• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540261 visningar
    2466 svar
    2466
    540261

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    Äldre 16 Mar 09:32
    mooonwalker skrev 2017-03-16 08:21:19 följande:

    Orörliga spermier kan man kanske använda och göra ICSI+IVF. Men inte döda spermier. Vi har haft så himla otur med sjukvården att remisser har skickats till fel ställen (KS Solna istället för KS Huddinge) samt kommit till några som är nya på jobbet som inte vet vilka rutiner de har. Detta ledde till att ingen har kontaktat oss angående vårt provsvar. Vad jag har läst här i forumet verkar vissa par ha fått reda på provsvaret bara efter några timmar om de hittade spermier vid biopsin, men för oss har det gått flera veckor. Tillslut tvingade jag en barnmorska på reproduktionsmedicin att läsa upp svaret över telefon, men det framgick ej om spermierna var levande eller döda, men jag hoppas på att de levande, för då har vi en liten, liten chans att kunna gör ICSI+IVF. Nu väntar vi på att få träffa en läkare som ska gå igenom provsvaret med oss. 

    Är det imorgon din man ska lämna ett nytt sperma-prov? Jag håller tummarna för att det är bra! Du skrev att han hade omogna spermier, eller hur? Har de hittat det i hans utlösning tidigare eller vid biopsi?


    Herregud. Beklagar att det gått så segt för er! Denna väntan tär verkligen på en! Jag hoppas verkligen ni får ett positivt besked!!! Om inte så är ni båda öppna för donation och det ökar ju chanserna. Håller tummarna för er, har ni fått någon tid ännu?

    Imorgon får vi provsvaret från spermaprov 1. Det är första provet han lämnat sedan några år sedan då han blev utredd med sin fd. De hittade inga spermier vid TESA. Alltså inga mogna spermier. De som fanns var cellerna som producerar spermier men inga var mogna, och i dagsläget har forskningen inte kommit så långt att de kan göra dem mogna. Så har jag förstått det när jag läste hans journal. Har dock ej gjort PESA som en annan kvinna tipsade om längre upp. Jag har varit inställd på donation sedan dag ett (han berättade att han var infertil när vi träffades omgående) så jag har inga höga förväntningar på att något mirakel skett. Nu oroar jag mig över min fertilitet istället. Alltid något :)
  • NZZZZ
    Äldre 16 Mar 09:34
    Lee*** skrev 2017-03-16 08:25:17 följande:

    NZZZZ- kontaktade du läkaren o frågade varför inte pesa gjordes?


    Nej för jag var inte med i den utredningen. Den gjordes ihop med hans fd. Nu däremot kommer jag testa allt som går för att känna att jag är delaktig och få ett andra utlåtande från läkare.

    Om det mot alla odds ej finns ngt tar vi nästa steg som är donation. Kämpigt det med, mestadels för att vi har en annan kulturell bakgrund där man skaffar barn biologiskt. Mitt i allt detta ska jag med andra ord behöva slåss med folk som inte tkr vi bör ta emot donation.
  • Äldre 16 Mar 09:59
    NZZZZ skrev 2017-03-16 09:34:32 följande:

    Nej för jag var inte med i den utredningen. Den gjordes ihop med hans fd. Nu däremot kommer jag testa allt som går för att känna att jag är delaktig och få ett andra utlåtande från läkare.

    Om det mot alla odds ej finns ngt tar vi nästa steg som är donation. Kämpigt det med, mestadels för att vi har en annan kulturell bakgrund där man skaffar barn biologiskt. Mitt i allt detta ska jag med andra ord behöva slåss med folk som inte tkr vi bör ta emot donation.


    Kan förstå att det är riktigt jobbigt, var i samma sits som du för 1,5 år sedan innan vi gjorde ingrepp o utredning.

    Jobbigt att inte har stöttning o folk/familj som motarbetar en.

    Om ni har råd tycker jag att ni skall ta kontakt med en privat klinik för att få snabbt svar om ni kan få biologiska barn eller inte, värt varenda krona.

    Vet inte vad du bor men vi gjorde utredningen på kvinnokliniken i Göteborg , gratis, fick en snabb tid till dem. Sedan privat på ivf kliniken
  • NZZZZ
    Äldre 16 Mar 11:34
    Lee*** skrev 2017-03-16 09:59:31 följande:

    Kan förstå att det är riktigt jobbigt, var i samma sits som du för 1,5 år sedan innan vi gjorde ingrepp o utredning.

    Jobbigt att inte har stöttning o folk/familj som motarbetar en.

    Om ni har råd tycker jag att ni skall ta kontakt med en privat klinik för att få snabbt svar om ni kan få biologiska barn eller inte, värt varenda krona.

    Vet inte vad du bor men vi gjorde utredningen på kvinnokliniken i Göteborg , gratis, fick en snabb tid till dem. Sedan privat på ivf kliniken


    Bor i Gbg. Vi har vårt första möte i morgon. Du menar alltså att vi inte ska vänta på tid för tesa/pesa hos dem utan ta det privat? Vi har redan bestämt sedan innan att vi ska Göran behandlingarna i Danmark för att få mer info om donatorn men för att få ut pengar från försäkringskassan så krävs det att man är berättigad behandlingen i Sverige har jag för mig. Tar gärna emot alla tips på hur vi ska göra.
  • NZZZZ
    Äldre 16 Mar 11:36
    NZZZZ skrev 2017-03-16 11:34:48 följande:

    Bor i Gbg. Vi har vårt första möte i morgon. Du menar alltså att vi inte ska vänta på tid för tesa/pesa hos dem utan ta det privat? Vi har redan bestämt sedan innan att vi ska Göran behandlingarna i Danmark för att få mer info om donatorn men för att få ut pengar från försäkringskassan så krävs det att man är berättigad behandlingen i Sverige har jag för mig. Tar gärna emot alla tips på hur vi ska göra.


    Genomföra behandlingarna *
  • Äldre 16 Mar 13:25
    NZZZZ skrev 2017-03-16 11:34:48 följande:

    Bor i Gbg. Vi har vårt första möte i morgon. Du menar alltså att vi inte ska vänta på tid för tesa/pesa hos dem utan ta det privat? Vi har redan bestämt sedan innan att vi ska Göran behandlingarna i Danmark för att få mer info om donatorn men för att få ut pengar från försäkringskassan så krävs det att man är berättigad behandlingen i Sverige har jag för mig. Tar gärna emot alla tips på hur vi ska göra.


    Av egen erfarenhet så hade det underlättat att veta det vi tog reda på under tidens gång. Då hade vi inte behövs gå hela sommaren o undrar kommer vi kunna få biologiska barn.

    Tycker ni kan höra hur lång väntetiden är för behandling, så kan ni avgöra ifrån där vad ni vill.

    Efter vi hade väntar hela sommaren får vi veta att det tar ytterligare ett par månader till ifall läkaren skulle skicka remiss, det var då vi bestämde oss för privat (efter att läst på en del under sommaren).

    När gjorde din man tesa?
  • NZZZZ
    Äldre 16 Mar 18:08
    Lee*** skrev 2017-03-16 13:25:29 följande:

    Av egen erfarenhet så hade det underlättat att veta det vi tog reda på under tidens gång. Då hade vi inte behövs gå hela sommaren o undrar kommer vi kunna få biologiska barn.

    Tycker ni kan höra hur lång väntetiden är för behandling, så kan ni avgöra ifrån där vad ni vill.

    Efter vi hade väntar hela sommaren får vi veta att det tar ytterligare ett par månader till ifall läkaren skulle skicka remiss, det var då vi bestämde oss för privat (efter att läst på en del under sommaren).

    När gjorde din man tesa?


    Jag vet med mig själv att jag aldrig kommer orka vänta länge till, räcker med att komma till första besöket... Han gjorde TESA 2013-2014 om jag minns rätt. Vilken klinik vände ni er till?

    17.05 hade jag ett missat samtal. Livrädd för att bli avbokade (igen) då vi blivit det en gång innan. Orkar inte vänta mer :(
  • Äldre 16 Mar 20:44
    NZZZZ skrev 2017-03-16 09:32:00 följande:
    Herregud. Beklagar att det gått så segt för er! Denna väntan tär verkligen på en! Jag hoppas verkligen ni får ett positivt besked!!! Om inte så är ni båda öppna för donation och det ökar ju chanserna. Håller tummarna för er, har ni fått någon tid ännu?

    Imorgon får vi provsvaret från spermaprov 1. Det är första provet han lämnat sedan några år sedan då han blev utredd med sin fd. De hittade inga spermier vid TESA. Alltså inga mogna spermier. De som fanns var cellerna som producerar spermier men inga var mogna, och i dagsläget har forskningen inte kommit så långt att de kan göra dem mogna. Så har jag förstått det när jag läste hans journal. Har dock ej gjort PESA som en annan kvinna tipsade om längre upp. Jag har varit inställd på donation sedan dag ett (han berättade att han var infertil när vi träffades omgående) så jag har inga höga förväntningar på att något mirakel skett. Nu oroar jag mig över min fertilitet istället. Alltid något :)
    Ett brev väntade på mig nu när jag kom hem. Det står att vi ska få ett läkarsamtal om 2-3 månader (!!!!). Alltså vi har inte ens fått veta vårt provsvar officiellt, utan bara för att jag tvingade barnmorskan att läsa upp det och nu ska vi vänta 2-3 månader för att få veta vad det betyder! Herregud, jag tror att jag vill ta livet av mig... Allt känns så himla hopplöst just nu...

    Du får meddela hur det går imorgon! Lycka till!
  • Äldre 16 Mar 21:24
    NZZZZ skrev 2017-03-16 18:08:34 följande:

    Jag vet med mig själv att jag aldrig kommer orka vänta länge till, räcker med att komma till första besöket... Han gjorde TESA 2013-2014 om jag minns rätt. Vilken klinik vände ni er till?

    17.05 hade jag ett missat samtal. Livrädd för att bli avbokade (igen) då vi blivit det en gång innan. Orkar inte vänta mer :(


    Vi gjorde utredning på kvinnokliniken i Göteborg, gratis. I samma hus finns privata kliniken ivf nordic i Göteborg.

    Om ni inte kan vänta så kontakta ivf nordic boka in en tid , ni kan även ha kontakt med den offentliga kliniken.

    Då kommer ni ha ert resultat inom ett par veckor, värt allt.
  • NZZZZ
    Äldre 17 Mar 11:51

    Hej igen!

    Då var vi igång med utredningen på Sahlgrenska. Spermaprovet visade som väntat inga spermier, dock hade han en liten mängd utlösning (0,03 ml) i sitt prov och rekommendationen är åtminstone några ml enligt vår läkare. Han ska få lämna om testet i april igen, förväntar mig dock inget annat svar där. Vi talade även om att han blivit utredd innan men eftersom det var luckor i hans utredning (TESA gjord men ingen PESA osv) så skulle hon kolla med sina kollegor huruvida de går vidare. Om de gör om allt eller gör de undersökningarna som aldrig blev gjorda - det som tryggade oss var iallafall att vi kommer få ett svar på varför han inte har spermier. Förra gången fick han svaret att de inte visste. Hon gjorde VUL på mig som visade normal storlek på livmoder, fina äggledare och som hon uttryckte det "gott om äggblåsor". Så underbart att höra. Hade varit jobbigt om jag också hade fysiska problem. Dock togs inget AMH-värde, det behövdes tydligen inte eftersom ultraljudet visade många äggblåsor. Har ngn varit med om det?

    Efteråt tog vi olika blodprovet. Otroligt bra bemötande måste jag inflika. :)

Svar på tråden Avsaknad av spermier