• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Anonym (Dubbelt trubbel)
    MariaC skrev 2017-12-03 18:47:43 följande:

    Det går bra här, jag är i princip helt frisk från överstimuleringen. Skönt! Och det rullar på bra angående graviditeten också, vad vi vet. Ni blir det inga mer vul i samband med överstimuleringen men det tidiga vul.et är bokat till 12 dec. Längtar:)

    Grattis till plus! Hur har det gått??


    Hur gick det för er på vul:en?

    Här känns tiden så långsam, Vi ska på vul på fredag och förhoppningsvis se något.
  • MariaC
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2017-12-14 07:43:05 följande:

    Hur gick det för er på vul:en?

    Här känns tiden så långsam, Vi ska på vul på fredag och förhoppningsvis se något.


    Vi var på vul i tisdags och fick se ett litet hjärta slå, helt fantastiskt!!!!! Och igår var vi på inskrivningssamtal på barnmorskemottagningen. Kan nästan inte tro det är sant :)

    Håller tummarna för att ni också får se ett hjärta!!
  • mooonwalker
    MariaC skrev 2017-12-14 09:52:52 följande:
    Vi var på vul i tisdags och fick se ett litet hjärta slå, helt fantastiskt!!!!! Och igår var vi på inskrivningssamtal på barnmorskemottagningen. Kan nästan inte tro det är sant :)

    Håller tummarna för att ni också får se ett hjärta!!
    Jag har varit lite inaktiv i tråden för jag har haft så mycket på jobbet och i skolan, men vill bara passa på att gratulera dig! Så roligt för er, jag hoppas verkligen att det går hela vägen.
  • MariaC
    mooonwalker skrev 2017-12-19 16:56:03 följande:

    Jag har varit lite inaktiv i tråden för jag har haft så mycket på jobbet och i skolan, men vill bara passa på att gratulera dig! Så roligt för er, jag hoppas verkligen att det går hela vägen.


    Tack snälla!!!! :)
  • Anonym (Dubbelt trubbel)

    Hur går det med er här?

    Vi fick se ett tickande litet hjärta när vi var på vul, ingen av oss har riktigt förstått än

  • ChansTillLiv
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2017-12-30 10:49:55 följande:

    Hur går det med er här?


    Har knutit kontakt med en i tråden som är intresserad av min hjälp i nära framtid, vilket känns roligt Tycker det är rätt fantastiskt att det kan vara så enkelt egentligen, att ta hjälp från någon, jämfört med köer och umbäranden som andra kan tvingas utstå
  • Toritori

    Hej! Vill uppdatera er om hur det går för oss, om inte annat för att kanske hjälpa någon annan i samma situation. Vi väntade i 8 månader i kö för micro-tese i Stockholm. Den är nu gjord och även om mottagandet och behandlingen på reproduktionsmedicin på Karolinska var väldigt fint hittades tyvärr inte en enda ynka spermie. 


     


    I efterhand har jag insett att den långa väntetiden faktiskt var bra för oss. Det gav oss tid att förbereda oss på alla olika scenarion, att vända och vrida på känslorna. Och det märkliga är att det, även om beskedet var negativt, kändes som en lättnad att få svar på riktigt. Att gå omkring i limbo och inte veta hur man ska gå vidare har varit så himla himla jobbigt. 


     


    Vi har nu bestämt oss för att gå vidare med insemination i Danmark. Mest på grund av att kötiderna är så himla långa här och vi känner att vi vill prioritera tiden (även om vi får slänga in våra sista slantar). Mottagandet i Köpenhamn har hittills varit fantastiskt, vi har gjort hela min utredning och äggledarröntgen i Sverige, haft ett långt och givande möte på Skype med kliniken i Danmark, fått recept utskrivna, valt donator och fått tid för behandling innan vi ens har blivit kallade till ett första möte i Stockholm. Vi får se hur det går. Håll tummarna. Grattis ni som plussat, det gör mig så lycklig att läsa! 

  • Kallamakka

    Har läst alla 133 sidor ni skrivit(tror det var något sådant) , tog några timmar.. Men waow, vilka starka individer ni är hela bunten. Som stöttat, peppat och följt varandra under den här långa tiden!

    Jag som insett att jag och sambon precis är i början av allt det här, med två provsvar som visat iskalla 0 spermier. Så finns det hopp någonstans att det ska bli bra, fastän vägen dit blir krokig och lång.

    Ni är super inspirerande och tack för all information jag fått med mig i alla era meddelanden ni skickat mellan er, som även hjälpt mig. :)

  • 999
    Toritori skrev 2017-12-31 00:43:49 följande:

    Hej! Vill uppdatera er om hur det går för oss, om inte annat för att kanske hjälpa någon annan i samma situation. Vi väntade i 8 månader i kö för micro-tese i Stockholm. Den är nu gjord och även om mottagandet och behandlingen på reproduktionsmedicin på Karolinska var väldigt fint hittades tyvärr inte en enda ynka spermie. 

     

    I efterhand har jag insett att den långa väntetiden faktiskt var bra för oss. Det gav oss tid att förbereda oss på alla olika scenarion, att vända och vrida på känslorna. Och det märkliga är att det, även om beskedet var negativt, kändes som en lättnad att få svar på riktigt. Att gå omkring i limbo och inte veta hur man ska gå vidare har varit så himla himla jobbigt. 

     

    Vi har nu bestämt oss för att gå vidare med insemination i Danmark. Mest på grund av att kötiderna är så himla långa här och vi känner att vi vill prioritera tiden (även om vi får slänga in våra sista slantar). Mottagandet i Köpenhamn har hittills varit fantastiskt, vi har gjort hela min utredning och äggledarröntgen i Sverige, haft ett långt och givande möte på Skype med kliniken i Danmark, fått recept utskrivna, valt donator och fått tid för behandling innan vi ens har blivit kallade till ett första möte i Stockholm. Vi får se hur det går. Håll tummarna. Grattis ni som plussat, det gör mig så lycklig att läsa! 


    Lycka till med allt!
  • 999
    Kallamakka skrev 2018-01-13 08:55:43 följande:

    Har läst alla 133 sidor ni skrivit(tror det var något sådant) , tog några timmar.. Men waow, vilka starka individer ni är hela bunten. Som stöttat, peppat och följt varandra under den här långa tiden!

    Jag som insett att jag och sambon precis är i början av allt det här, med två provsvar som visat iskalla 0 spermier. Så finns det hopp någonstans att det ska bli bra, fastän vägen dit blir krokig och lång.

    Ni är super inspirerande och tack för all information jag fått med mig i alla era meddelanden ni skickat mellan er, som även hjälpt mig. :)


    Härligt att höra att du känt dig hjälpt av våra berättelser. Säg gärna till om det är något du undrar över!
Svar på tråden Avsaknad av spermier