• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540232 visningar
    2466 svar
    2466
    540232

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 11 Mar 22:36

    Hej alla! Har inte läst igenom tråden så mycket än men ska göra det. Sambon fick precis idag sitt resultat på spermieprovet. 1 miljon per ml :( , tråkig nyhet men nu förstår vi åtminstone varför vi inte blivit gravida. Ni med ungefär likande resultat. Hur har det gått för er?

    Har beställt zink och folsyra till honom nu och hoppas det ska hjälpa till att ge bättre resultat. Men innan han kommit in på mer undersökningar vet vi inte mycket. Så egna erfarenheter lyssnar jag gärn på! :)

  • Äldre 11 Mar 22:38
    mulin skrev 2018-03-11 22:36:43 följande:

    Hej alla! Har inte läst igenom tråden så mycket än men ska göra det. Sambon fick precis idag sitt resultat på spermieprovet. 1 miljon per ml :( , tråkig nyhet men nu förstår vi åtminstone varför vi inte blivit gravida. Ni med ungefär likande resultat. Hur har det gått för er?

    Har beställt zink och folsyra till honom nu och hoppas det ska hjälpa till att ge bättre resultat. Men innan han kommit in på mer undersökningar vet vi inte mycket. Så egna erfarenheter lyssnar jag gärn på! :)


    Hej.

    Vi i tråden har män som har total avsaknad av spermier (eller i vissa fall väldigt väldigt väldigt få, vi snackar tiotal). Vet inte om du kommer få bra svar här. Jag förmodar att IVF/icsi kommer vara metoden för er.
  • Äldre 12 Mar 13:14
    askyfullofstars skrev 2018-03-11 22:38:32 följande:

    Hej.

    Vi i tråden har män som har total avsaknad av spermier (eller i vissa fall väldigt väldigt väldigt få, vi snackar tiotal). Vet inte om du kommer få bra svar här. Jag förmodar att IVF/icsi kommer vara metoden för er.


    Tack för svar ändå! Får starta en egen tråd å se om jag kan få några svar.
  • 999
    Äldre 15 Mar 18:58
    mulin skrev 2018-03-11 22:36:43 följande:

    Hej alla! Har inte läst igenom tråden så mycket än men ska göra det. Sambon fick precis idag sitt resultat på spermieprovet. 1 miljon per ml :( , tråkig nyhet men nu förstår vi åtminstone varför vi inte blivit gravida. Ni med ungefär likande resultat. Hur har det gått för er?

    Har beställt zink och folsyra till honom nu och hoppas det ska hjälpa till att ge bättre resultat. Men innan han kommit in på mer undersökningar vet vi inte mycket. Så egna erfarenheter lyssnar jag gärn på! :)


    Jag vill inte verka otrevlig, men förstår om jag kommer göra det nu. Om du läst trådstarten så kan du se att jag startade tråden för att min man har 0 spermier i sin sädesvätska. De som skriver i tråden befinner sig i samma situation. 0 spermier, inte ens 1. Din man har 1 MILJON. Det känns lite provocerande att du skriver i just i den här tråden. Ingen av oss just här befinner sig i liknande situation som dig, för några av oss skulle kunna ge sin högra arm för det. Mina erfarenheter kommer inte hjälpa dig ett dugg. Hoppas du kan få råd någon annan stans och lycka till!
  • Äldre 15 Mar 20:47
    +1
    999 skrev 2018-03-15 18:58:19 följande:

    Jag vill inte verka otrevlig, men förstår om jag kommer göra det nu. Om du läst trådstarten så kan du se att jag startade tråden för att min man har 0 spermier i sin sädesvätska. De som skriver i tråden befinner sig i samma situation. 0 spermier, inte ens 1. Din man har 1 MILJON. Det känns lite provocerande att du skriver i just i den här tråden. Ingen av oss just här befinner sig i liknande situation som dig, för några av oss skulle kunna ge sin högra arm för det. Mina erfarenheter kommer inte hjälpa dig ett dugg. Hoppas du kan få råd någon annan stans och lycka till!


    Ja, det var absolut inte meningen att trampa någon på tårna, vi alla kämpar på fast vi sitter i olika båtar. Så jsg ber om ursäkt om jag lät okänslig men det var absolut inte meningen. Önskar er alla här ett stort lycka till.
  • Äldre 15 Mar 21:38

    Hur går det för alla inne i tråden? Vi inväntar IVF-konsultation 6/4.

  • Äldre 16 Mar 00:07
    askyfullofstars skrev 2018-02-27 11:19:00 följande:
    Japp. Du kan börja precis när du vill efter de fått provsvar och ni haft konsultation. Ingen väntetid! Därför jag valt Danmark. Behöver inte tänka på öppettider osv, samt bra kontakter med gyn som hjälper dem med ultraljud osv.

    Jag jobbar inom myndighet, Försäkringskassan. Själv? :)

    Ja just det, då kanske det inte står med där. Du får ligga i där!
    Vi har också valt Danmark av samma anledning. Jag har dock, efter en äggledarröntgen, fått vet att jag har en polyp i livmodern som jag ska ta bort nästa vecka - för att vara säker på att den inte är i vägen för en graviditet. Förutom det är allt klart med Danmark, vi har beställt donator, och vi kommer att göra vårt första försök i Maj eftersom att jag är ledig en period från jobbet då (Läste att ni planerar första försöket i Juni). Så spännande! 
  • Äldre 16 Mar 14:36
    Toritori skrev 2018-03-16 00:07:20 följande:

    Vi har också valt Danmark av samma anledning. Jag har dock, efter en äggledarröntgen, fått vet att jag har en polyp i livmodern som jag ska ta bort nästa vecka - för att vara säker på att den inte är i vägen för en graviditet. Förutom det är allt klart med Danmark, vi har beställt donator, och vi kommer att göra vårt första försök i Maj eftersom att jag är ledig en period från jobbet då (Läste att ni planerar första försöket i Juni). Så spännande! 


    Spännande!! Får jag fråga var ni beställde donatorn? Cryos eller Euroepan? Vi ska sätta oss med den delen i helgen tänkt vi! Beställde ni direkt till kliniken?

    Börjar ni med insemination?
  • Äldre 16 Mar 17:13

    Hej där!

    Jag har en kompis som oxå hade problem med att bli gravid.

    Efter kontroller så var det mannen som problemen fanns hos o just hans spermier.

    Man plockade ut ägg från henne o sen sög ut levande spermier från honom o befruktade hennes ägg på utsidan för att sedan stoppa in det befruktade ägget igen. Det lyckades o nu har dom sin lilla bebis.

    Så vänta tills ni vet mer/ lycka till

  • Äldre 16 Mar 18:15
    Trullis82 skrev 2018-03-16 17:13:21 följande:

    Hej där!

    Jag har en kompis som oxå hade problem med att bli gravid.

    Efter kontroller så var det mannen som problemen fanns hos o just hans spermier.

    Man plockade ut ägg från henne o sen sög ut levande spermier från honom o befruktade hennes ägg på utsidan för att sedan stoppa in det befruktade ägget igen. Det lyckades o nu har dom sin lilla bebis.

    Så vänta tills ni vet mer/ lycka till


    Redan testat metoden men de fann inga spermier.
Svar på tråden Avsaknad av spermier