15 Mar 13:56
    NZZZZ skrev 2017-03-15 11:18:38 följande:

    Men om man finner orörliga spermier-kan dessa inte användas? Jag förstår hur du menar precis. Det är en stor sorg att jag eventuellt aldrig kommer kunna se några likheter i eventuella barn... men det är med honom jag känner att jag vill ha barn. Har aldrig velat ha barn lika starkt som när jag träffade honom. Donation är väl inte så jag tänkte mig att livet skulle bli men hellre det än ett liv utan barn och sedan tror jag man känner annorlunda när barnet väl kommer - att man inte tänker på det.


    Jag kan lova att man inte bryr sig det minsta när barnet väl är här. Jag gick igenom en krasch när jag väl blev gravid med hjälp av donation... För det var inte alls så jag hade tänkt mitt liv. Men idag är jag så glad att möjligheten finns och jag har aldrig varit så tacksam som jag är för vår son. Så ofta som jag tänker på att det inte var en självklarhet att jag hade fått vara med på babysimet, att jag fått vara med på familjecentralen, att jag fått sitta där med vår son i knäet och sjunga de där fåniga sångerna och se hans glädje.... Det är värt så jäkla mycket att inga ord kan beskriva. Jag tror inte att jag hade känt samma tacksamhet om vår väg till barn inte hade varit lika tung som den blev. Så oavsett vad man måste ta sig igenom för att få lyckan så är det värt det i slutändan. Barn ger så mycket glädje och livskvalitet och är det barn man vill ha i sitt liv så är det värt varenda minut av kämpande för att till slut lyckas. Jag håller mina tummar för att ni också får barn till slut, på vilket sätt det än blir!
  • NZZZZ
    Äldre 15 Mar 17:22
    GoC skrev 2017-03-15 13:56:00 följande:

    Jag kan lova att man inte bryr sig det minsta när barnet väl är här. Jag gick igenom en krasch när jag väl blev gravid med hjälp av donation... För det var inte alls så jag hade tänkt mitt liv. Men idag är jag så glad att möjligheten finns och jag har aldrig varit så tacksam som jag är för vår son. Så ofta som jag tänker på att det inte var en självklarhet att jag hade fått vara med på babysimet, att jag fått vara med på familjecentralen, att jag fått sitta där med vår son i knäet och sjunga de där fåniga sångerna och se hans glädje.... Det är värt så jäkla mycket att inga ord kan beskriva. Jag tror inte att jag hade känt samma tacksamhet om vår väg till barn inte hade varit lika tung som den blev. Så oavsett vad man måste ta sig igenom för att få lyckan så är det värt det i slutändan. Barn ger så mycket glädje och livskvalitet och är det barn man vill ha i sitt liv så är det värt varenda minut av kämpande för att till slut lyckas. Jag håller mina tummar för att ni också får barn till slut, på vilket sätt det än blir!


    Tusen tack för ett sådant värmande svar. Blev så glad och längtar ännu mer. Har du gjort ivf eller insemination? Hur tänker du kring syskon (förlåt att jag ställer frågan som folk inte vill ha när man precis fått barn)? Jag tänker...är det möjligt att få många barn om man lyckas? Eller är det ett-två barn Max som folk skaffad genom inseminationen?

    Hur länge fick ni kämpa? Stor kram!
  • Äldre 16 Mar 08:21
    NZZZZ skrev 2017-03-15 11:18:38 följande:
    Men om man finner orörliga spermier-kan dessa inte användas? Jag förstår hur du menar precis. Det är en stor sorg att jag eventuellt aldrig kommer kunna se några likheter i eventuella barn... men det är med honom jag känner att jag vill ha barn. Har aldrig velat ha barn lika starkt som när jag träffade honom. Donation är väl inte så jag tänkte mig att livet skulle bli men hellre det än ett liv utan barn och sedan tror jag man känner annorlunda när barnet väl kommer - att man inte tänker på det.
    Orörliga spermier kan man kanske använda och göra ICSI+IVF. Men inte döda spermier. Vi har haft så himla otur med sjukvården att remisser har skickats till fel ställen (KS Solna istället för KS Huddinge) samt kommit till några som är nya på jobbet som inte vet vilka rutiner de har. Detta ledde till att ingen har kontaktat oss angående vårt provsvar. Vad jag har läst här i forumet verkar vissa par ha fått reda på provsvaret bara efter några timmar om de hittade spermier vid biopsin, men för oss har det gått flera veckor. Tillslut tvingade jag en barnmorska på reproduktionsmedicin att läsa upp svaret över telefon, men det framgick ej om spermierna var levande eller döda, men jag hoppas på att de levande, för då har vi en liten, liten chans att kunna gör ICSI+IVF. Nu väntar vi på att få träffa en läkare som ska gå igenom provsvaret med oss. 

    Är det imorgon din man ska lämna ett nytt sperma-prov? Jag håller tummarna för att det är bra! Du skrev att han hade omogna spermier, eller hur? Har de hittat det i hans utlösning tidigare eller vid biopsi?
  • Äldre 16 Mar 08:25

    NZZZZ- kontaktade du läkaren o frågade varför inte pesa gjordes?

Svar på tråden Avsaknad av spermier