• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • mooonwalker
    Toritori skrev 2017-10-09 00:54:45 följande:
    Hej! Jag och min sambo är i exakt samma situation. Tyvärr har de sagt att jag inte ska göra äggutplock samtidigt som sambon ska göra Micro-tese på Huddinge i Stockholm. Antar att det är samma läkare, så undrar varför det är olika för olika patienter. Ska ringa dem igen och höra efter. Är det fortfarande vecka 42 som gäller för er? Hoppas det går bra. Kram
    Jag tror inte att det är olika för olika patienter. Min man har redan gjort en öppen testikel-biopsi och de vet att han knappt har några spermier och de få spermier de fick fram vid operationen klarade inte av att frysas ned. De vet redan att det här är vår enda chans. Ni kanske hittar massa spermier som går att frysa, så hoppas att ni kan försöka vara glada att ni får micro-tesen på en gång och slipper göra andra operationer! Vi började försöka få barn för 2,5-3 år sedan och har utretts/väntat i nästan 1,5-2 år... Kram
    NZZZZ skrev 2017-10-19 01:02:17 följande:

    Hur går det för er i tråden? Någon kvar?


    Vi ska göra Micro-tesen och äggutplocket nästa vecka. Jag gör det långa programmet och har sprayat i en månad och en vecka nu. Nu har jag halverat spraydosen och tar sprutor samtidigt. Läkarna är jätterädda för att jag ska överstimuleras för på det senaste ultraljudet hade jag tre jättestora ägg (som kanske kommer släppas redan innan), 16 stora och minst 10 andra på gång. Läkaren trodde att de skulle kunna plocka runt 20 ägg totalt. Jag har haft jättemycket biverkningar av sprayen och nu börjar det bli riktigt jobbigt med alla äggen som är på gång...

    Enligt läkaren är det svårt att stimulera kvinnor som mig, som har väldigt mycket ägg eftersom vi lätt blir överstimulerade. Men de hoppas verkligen att det kan tajma micro-tesen och äggutplocket.

    Har ni kontaktat några kliniker i Danmark eller Spanien än?

    Kram
  • NZZZZ
    MariaC skrev 2017-10-20 13:58:14 följande:

    Vi fick det beskedet för ett år sen ungefär, efter att ha gjort två IVF.er i samband med Mikro-Tese.

    Det blir IVF direkt för att det är mycket större chans att det tar sig än vid insemination. Vi har hållt på länge nu och jag är 34. Mitt AMH värde är på 0,7 så vi kan inte chansa på att försöka för länge för då kanske äggen tar slut. Och vi vill ju gärna ha syskon också...


    Förstår dig! Hur kan ditt AMH ligga så lågt när du bara är 34 år? :( Hur många ägg fick du ut sist?
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-10-20 17:32:05 följande:

    Jag tror inte att det är olika för olika patienter. Min man har redan gjort en öppen testikel-biopsi och de vet att han knappt har några spermier och de få spermier de fick fram vid operationen klarade inte av att frysas ned. De vet redan att det här är vår enda chans. Ni kanske hittar massa spermier som går att frysa, så hoppas att ni kan försöka vara glada att ni får micro-tesen på en gång och slipper göra andra operationer! Vi började försöka få barn för 2,5-3 år sedan och har utretts/väntat i nästan 1,5-2 år... KramVi ska göra Micro-tesen och äggutplocket nästa vecka. Jag gör det långa programmet och har sprayat i en månad och en vecka nu. Nu har jag halverat spraydosen och tar sprutor samtidigt. Läkarna är jätterädda för att jag ska överstimuleras för på det senaste ultraljudet hade jag tre jättestora ägg (som kanske kommer släppas redan innan), 16 stora och minst 10 andra på gång. Läkaren trodde att de skulle kunna plocka runt 20 ägg totalt. Jag har haft jättemycket biverkningar av sprayen och nu börjar det bli riktigt jobbigt med alla äggen som är på gång...

    Enligt läkaren är det svårt att stimulera kvinnor som mig, som har väldigt mycket ägg eftersom vi lätt blir överstimulerade. Men de hoppas verkligen att det kan tajma micro-tesen och äggutplocket.

    Har ni kontaktat några kliniker i Danmark eller Spanien än?

    Kram


    Har du också högt AMH-värde? Har med det, har dock hört positivt om många ägg inom ivf.

    Uppdatera oss hur det gick sen!!

    Varit i kontakt med Vitanova, skickade iväg alla papper idag. :) Var inställd på att jag skulle börja med IVF men tror jag ska testa insemination först.
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-10-20 20:25:08 följande:

    Förstår dig! Hur kan ditt AMH ligga så lågt när du bara är 34 år? :( Hur många ägg fick du ut sist?


    Det verkar inte vara så ovanligt med lågt AMH, vet flera som ligger på det och lägre. Hänger inte ihop med åldern vad jag vet i alla fall. Har ingen aning om varför vissa av oss drabbas av det.

    Fick ut 11 ägg första pocket och 9 st på andra. Då körde vi långa protokollet. Denna gången blir det korta.
  • NZZZZ
    MariaC skrev 2017-10-20 21:50:12 följande:

    Det verkar inte vara så ovanligt med lågt AMH, vet flera som ligger på det och lägre. Hänger inte ihop med åldern vad jag vet i alla fall. Har ingen aning om varför vissa av oss drabbas av det.

    Fick ut 11 ägg första pocket och 9 st på andra. Då körde vi långa protokollet. Denna gången blir det korta.


    Det är ju bra antal ägg. Uppdatera gärna! Hitta de en matchande donator?
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-10-19 22:32:32 följande:

    Var gjorde ni inseminationen? Testar de bara inseminationer 2 ggr innan de går på IVF?!


    Nej, vi fick välja fördelningen själva. Har 6 inseminationer landstingsfinanierat (uppsala) men kan "byta ut" två inseminationer mot 1 ivf. Som vi har förstått det på vår läkare är det igen större idé att "slösa" för mycket på inseminationer då det är större chans för positivt resultat ned ivf. Så vi har två inseminationer och två ivf försök finansierat av landstinget. Vi ville testa insemination för att slippa sprutor och skit men blir det ju så ändå...
  • Vifårse
    Anonym (Sara90) skrev 2017-10-20 05:48:08 följande:

    Okej, hoppas då att det lyckas med ivf! Är det via landstinget? Vi gör privat så vi får väl egentligen hur många försök som vi betalar för..


    Japp, via landstinget!
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-10-21 01:37:06 följande:

    Det är ju bra antal ägg. Uppdatera gärna! Hitta de en matchande donator?


    Ja, det blev bra med ägg. Får hoppas på samma resultat nu när det blir korta protokollet.

    Jag ringde i veckan och då sa de att allt va klart med donator så vi får hoppas de va nån som passade in på min sambos utseende.

    Hur går det för dig?
  • Ontopic

    Det vi fick veta var att sambon inte hade några kromosomavvikelser samt väldigt lågt testosteron.. Man vet ju inte alls vad som händer eller hur lång tid man ska behöva få vänta på att allt dras i gång.. Någon som gått via Linköping? Bättre att gå via fertilitetscentrum i Göteborg? Man är ju helt vilsen i det här.

  • NZZZZ
    MariaC skrev 2017-10-22 15:13:15 följande:

    Ja, det blev bra med ägg. Får hoppas på samma resultat nu när det blir korta protokollet.

    Jag ringde i veckan och då sa de att allt va klart med donator så vi får hoppas de va nån som passade in på min sambos utseende.

    Hur går det för dig?


    Spännande! Uppdatera hur det går. Hur är det att göra IVF? Svullnar man upp mycket? Har man ont? Gör äggplock ont?

    Väntar på joursamtalet. Har även kommit i kontakt med en gyn som kan hjälpa till med ultraljud och receptöversättning i min hemstad.
Svar på tråden Avsaknad av spermier