• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540225 visningar
    2466 svar
    2466
    540225

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    Äldre 17 Mar 11:52
    Lee*** skrev 2017-03-16 21:24:54 följande:

    Vi gjorde utredning på kvinnokliniken i Göteborg, gratis. I samma hus finns privata kliniken ivf nordic i Göteborg.

    Om ni inte kan vänta så kontakta ivf nordic boka in en tid , ni kan även ha kontakt med den offentliga kliniken.

    Då kommer ni ha ert resultat inom ett par veckor, värt allt.


    Har gjort första delen av utredningen nu, skrev ett separat svar i tråden. Stor kram och tack för tipsen!
  • NZZZZ
    Äldre 17 Mar 11:53
    mooonwalker skrev 2017-03-16 20:44:35 följande:

    Ett brev väntade på mig nu när jag kom hem. Det står att vi ska få ett läkarsamtal om 2-3 månader (!!!!). Alltså vi har inte ens fått veta vårt provsvar officiellt, utan bara för att jag tvingade barnmorskan att läsa upp det och nu ska vi vänta 2-3 månader för att få veta vad det betyder! Herregud, jag tror att jag vill ta livet av mig... Allt känns så himla hopplöst just nu...

    Du får meddela hur det går imorgon! Lycka till!


    Men va? Har du ringt och kollat varför du ska behöva vänta så länge?!

    Skrev ett inlägg om dagens besök i tråden, kunde ej tagga dig där! Stor kram!
  • Äldre 17 Mar 16:40
    NZZZZ skrev 2017-03-17 11:52:40 följande:

    Har gjort första delen av utredningen nu, skrev ett separat svar i tråden. Stor kram och tack för tipsen!


    Vad skönt att allt såg bra ut med dig. Tog du ths värdet?om inte be dem att du vill testa det nästa gång, (genom ett blodprov)

    Vad bra att ni har en fot inne nu, när skulle det vara aktuellt med pesa/tesa?
  • Äldre 17 Mar 17:18
    NZZZZ skrev 2017-03-17 11:53:37 följande:
    Men va? Har du ringt och kollat varför du ska behöva vänta så länge?!

    Skrev ett inlägg om dagens besök i tråden, kunde ej tagga dig där! Stor kram!
    Jag ringde idag och fick prata med sekreterarna som sköter bokningar och har koll på väntetider. Jag tänkte att jag kanske kunde ha missuppfattat brevet och att väntetiden på IVF var 2-3 månader (det stod nämligen att vi inte är satta i kön för IVF och väntetiden kanske syftade på kön dit...?), men kvinnan jag pratade med kunde inte svara på några av mina frågor. Hon förstod inte ens vad som stod i min journal utan behövde ta hjälp av en kollega som inte heller förstod (jag undrar vad det står?!). Den tjej som har hand om mer komplicerade fall såsom vårt är på semester och kommer inte tillbaka förrän om en vecka. Så nu får jag vänta ytterligare minst en vecka. Stockholms läns landsting är verkligen den värsta som finns!

    Tråkigt med provsvaret, men skönt att ni blir bra omhändertagna och att allt görs ordentligt!
  • NZZZZ
    Äldre 17 Mar 18:14
    Lee*** skrev 2017-03-17 16:40:22 följande:

    Vad skönt att allt såg bra ut med dig. Tog du ths värdet?om inte be dem att du vill testa det nästa gång, (genom ett blodprov)

    Vad bra att ni har en fot inne nu, när skulle det vara aktuellt med pesa/tesa?


    Visst var THS sköldkörteln/ämnesomsättningen? :) Vet att dem tog det på min man, minns ej men tror hon sa art hon tog det på mig med. Jag förstår dock ej sambandet med graviditet, får läsa på ännu mer :)

    Det fick vi ingen info om ännu...
  • Äldre 17 Mar 18:31
    NZZZZ skrev 2017-03-17 18:14:04 följande:

    Visst var THS sköldkörteln/ämnesomsättningen? :) Vet att dem tog det på min man, minns ej men tror hon sa art hon tog det på mig med. Jag förstår dock ej sambandet med graviditet, får läsa på ännu mer :)

    Det fick vi ingen info om ännu...


    Om värdet är för högt så är det svårt att bli gravid. Bra att börja itid isf oavsett vilken väg ni blir tvungna att ta.

    Lycka till o hoppas hoppas att de finner spermier med pesa. Håll oss uppdaterad.
  • Äldre 17 Mar 18:31
    NZZZZ skrev 2017-03-17 18:14:04 följande:
    Visst var THS sköldkörteln/ämnesomsättningen? :) Vet att dem tog det på min man, minns ej men tror hon sa art hon tog det på mig med. Jag förstår dock ej sambandet med graviditet, får läsa på ännu mer :)

    Det fick vi ingen info om ännu...
    Hypotyreos (underproduktion av sköldkörtelhormon) kan göra att det är svårare för kvinnan att bli gravid. Det ökar även risken för komplikationer under graviditet, såsom missfall, placentaavlossning, havandeskapsförgiftning mm.
  • jad
    Äldre 17 Mar 19:46
    mooonwalker skrev 2017-03-14 12:33:58 följande:

    Hej!

    Är det fortfarande någon som läser den här tråden? Hur har det gått för alla? Jag och min man påbörjade vår utredning förra våren. När jag spolade mina äggledare såg de att jag hade många äggblåsor, dvs PCO. Mina hormonvärden var normala, så jag har antagligen inte PCOS. Mannen fick lämna två spermaprov där båda visade noll spermier. Vilken chock vi fick när de lämnade svaret, vi trodde att det var min PCO som gjorde att vi inte blev gravida och trodde att lite hormontabeller till mig skulle göra susen. Dock hade jag ju försökt med ägglossningsstickor och visste precis vilka månader jag har ägglossning och vilka inte. Min mans blodprover ska vara normala, men ingen har berättat vad de visade. 

    Min man har nyligen gjort en biopsi. Tyvärr har vi kommit till massa nybörjare som har skickat remisser fel och ingen vill ta ansvar. Så trots att biopsin är gjord för flera veckor sedan är det ingen som har lämnat några provsvar. Igår fick jag nog och efter att ha ringt fram och tillbaka till flera som inte vill ta ansvar fick jag svaret uppläst för mig. Få orörliga spermier. Bara rörliga spermier klarar nedfrysning. Jag vet inte heller om dessa orörliga spermier var levande eller döda. 

    Jag funderar på att ringa till fertilitetskliniken i Göteborg och höra om de tror att MicroTESE är ett alternativ för oss. Problemet är att vi bor i Stockholm. Om min mans spermier är så dåliga att de inte klarar nedfrysning måste ju mina ägg plockas samtidigt. Är det någon som har erfarenhet av att bo på annan ort än där man gör behandlingen?


    När vi gjorde microtese i Göteborg (vi bor i Sthlm) så gick vi på Sophiahemmet först och fick hjälp med korta protokollet innan det blev dags att åka ner till Göteborg. Där gjorde vi som sagt MicroTesen, äggplock och återförandet av två befruktade ägg. Vi bodde på hotell där nere dom dagarna. Det funkade jättebra. Det var Sophiahemmet som tipsade oss om MicroTesen efter två misslyckade testikelbiopsier.
  • Äldre 17 Mar 20:51
    jad skrev 2017-03-17 19:46:58 följande:
    När vi gjorde microtese i Göteborg (vi bor i Sthlm) så gick vi på Sophiahemmet först och fick hjälp med korta protokollet innan det blev dags att åka ner till Göteborg. Där gjorde vi som sagt MicroTesen, äggplock och återförandet av två befruktade ägg. Vi bodde på hotell där nere dom dagarna. Det funkade jättebra. Det var Sophiahemmet som tipsade oss om MicroTesen efter två misslyckade testikelbiopsier.
    Tusen tack för ditt svar! Jag har läst igenom alla dina tidigare inlägg och tänkte visa dem för min man, jag tror han kan få lite hopp av att läsa dem =) 

    Jag tänkte gå på mötet här i Stockholm och se vad landstinget tycker att vi ska göra, men just nu lutar jag mot att vända mig till Carlanderska vad de än rekommenderar. De verkar väldigt duktiga där, men nu kostar det 68.000 kr att göra microtese + IVF, vilket är väldigt mycket pengar!
  • Äldre 17 Mar 22:07
    mooonwalker skrev 2017-03-17 20:51:43 följande:

    Tusen tack för ditt svar! Jag har läst igenom alla dina tidigare inlägg och tänkte visa dem för min man, jag tror han kan få lite hopp av att läsa dem =) 

    Jag tänkte gå på mötet här i Stockholm och se vad landstinget tycker att vi ska göra, men just nu lutar jag mot att vända mig till Carlanderska vad de än rekommenderar. De verkar väldigt duktiga där, men nu kostar det 68.000 kr att göra microtese + IVF, vilket är väldigt mycket pengar!


    Hej!

    Har inte läst hela tråden men tänkte bara säga att Johannes Gudmundsson gör micro-tese på Akademiska i Uppsala, alltså landtingsfinansierat. Väldigt nytt där och vi var första paret ut i höstas, tyvärr utan positivt resultat. Vet inte hur det funkar mellan landsting iom att vi tillhör uppsala men kan kanske vara värt att undersöka för er del :)
Svar på tråden Avsaknad av spermier