• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • mooonwalker
    Vifårse skrev 2017-03-17 22:07:16 följande:
    Hej!

    Har inte läst hela tråden men tänkte bara säga att Johannes Gudmundsson gör micro-tese på Akademiska i Uppsala, alltså landtingsfinansierat. Väldigt nytt där och vi var första paret ut i höstas, tyvärr utan positivt resultat. Vet inte hur det funkar mellan landsting iom att vi tillhör uppsala men kan kanske vara värt att undersöka för er del :)
    Tack! Karolinska Huddinge har också börjat med micro-tese. Men jag läste en artikel om att ju mer erfaren läkaren är desto större chans att hitta spermier som kan användas. Eftersom jag tror att våra chanser är rätt så dåliga funderar jag på att vända mig till ett ställe där det jobbar folk med mycket erfarenhet. Jag tänkte dock höra vad Huddinge säger innan vi vänder oss till carlanderska. Om Huddinge erbjuder oss micro-tese kanske vi gör det där, men om de rekommenderar donation kommer vi vända oss till carlanderska. Vi vet ju att min man har några få spermier där inne, så vi tycker att det är värt ett försök!

    Fick ni inte ut några spermier alls vid er micro-tese, eller var det något annat som gick fel?
  • Vifårse
    mooonwalker skrev 2017-03-18 12:55:31 följande:

    Tack! Karolinska Huddinge har också börjat med micro-tese. Men jag läste en artikel om att ju mer erfaren läkaren är desto större chans att hitta spermier som kan användas. Eftersom jag tror att våra chanser är rätt så dåliga funderar jag på att vända mig till ett ställe där det jobbar folk med mycket erfarenhet. Jag tänkte dock höra vad Huddinge säger innan vi vänder oss till carlanderska. Om Huddinge erbjuder oss micro-tese kanske vi gör det där, men om de rekommenderar donation kommer vi vända oss till carlanderska. Vi vet ju att min man har några få spermier där inne, så vi tycker att det är värt ett försök!

    Fick ni inte ut några spermier alls vid er micro-tese, eller var det något annat som gick fel?


    Ja vet ni att det finns några är det ju verkligen värt ett försök! Vi var på konsultation på Carlanderska i somras och hade micro-tese + ivf inbokat men ändrade oss när vi fick beskedet att vi fick komma till Ackis. De var väldigt trevliga och bra där men tycker dom intalade oss att det var mer lyckat ingrepp än vad statistik och forskning säger. + att det kostar massor. Vi hade väldigt dåliga odds sen första "vanliga" biopsierna så var ganska veliga. trots många biopsier vid micro-tesen hittades inte en enda spermie. Så nu väntar insemination med donator.
  • Mimso
    mooonwalker skrev 2017-03-17 17:18:04 följande:
    Jag ringde idag och fick prata med sekreterarna som sköter bokningar och har koll på väntetider. Jag tänkte att jag kanske kunde ha missuppfattat brevet och att väntetiden på IVF var 2-3 månader (det stod nämligen att vi inte är satta i kön för IVF och väntetiden kanske syftade på kön dit...?), men kvinnan jag pratade med kunde inte svara på några av mina frågor. Hon förstod inte ens vad som stod i min journal utan behövde ta hjälp av en kollega som inte heller förstod (jag undrar vad det står?!). Den tjej som har hand om mer komplicerade fall såsom vårt är på semester och kommer inte tillbaka förrän om en vecka. Så nu får jag vänta ytterligare minst en vecka. Stockholms läns landsting är verkligen den värsta som finns!

    Tråkigt med provsvaret, men skönt att ni blir bra omhändertagna och att allt görs ordentligt!
    De är så hopplösa ibland! Var gör ni utredning?
  • mooonwalker
    Mimso skrev 2017-03-19 07:23:26 följande:
    De är så hopplösa ibland! Var gör ni utredning?
    Vi började vår utredning på Ultragyn i Stockholm. När det visade sig att det var min man det var fel på hänvisades han till ANOVA. De enda de gjorde var att ta nya blodprover och nya spermaprov (kändes helt onödigt eftersom han lämnade samma prover på ultragyn, men då adderades några extra månaders utredning). De skickade honom vidare till urologen på Karolinska som gjorde biopsin. Nu väntar vi på reproduktionsmedicin på Karolinska.
  • mooonwalker
    Vifårse skrev 2017-03-18 15:26:45 följande:
    Ja vet ni att det finns några är det ju verkligen värt ett försök! Vi var på konsultation på Carlanderska i somras och hade micro-tese + ivf inbokat men ändrade oss när vi fick beskedet att vi fick komma till Ackis. De var väldigt trevliga och bra där men tycker dom intalade oss att det var mer lyckat ingrepp än vad statistik och forskning säger. + att det kostar massor. Vi hade väldigt dåliga odds sen första "vanliga" biopsierna så var ganska veliga. trots många biopsier vid micro-tesen hittades inte en enda spermie. Så nu väntar insemination med donator.
    Okej, vad tråkigt. 

    Är det lång väntetid för inseminationen? Känner ni er oroliga för att det inte blir bådas biologiska barn eller för utseendet? 
  • Mimso
    mooonwalker skrev 2017-03-19 10:07:02 följande:
    Vi började vår utredning på Ultragyn i Stockholm. När det visade sig att det var min man det var fel på hänvisades han till ANOVA. De enda de gjorde var att ta nya blodprover och nya spermaprov (kändes helt onödigt eftersom han lämnade samma prover på ultragyn, men då adderades några extra månaders utredning). De skickade honom vidare till urologen på Karolinska som gjorde biopsin. Nu väntar vi på reproduktionsmedicin på Karolinska.
    Vi har också precis påbörjat en i fredags på Ultragyn hos Sonia. Kändes proffsigt, snacket gick bara snabbt och varje fråga besvarades med lite skratt och det är normalt...
  • mooonwalker
    Mimso skrev 2017-03-19 18:26:44 följande:
    Vi har också precis påbörjat en i fredags på Ultragyn hos Sonia. Kändes proffsigt, snacket gick bara snabbt och varje fråga besvarades med lite skratt och det är normalt...
    Ultragyn är nog de enda vi är nöjda med. Trevliga och professionella. Det enda jag tyckte var konstigt var att när jag började gråta när vi fick veta att min mans spermaprov inte innehöll en endaste spermie så kollade läkaren lite konstigt på mig och sa "oj, blev du ledsen nu?". Ja, det är väl klart att jag blir ledsen! Men bortsett från det har de skött sig bra!

    Har din man inte heller några spermier i sin utlösning?
  • Mimso
    mooonwalker skrev 2017-03-19 19:12:21 följande:
    Ultragyn är nog de enda vi är nöjda med. Trevliga och professionella. Det enda jag tyckte var konstigt var att när jag började gråta när vi fick veta att min mans spermaprov inte innehöll en endaste spermie så kollade läkaren lite konstigt på mig och sa "oj, blev du ledsen nu?". Ja, det är väl klart att jag blir ledsen! Men bortsett från det har de skött sig bra!

    Har din man inte heller några spermier i sin utlösning?
    Vem hade du som gyn? Gick det snabbt för er att få göra klar alla moment i utredningen? Tycker det sämsta är att allt tar sån tid haha

    Vår första dag var i fredags. Vi lämnade blodprov samma dag och nu ska min man lämna spermaprov i veckan som kommer och jag ska göra äggledarspolning men först efter nästa mens för fanns ingen tid denna gång. 
  • Vifårse
    mooonwalker skrev 2017-03-19 10:10:01 följande:

    Okej, vad tråkigt. 

    Är det lång väntetid för inseminationen? Känner ni er oroliga för att det inte blir bådas biologiska barn eller för utseendet? 


    När vi hamnade i kö i december sa de 3-6 månader, troligen 3-4. Nu när 3 månader gått pratade jag med dom igen och nu var det längre kö märkligt nog, definitivt 6 månader. Så har vi tur får vi tid i juni, annars blir det efter sommaren... Klart man är orolig och funderar mycket. Hur mycket kommer det synas, hur blir det när barnet är äldre? Även om jag är övertygad om att det blir bra i slutändan är denna process inte något jag önskar att någon ska behöva gå igenom :/
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-03-17 18:31:52 följande:

    Hypotyreos (underproduktion av sköldkörtelhormon) kan göra att det är svårare för kvinnan att bli gravid. Det ökar även risken för komplikationer under graviditet, såsom missfall, placentaavlossning, havandeskapsförgiftning mm.


    Lee*** skrev 2017-03-17 18:31:20 följande:

    Om värdet är för högt så är det svårt att bli gravid. Bra att börja itid isf oavsett vilken väg ni blir tvungna att ta.

    Lycka till o hoppas hoppas att de finner spermier med pesa. Håll oss uppdaterad.


    Är så glad att det finns människor som er som tipsar om saker och ting! Ringde Sahlgrenska och dem berättade att proven hade tagits och mina värden var normala! Även hiv/klamydia osv var negativt. Så skönt. Om VUL var bra & även mina prover- har jag goda förutsättningar för en graviditet eller finns det annat jag har missat som kan göra det svårt? Exempelvis dåliga ägg eller ngt annat? Är 27 år, kanske ej nämnt det innan :) Ska göra en spolning av äggledarna efter nästa mens.
Svar på tråden Avsaknad av spermier