• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540201 visningar
    2466 svar
    2466
    540201

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Äldre 11 Nov 12:11

    Hej tjejer! Ser att det har hänt en hel del här sedan sist jag skrev. Jag har gjort en äggledarspolning som såg bra ut, och imorgon sätter jag igång med ägglossningstest, vår plan är att göra första inseminationen nästa vecka när ägglossning inträffar :) 

    Ser att det varit en del diskussioner om mikro-tese och äggplock. Min man och jag gjorde mikro-tese på Carlanderska (de är helt underbara, bättre kompetens och bemötande får man leta länge efter). Vi bekostade det själva. Under IVF-behandlingen blev jag något överstimulerad (har stor äggreserv) så sista dagarna fick jag "surfa" och det var lite kritiskt, då vi inte visste om vi kunde gå vidare eftersom risken för överstimulering var stor, men efter samtal med läkaren kom vi fram till att risken var värd att ta, därav fick jag "surfa" sista tiden för att minska risken! Vid dagen för mikro-tese gjordes ett äggplock på mig som resulterade i över 20 ägg. Men inga spermier hittades så vi valde att frysa ner ett tiotal ägg för framtida IVF-försök med donerade spermier. Vi har dock valt att köra på insemination en eller två ggr innan vi använder mina frysta ägg. Jag vill hellre börja med insemination och spara äggen till framtiden, ifall det skulle behövas. 

    MariaC, jag ser att ni har gjort ett försök. Hur går det för er? Håller tummarna, hoppas att lyckan vänder snart för oss båda! Det har varit en lång och krokig väg för oss båda. 

  • 999
    Äldre 11 Nov 12:13

    Jag vet att frågan har varit uppe förut här i tråden, men hur tänker ni kring att berätta för omgivningen och barnet om donatorn? 

  • Äldre 12 Nov 19:20
    MariaC skrev 2017-11-07 18:57:38 följande:
    Ja, vi är så nöjda med antalet :) Sex av dem blev befruktade och det blir insättning på lördag.

    Jag har haft rätt ont, inatt vaknade jag å kunde knappt röra mig pga smärtan. Tog en tablett och sen blev det bättre. Har vart hemma från jobbet idag och vilar mig . Gör ont men tänker jobba imon för smärtan är ok ändå.

    Hoppas att din blödning inte betyder nåt. Vad jag förstått blöder hälften även fast de är gravida. Ta ett test på testdagen vet du. Vet inte hur tidigt man kan se.

    Men hurra att ni lyckats frysa spermier!! Då har ni ju till fler försök ifall det behövs:)
    MariaC Hur har det gått, fick du tillbaka ett embryo igår? 
    999 skrev 2017-11-11 12:11:35 följande:

    Hej tjejer! Ser att det har hänt en hel del här sedan sist jag skrev. Jag har gjort en äggledarspolning som såg bra ut, och imorgon sätter jag igång med ägglossningstest, vår plan är att göra första inseminationen nästa vecka när ägglossning inträffar :) 

    Ser att det varit en del diskussioner om mikro-tese och äggplock. Min man och jag gjorde mikro-tese på Carlanderska (de är helt underbara, bättre kompetens och bemötande får man leta länge efter). Vi bekostade det själva. Under IVF-behandlingen blev jag något överstimulerad (har stor äggreserv) så sista dagarna fick jag "surfa" och det var lite kritiskt, då vi inte visste om vi kunde gå vidare eftersom risken för överstimulering var stor, men efter samtal med läkaren kom vi fram till att risken var värd att ta, därav fick jag "surfa" sista tiden för att minska risken! Vid dagen för mikro-tese gjordes ett äggplock på mig som resulterade i över 20 ägg. Men inga spermier hittades så vi valde att frysa ner ett tiotal ägg för framtida IVF-försök med donerade spermier. Vi har dock valt att köra på insemination en eller två ggr innan vi använder mina frysta ägg. Jag vill hellre börja med insemination och spara äggen till framtiden, ifall det skulle behövas. 

    MariaC, jag ser att ni har gjort ett försök. Hur går det för er? Håller tummarna, hoppas att lyckan vänder snart för oss båda! Det har varit en lång och krokig väg för oss båda. 


    Det låter som om du hade ungefär samma upplevelse som mig när jag gjorde Mikro tesen och äggplocket. Fast istället för att "surfa" de sista dagarna sänkte läkarna bara min gonal F-dos, så det resulterade i 34 ägg.

    När tror du att du ska ha ägglossning, 999? Får ni detta betalat av landstinget? 

    Jag hade ju min testdag igår och som jag skrev tidigare så började jag ju småblöda redan ruvardag 12, men i torsdag började jag blöda ordentligt. Jag tror att progesteronet (Lutinus) höll tillbaka blödningen de första dagarna, men tillslut gick det inte att stoppa. Testet var ju såklart negativt. Vi har ett embryo i frysen, så jag ska ringa tillsjukhuset imorgon och fråga när jag kan få det. Jag har läst i en tråd här på familjeliv att det är bäst med färska embryon och i en annan att frysta är bäst (för om de klarar frysning klarar de vad som helst), men jag vet inte vad jag ska tro. Just nu hoppas jag bara inte att det dröjer för länge innan jag kan få tillbaka mitt lilla embryo!

  • 999
    Äldre 12 Nov 21:59

    Beräknad ägglossning är i slutet på veckan. Mikrotese fick vi bekosta själva. Men nu kör vi via landstinget, har rätt till tre kostnadsfria IVF. Jag har som sagt ägg i frysen på Carlanderska. Men vi börjar med insemination. Känns bäst så.

  • Äldre 13 Nov 08:32

    Vi satte in en färsk och fin blastocyst i lördags. Det var fyra sammanlagt som hade klarat sig bra. Det var två som var extra bra, den de satte in samt en som de hade fryst ner. De två andra skulle de odla vidare till söndag och ev då frysa ner dem också.

    Nu hoppas vi så på den jag ruvar på!!!!

  • Anonym (Dubbe­lt trubbe­l)
    Äldre 13 Nov 12:26
    MariaC skrev 2017-11-13 08:32:58 följande:

    Vi satte in en färsk och fin blastocyst i lördags. Det var fyra sammanlagt som hade klarat sig bra. Det var två som var extra bra, den de satte in samt en som de hade fryst ner. De två andra skulle de odla vidare till söndag och ev då frysa ner dem också.

    Nu hoppas vi så på den jag ruvar på!!!!


    Va spännande! Håller tummar och tår för er! När har ni testdag?

    Själva går vi och vankar av och an på att de ska välja en donator och sen äggplock, dagarna går så segt.
  • 999
    Äldre 13 Nov 13:01
    MariaC skrev 2017-11-13 08:32:58 följande:

    Vi satte in en färsk och fin blastocyst i lördags. Det var fyra sammanlagt som hade klarat sig bra. Det var två som var extra bra, den de satte in samt en som de hade fryst ner. De två andra skulle de odla vidare till söndag och ev då frysa ner dem också.

    Nu hoppas vi så på den jag ruvar på!!!!


    Vad kul vännen! Hur känns det? Jag ska ju göra insemination i veckan är det planerat, har börjar testa för ägglossning from idag. Jag känner mycket blandade känslor. Tankar om att det inte var såhär jag hade tänkt mig skaffa barn är återkommande. Och så tänker jag mycket på framtiden.
  • Äldre 13 Nov 15:17
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2017-11-13 12:26:15 följande:

    Va spännande! Håller tummar och tår för er! När har ni testdag?

    Själva går vi och vankar av och an på att de ska välja en donator och sen äggplock, dagarna går så segt.


    Tack! Testdag är 24 nov. Lång väntan och man går ju och känner efter hela tiden.... Får hoppas tiden går fort.

    Ja, det är bland det värsta att bara att och vänta på att då komma igång. Känslan att vara utom kontroll och inte ens ha en chans. Hoppas det snart blir äggplock för dig. Håller du på med sprutorna nu då?
  • Äldre 13 Nov 15:23
    999 skrev 2017-11-13 13:01:26 följande:

    Vad kul vännen! Hur känns det? Jag ska ju göra insemination i veckan är det planerat, har börjar testa för ägglossning from idag. Jag känner mycket blandade känslor. Tankar om att det inte var såhär jag hade tänkt mig skaffa barn är återkommande. Och så tänker jag mycket på framtiden.


    Hej kära du :) Ja, efter ett års väntan så får vi äntligen ruva! Det känns över lag bra, vi har kommit till det läget att nu vill vi bara ha en bebis oavsett hur. Sen finns det ju stunder då det känns jättejobbigt att det blev så här. Verkligen jobbigt. Men oftast känns det bra, nästan så vi glömmer bort ibland att det är en donator. Känner också tacksamhet att någon annan kan hjälpa oss, att vi fått så fina blastisar.

    Så ni har bestämt er för att köra nu. Spännande att se hur det går för er nu då med inseminationerna. Hoppas det tar sig. Håller tummarna!

    Förstår dig hur du menar angående dina tankar. Andra par ligger med varandra och vi måste genomgå denna sjuka situation.

    Kram!!
  • 999
    Äldre 13 Nov 19:57
    MariaC skrev 2017-11-13 15:23:56 följande:

    Hej kära du :) Ja, efter ett års väntan så får vi äntligen ruva! Det känns över lag bra, vi har kommit till det läget att nu vill vi bara ha en bebis oavsett hur. Sen finns det ju stunder då det känns jättejobbigt att det blev så här. Verkligen jobbigt. Men oftast känns det bra, nästan så vi glömmer bort ibland att det är en donator. Känner också tacksamhet att någon annan kan hjälpa oss, att vi fått så fina blastisar.

    Så ni har bestämt er för att köra nu. Spännande att se hur det går för er nu då med inseminationerna. Hoppas det tar sig. Håller tummarna!

    Förstår dig hur du menar angående dina tankar. Andra par ligger med varandra och vi måste genomgå denna sjuka situation.

    Kram!!


    Man kanske får acceptera att det helt enkelt får kännas vemodigt, att det är tillräckligt att det känns bra nog. Men vad är bra nog? Det börjar kännas läskigt nu när det närmar sig planerad insemination, även om det på sistone känts som att jag är så redo som jag kan bli, även om jag inte är helt 100% säker på alternativet jag tvingas ta.
Svar på tråden Avsaknad av spermier